Innovation opstår i fællesskabet
Hans Peter Munk tog springet; solgte sin butik, der ellers kørte fint, og satser nu alt på MUNK Collective. Hans tanke er, at virksomheden skal køres som et kollektiv, hvor fællesskabet; designere, forhandlere, forbrugere og selvfølgelig ham selv kan inspirere hinanden til at blive endnu bedre.
Hans Peter Munk drev indtil for ganske nylig butikken MUNK på Christianshavn med stor succes. Men han følte, at verden snævrede sig ind og i stedet for at være en legeplads, blev butikkens fire vægge lidt for trange.
Derfor valgte han at lukke butikken og fremadrettet koncentrere sig 100 pct. om MUNK Collective. Og det spring er han fantastisk glad for, at han tog.
Navnet MUNK Collective er ikke tilfældigt, for Hans Peters ambition er netop at samarbejde med designere; at skabe et kollektiv, som også forbrugerne og ikke mindst forhandlerne er en del af.
MUNK, det er mig, og jeg lægger linjen og strategien for, hvor vi skal hen. Collective er alle designerne, der har en stor grad af frihed til at bestemme, hvor de vil hen med deres design, og så er det forbrugerne, som vi skal kommunikere med og have en dialog med på de sociale medier, og målet er, at alle både designere, forhandlere og forbrugere føler, de har en andel i MUNK Collective, forklarer Hans Peter.
Gode ideer opstår i fællesskab, og sammen kan vi tænke ting, vi ikke kan, hvis vi lukker os inde i vores egen lille boble. Derfor vælger vi at åbne op.
Og Hans Peter er ikke bange for at afsløre hemmeligheder.
Ved at være åbne om, hvad vi arbejder med, tvinger vi også os selv til hele tiden at være fremme på beatet. Det betyder eksempelvis også at lade en god farve, der stadig sælger, udgå, hvis vi mener, den er på vej ud. Vi skal med andre ord ikke stille os tilfredse. Vi skal være på forkant, og vi skal hele tiden levere nye produkter og ikke mindst tage stilling til de gamle.
Det kræver is i maven
Hans Peter indrømmer også gerne, at det kræver is i maven at lukke en butik, der kører rigtig fint, og i princippet begynde næsten på bar bund. Men allerede nu kan han se, at det var det rigtige træk.
Der sker betydeligt mere i MUNK Collective nu, og vi udvikler os med stor fart, fortæller Hans Peter, der først nu er begyndt selv at få lidt løn.
Jeg er iværksætter, og jeg mener ikke, succes kan måles i penge. Derfor var jeg også villig til at leve af nogle af de midler, jeg har sparet op og af det, vi fik ind, da vi solgte butikken, for at få MUNK Collective startet rigtigt op. Og det giver et boost og en stor selvtilfredsstillelse, når det så lykkes.
Den nye måde at tænke virksomhed på, er blevet taget godt imod af forhandlerne, som Hans Peter nu besøger på fuld tid.
Det har en fordel, at jeg selv har haft butik. Jeg ved, hvad butikkerne kræver. Men ind imellem har det også lidt en ulempe, for jeg kan godt have lidt stor forståelse for dem, siger Hans Peter med et smil.
MUNK Collective driver han i dag sammen med Martin, der også var en del af butikken, og Hannah, der er kreativ på hjemmesiden med videre. Men han håber dog på, at der snart kan blive plads i budgettet til yderligere en sælger og en PR-medarbejder.
Bakkefirmaet
Det første produkt i MUNK Collective-porteføljen var bakken, der efterhånden er kendt af rigtig mange, og Hans Peter støder da også ind imellem på forhandlere, der kalder virksomheden for Bakkefirmaet.
Men den tid er forbi, slår han fast. I dag har MUNK Collective en kollektion bestående af bakkerne selvfølgelig, men herudover Flip hylderne, der faktisk omsætter for mere i dag end bakkerne, Hook-knagerne, og hertil kommer en række nye produkter; en kasse Grow, der kan bruges til alt fra taburet til sengebord og opbevaringskasse og en lampe Turn, der er Hans Peters første eget design.
Vi har en meget enkel stil, men den er vi i gang med at rebrande, fortæller Hans Peter, der blev provokeret, da nogen kaldte MUNK Collective-stilen for New Nordic. Det er den ikke!, siger han, og med de nye produkter er han i fuld gang med at slå det fast.
Lampen Turn er således indbegrebet af Hans Peters tanke for brandet fremadrettet. Designet er skåret ind til benet, det er funktionelt og enkelt, men udtrykket er i højere grad internationalt.
På tegnebrættet er der i øvrigt også et nyt reolsystem og en loungestol, der med et klemmesystem kan udbygges, så den bliver til en sofa.
Klemmerne er en del af designet, der er helt enkelt og spinkelt netop det, der gør, at der kræves rigtig meget at håndværket.
Hvad Munk har lyst til
Spørger man Hans Peter, hvor MUNK Collective er på vej hen, mener han, det er svært at sige.
Jeg synes, møbelverdenen er utroligt spændende, og den vil vi nok bevæge os mere ind i. Men planen er at komme med 3-4 nye produkter om året både møbler og accessories. Men i princippet er udgangspunktet; hvad Munk har lyst til i denne sæson. For skal der skabes en succes, handler det også om at skabe noget anderledes. Det er da meget nemmere at gå med New Nordic-stilen, men det vil vi ikke. Stilen i dag er en anden, end den var i går!, fastslår Hans Peter og fortæller videre, at han aldrig har studeret design eller fokuseret på, hvilken type design, der nu er in. Jeg mærker, hvad der er rigtigt og forkert.
I øvrigt mener Hans Peter ikke, man kan beskrive stilen i MUNK Collective. For kan man det, er den jo låst fast og forkert fra begyndelsen. Og jeg vil ikke låses fast.
I dag har MUNK Collective godt 170 forhandlere verden over, hvoraf de 55-60 forhandlere findes i Norden. Men planen er klart at udbygge det internationale marked både på europæisk plan og på verdensplan.
Vi har fået rigtig godt fat i Holland, Vi har fået en agent i Norge, og så satser vi på Japan. Vi vil hellere vækste i udlandet end at blive alt for store i Danmark, for vores ting skal ikke forhandles overalt. Har vi 35-40 forhandlere i de større byer Danmark, er vi glade.
Og så skal MUNK Collective fra 1. januar skifte kontoret på Det Kgl. Bibliotek ud med et rigtigt kontor i Klosterstræde.
Det er for store lokaler til os nu, men så vil vi leje ud og satser samtidig på, at vi med tiden kan fylde dem ud, slutter Hans Peter Munk.