Jeg elsker at skabe
Kreativitet og originalitet er blandt kodeordene, når Bo Bendixen designer sine enkle, grafiske motiver, der kan få enhver til at trække lidt på smilebåndet, så dagen bliver bare en lille smule bedre.
Min udfordring i alt, hvad jeg laver, er enkeltheden og simplificeringen. Jeg vil sende et klart budskab og gerne med et motiv, som gør én i godt humør. Sådan lyder det fra Bo Bendixen. Og alle, i hvert fald alle os, der levede i 80erne, kan ganske enkelt ikke undgå at kende hans farvestrålende motiver: Dannebrog, koen og mange flere, der gav liv til boligen.
Jeg er perfektionist, og jeg bruger som regel lang tid på mine designs, for jeg vil gerne have, at de holder. Til gengæld bruger jeg designet på mange forskellige produkter, fortæller Bo Bendixen, og han beretter videre, at han altid skaber designs, han selv gerne vil have eller gå med.
Og så er det jo heldigt, at der også er mange andre, der gerne vil det, siger han med et smil.
Bo Bendixen er udlært litograf i 1970 hos Hammerschmidt i Århus.
Jeg havde en flink chef, som lod mig bruge firmaets materialer og maskiner til fremstilling af trykplader og grafisk tryk, som jeg solgte rundt omkring på kollegier og i mit eget galleri, i latinerkvarteret i Århus, fortæller Bo Bendixen, der allerede dengang etablerede sit eget grafiske værksted med gamle maskiner fra sin læreplads.
Efter endt læretid gik jeg to år på den grafiske højskole i København og derefter et år på kunstakademiets plakatafdeling i Warszawa, for i 70erne var Polen nemlig det fremmeste sted for plakatkunst.
Hjemvendt fra Polen med mappen under armen gik Bo Bendixen rundt på en række reklamebureauer for at finde arbejde.
Men med udsigten til at sidde og lave reklameaviser og andet besluttede jeg mig for at tage et lån på 25.000 kr. og starte min egen grafiske tegnestue i et nedlagt ismejeri på Frederiksberg; tre trin ned med tegnestue i butikslokalet, mørkekammer i køkkenet og bolig i baglokalet.
Bos første kunde var Danish Turnkey Dairies, der etablerede mejerier rundt om i verden.
Min første opgave var at designe et komplet designprogram til et nyt mejeri i Bangladesh. En blå ko blev det gennemgående element, og da jeg for et par år siden besøgte mejeriet igen, så jeg, at koen havde det lige så godt som for 40 år siden. Faktisk var koen blevet fredet.
De efterfølgende 10 år lavede Bo mange mejeridesigns rundt om i verden, og i 70erne og 80erne kom plakaterne til, bl.a. Underground Icecream plakaterne, der er blandt de mest kendte.
I 1982 åbnede jeg mit første galleri på Helgenæs med 25 plakater og 25 postkort, og det blev startskuddet til arbejdet med mit eget design.
I 90erne valgte danskerne, at alting skulle være hvidt og ensfarvet. Men det gav Bo Bendixen andre muligheder. Hans lavede papegøjemotiver til T-shirts til Palmitos Park på Gran Canaria, og samtidig fik han ideen til skandinaviske turist T-shirts i en god kvalitet.
Jeg deltog på messer og havde mange detailkunder i både ind- og udland, og jeg begyndte at åbne Bo Bendixen gallerier. Dels på franchisebasis og dels egne butikker.
20 betydningsfulde år i Japan
I 1991 fik Bo Bendixen en henvendelse fra Japan, som hans selv beskriver som spændende og betydningsfuld for de næste 20 år i hans karriere.
Mr. Takada, der var japansk direktør for en stor hollandsk temapark, Huis Ten Bosch, som var under opførelse, var i Europa for at lede efter designere til projektet og deres merchandiseafdeling. Han så mine postkort på et kontor i Amsterdam, og han bad mig om at komme til Japan med et designoplæg. Det blev godkendt, og de næste mange år designede jeg tasker, T-shirts, ure, mange fødevarer, station aries, porcelæn, t-shirts, tøj med mere dels til en Bo Bendixen designbutik og dels til mange andre butikker rundt om i Huis Ten Bosch, fortæller Bo Bendixen.
