Innovation og design i et nyt set-up
Aida er i kraftig udvikling, og med historisk store vækstrater er administerende direktør Peter Maae Jensen klar til at tage virksomheden til næste niveau. Nye lokaler er indtaget, der er etableret virtuelle mødelokaler, og showroomet er redesignet til at møde fremtidens krav. Der satses på innovation og design, for Peters mål er at skabe designklassikere, der holder.
Da corona satte ind, var aida i fuld gang med et strategiforløb. Det betød, at man hurtigt kunne tilpasse sig, var på forkant med udviklingen og ved at supplere strategien med en opgradering af digitaliseringsprocessen har man faktisk klaret sig mere end godt.
”Vi har tocifrede vækstrater i 2021, og vi forventer det samme i 2022”, lyder det fra Peter Maae Jensen.
Vi sidder i et helt nyindrettet showroom, hvor produkterne for alvor kommer til sin ret, aida RAW såvel som de øvrige produktserier, der findes i aidas sortiment. Vi tysses lidt på, fordi Christiane Schaumburg-Müller, der sammen med aida står bag RAW, er ved at filme små videoer, der kan hjælpe butikspersonalet med at blive bedre kendt med produkterne, og i det hele taget er der masser af liv og mange mennesker i virksomheden og på gangene, for samtidig med at salgstallene ryger op igennem taget, er man også i gang med at flytte rundt, indrette nye kontorer og indrette virtuelle mødelokaler. Corona har ikke længere det samme greb om virksomheden, men Peter tager noget af det, man lærte under pandemien, med videre i virksomheden.
”Tidligere tog jeg ganske ofte ud til vores samarbejdspartnere i Kina. Jeg vil selvfølgelig også fremadrettet besøge dem, når vi igen kan komme ind i landet uden karantæne, men vi har også fundet ud af, at meget og endda kvalitetskontrol kan klares på en videokonference, fordi vi har egne kinesiske medarbejdere”, fortæller Peter, der faktisk fornemmer, at man er kommet tættere på virksomhedens Kina-kontor nu - og samtidig spares flyveture og CO2.
Nye behov i et nyt set-up
Netop for at få virksomheden i Skødstrup til at spille sammen med den nye digitale virkelighed, entrerede Peter i august med en arkitekt, der tegnede kontorer og showroom, så de lever op til fremtidens behov.
”Vi får bedre lokaliteter for hele organisationen, vi faciliterer mulighederne for at agere digitalt, holde digitale møder med vores internationale kunder i et livsstilsmiljø, og samtidig vil vi gerne skabe et arbejdsmiljø, som vores medarbejdere har lyst til at komme tilbage til og føler sig godt tilpasse i efter corona”, fastslår Peter. Showroomet er også opdateret og nyindrettet. ”De senere år har vi løftet RAW-konceptet, og de højprofilerede varer fylder betydeligt mere i vores sortiment, så det passer ganske fint, at vi er rykket ‘upstairs’, hvor vi tidligere lå ‘downstairs’”, siger Peter med et smil.
Han slår dog også fast, at han ikke har interesse i at skære det nederste sortimentsniveau fra. ”At vi har det, betyder at vi med de store mængder kan få gode priser ude på fabrikkerne på samtlige koncepter. For selv om vi har et højt designmæssigt niveau, så sætter vi stadig en ære i, at vores produkter er ‘value for money’, hvad enten det gælder en tallerken til en 10’er eller RAW-tallerkenen til 129 kroner.
Innovation og design
De senere år - ikke mindst med lanceringen af aida RAW - er innovation og originalitet blevet kodeord for virksomheden.
”Vi arbejder først med designet her i huset og dernæst ude på fabrikkerne, hvor de typisk har en håndtegnet råskitse af det design, vi har skabt, hvorefter de tilpasser det produktionen”, forklarer Peter, og den kaffekop, der netop er lanceret i aida RAW-serien, er et rigtig godt eksempel på det. ”Vi ønskede en kaffekop uden underkop i et design, der ikke bare var en nedskalering af kruset. Det har vi nu formået at få med i serien”.
Peter fortæller videre, at det stentøj, der danner basis for aida RAW-serien, er indfarvet. Det kendetegner aida RAW, og ikke mindst adskiller det kollektionen fra alt andet.
”Samtidig giver det indfarvede stentøj os mulighed for at skabe en finhed i stentøjet, som man ellers ikke ser”, forklarer Peter og fortæller, at aida RAW så dagens lys i 2016, hvor konceptet blev skabt i samarbejde med Christiane Schaumburg-Müller blandt andet med en watersplashing-teknik, der blev udviklet på fabrikken.
”Vi ville skabe et stel med klassiker-potentiale, og nu fem år efter må vi sige, at det har vi faktisk opnået. Vi har udbygget serien til at rumme farver som Metallic Brown, Midnight Blue, Forrest Brown samt Northern Green og senest Arctic White, som vi arbejdede længe på for at opnå det helt perfekte, ridsefri glasurresultat. Med stellets enkle udtryk, de matte overflader og de smukke naturlige nuancer tror vi på, at vi har skabt stel, der lever i rigtig mange år frem – det er endda rigtig god bæredygtighed, når godt design og høj kvalitet går hånd i hånd”.
Vi vil tilføre positivitet til vores brands
Peter er ikke i tvivl om, at aida RAW giver en positiv afsmitning på aidas brand som helhed. ”Det er generelt vigtigt for os i alt, vi gør; at det kan tilføre noget positivt til vores overordnede brand”, siger han.
Peter fortæller, at aidas eksportudvikling er meget stor, og at eksporten tegner sig for en betydeligt større del af omsætningen end salget i Danmark. ”De første måneder af 2020 havde vi en ekstrem vækst med et deraf følgende historisk bedste resultat nogensinde i virksomhedens historie. Det blev efterfulgt af en fantastisk jul og efterår, og nu ser vi igen ind i et efterår og en jul med tocifrede vækstrater måned for måned. Så vi er ovenud tilfredse”.
Spørger man ind til varemangel og transportproblemer, siger Peter, at man på grund af mangeårige samarbejder, faktisk har været i stand til både at få produceret og fragtet varer hjem, og at man herudover har investeret kraftigt i varelageret, så butikkerne kommer i det store hele ikke til at stå og mangle hverken aida RAW, hvidt porcelæn eller andre af aidas brands i det, Peter kalder for en historisk stor forestående julehandel.
Hvad prisstigninger angår, holdes forbrugeren stor set fri på aidas produkter denne jul.
Endnu tættere samarbejde med Christiane
Hvad fremtiden angår, er Peter klar på, at man fortsætter den udvikling, man er inde i.
”Vi er i fuld gang med at udvikle nye RAW-farver og -former, og vi har også flere nye stel undervejs”, løfter Peter sløret for.
Men bordet vil også fremadrettet være omdrejningspunktet med udgangspunkt i stel, bestik og glas suppleret med lækre livsstilsprodukter i naturlige materialer som træ, hør og læder.
”RAW er et livsstilskoncept, og derfor har vi udbygget det fremragende samarbejde, vi har med Christiane, så hun fremover vil have vores RAW-koncept endnu mere i fokus ikke mindst i forhold til sine 370.000 følgere på de sociale medier. For der er ingen tvivl om, at vi i årene frem vil have endnu større markedsandele både i Danmark, hvor vi i den seneste tid har set en stor stigning, samt på de øvrige nordiske markeder”, slutter Peter.