Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer

Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.

Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer – specielt når der er tale om luksusprodukter.. Foto: 123rf.com

Hver anden unge dansker mellem 15 og 24 år synes, det i orden at købe kopivarer, og næsten hver tredje af dem har helt bevidst selv købt kopivarer. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. 

Ifølge undersøgelsen finder 53 procent af de danske unge det ligeledes acceptabelt at købe kopivarer, hvis prisen for originalproduktet er for høj. Det er højere end gennemsnittet i EU, hvor 50 procent af de unge europæere har samme holdning. 

Mange danske unge omsætter desuden deres holdning til handling. Næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent. 

”Det er nogle opsigtsvækkende tal, og det bekymrer os, at så mange unge bevidst køber kopivarer. De risikerer at udsætte sig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Vi ved, at forfalsket kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper de unge med at passe på sig selv ved at styre uden om kopivarerne, ” siger Barbara Suhr Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. 

Kender til risici 

Foruden de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, er der også andre risici forbundet med at købe kopivarer: 

”Det er jo sådan, at det ofte er organiserede kriminelle grupper, der står bag handlen med kopivarer, og de kan også være involverede i andre former for kriminalitet - for eksempel handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel,” siger Barbara Suhr Jessen. 

Det er en del unge bevidste om. Ifølge rapporten er knap 59 procent helt eller delvist enige i, at der kan være helbredsmæssige risici forbundet med kopivarer, mens 77 procent er helt eller delvist enige i, at man kan risikere at støtte organiseret kriminalitet. 

I orden, når det er luksus 

Alligevel er der noget, som tyder på, at det er andre hensyn, der vejer tungere blandt de danske unge. For eksempel accepterer 45 procent af de unge køb af kopivarer, hvis det originale produkt endnu ikke er tilgængeligt. Næsten seks ud af ti af de unge i Danmark synes desuden, at køb af kopivarer er okay, når der er tale om luksusvarer – en holdning der i gennemsnit blot deles af 40 pct. af unge europæere. 

Adspurgt om, hvad der kunne få dem til at holde op med at købe kopivarer, svarer de unge danskere, at en lavere pris på originalprodukterne vil være den vigtigste grund. 

Patent- og Varemærkestyrelsen understreger, at det ulovlige salg af forfalskede produkter ikke kun angår luksusvarer som tasker, ure og solbriller. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik. 

”Ulovligt salg af kopivarer har alvorlige konsekvenser for danske virksomheder – og dermed også for vores samfund. Mange er stadig ikke helt klar over, hvad man risikerer at støtte, hvis man køber kopivarer, og hvor alvorligt salget af dem påvirker vores virksomheder,” siger sektionschef Barbara Suhr Jessen. 

Undersøgelsen viser desuden, at de ældre danske forbrugere generelt har en lavere tilbøjelighed til bevidst at købe kopivarer end EU-borgere som helhed. Således viser tallene, at 10 pct. af danskerne på tværs af aldersgrupper bevidst har købt kopivarer sammenlignet med 13 pct. af EU-borgerne. 

Om rapportenFor Christian Archambeau, der er administrerende direktør i den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er undersøgelsen af de europæiske borgeres holdning til kopivarer med til at kaste lys over, hvor der skal sættes ind i kampen mod kopivarer. 

”Dét at forstå borgernes opfattelser er en stor hjælp for os til at føre meningsfulde samtaler med forbrugere og andre interessenter som en del af vores oplysningsarbejde og opsøgende aktiviteter. Den seneste udgave af vores holdningsundersøgelse giver nye relevante indsigter i opfattelsen af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og understreger endnu en gang behovet for at støtte op om beskyttelsen af forbrugerne,” siger Christian Archambeau. 

Her er 6 gode tegn, man kan gå efter, når man skal spotte kopivarer på nettet: 

  1. Er der sprogfejl på websitet og underlige, skæve priser? 
  2. Er prisen for varen mistænkelig lav? 
  3. Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller mistænkelige? Tjek også "Om os"-siden. 
  4. Er webadressen mærkelig? 
  5. Er betalingsmulighederne mistænkelige? Betal altid med kort, så du kan benytte indsigelsesordningen! Kontakt din bank. 
  6. Hvad er andres erfaringer med hjemmesiden? Kig på diverse anmeldelsesordninger på internettet. 

Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også! 

-PF 

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023