I 1995 skete der igen noget stort i Bo Bendixens karriere. Reklame- og marketingchefen Ms. Miho fra Japans største avis Asahi Shibun i Tokyo, forelskede sig i hans design, som hun havde set i Huis Ten Bosch, og bad ham designe et nyt logo (maskot), som de kunne bruge til markedsføring af avisen.
Jeg skabte Paper Doggy, en glad hund med avisen i munden, og det blev en kæmpe succes på alt fra store neonskilte til plakater til busser og tog, tv-reklamer med videre, og da de inviterede mig til at besøge dem, hang der store plakater af hunden overalt med teksten på dansk: Kære Bo Bendixen. Velkommen til Asahi Shibun. Så følte jeg mig jo som en superstar!, siger Bo smilende, og tilføjer, at han efterfølgende har lavet flere andre ting til avisen, og at Paper Doggy stadig eksisterer i bedste velgående.
Karakteristisk streg
Hvad der dog var nok så vigtigt, var at Bo Bendixen i Japan fik øjnene op for, at hans design kunne anvendes på mange flere produkter end plakater, postkort og T-shirts.
Jeg begyndte også at lave krus, som produceres i Japan, silketørklæder, tasker, jakker, nøgleringe og magneter, der fremstilles i Kina. Håndklæder, der kommer fra Tyrkiet, og strømper der fremstilles i Danmark.
Faktisk var Bo Bendixen det bedst sælgende brand i Scandinavian Art Shop i Kastrup Lufthavn i en årrække, med en omsætning på 3,5 mil. på 4 kvm.
Bo Bendixens karakteristiske streg udspringer i hans grafiske baggrund og i enkeltheden, og så handler det for ham om at lave designs, der kan anvendes i flest mulige teknikker og rene farver, offset, sensigrafi og broderi.
Han designer stadig selv alle produkter i hånden på papir, bl.a. T-shirts, krus, håndklæder, strømper, sweatshirts, badekåber, badetøj, tasker, plakater, postkort, tørklæder, jakker m.m.
Min idéudvikling begynder altid med løse skitser af ideer, jeg måske har fået under bruseren. Det er ofte første skitse, der er bedst og den, der danner grundlaget for det færdige design. Når et design er færdigt, ser det meget enkelt ud, og man fornemmer ikke, at der ofte er 100 forslag mellem første skitse og det færdige design. Bl.a. laver jeg altid mange farveforslag for at være sikker på, at vi ender med den rigtige løsning, forklarer Bo, og han tilføjer, at det, han lægger størst vægt på i sit design er kreativitet, originalitet, idé og kvalitet.
Plakater, serigrafier og postkort laves i Danmark, og Bo er altid selv med til trykningen.
Jeg har altid været meget produktiv, fordi jeg elsker at skabe. Det sværeste har faktisk altid været udvælgelsesprocessen, for det er jo ikke nok, at jeg kan lide et motiv. Der skal jo helst være tusindvis af andre, der også kan lide det.
For Bo handler det om kvalitet, og han fortæller, at han ofte ser mennesker med t-shirts, han lavede for 20 år siden.
Når jeg så spørger dem, om de ikke skal have en ny, får jeg at vide, at den jo holder fint!
Spørger man Bo, hvad han selv er mest glad for lige nu, svarer han krusene.
Krusene er meget funktionelle, stilrene og tidsløse, og de er lavet i New Bone China, en meget stærk porcelæn i den rigtige farve, lyder det fra Bo Bendixen, der sælger mange krus til firmaer, hvor hver medarbejder får sit helt eget krus.
Og man kan kun blive i bedre humør, når man kan få sin kaffe i ét af mine krus, siger han smilende.
Dansk design til danske butikker
Bo Bendixen fortæller, at virksomheden igennem årene har udviklet sig til en rigtig god og stabil forretning.
Desværre findes mange af mine tidligere kunder brugskunstbutikker med videre ikke længere, og derfor er mit mål nu at få en håndfuld nye forhandlere inden for design- og interiørbranchen, som jeg kan skabe et konstruktivt samarbejde med, så de kan give deres kunder holdbart, dansk kvalitetsdesign til en rimelig pris. Og klart; jo flere forhandlere, der er, jo bedre mulighed har jeg også for at videreudvikle kollektionen med nye, spændende produkter og nye designs hvert eneste år.