Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer

Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.

Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer – specielt når der er tale om luksusprodukter.. Foto: 123rf.com

Hver anden unge dansker mellem 15 og 24 år synes, det i orden at købe kopivarer, og næsten hver tredje af dem har helt bevidst selv købt kopivarer. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. 

Ifølge undersøgelsen finder 53 procent af de danske unge det ligeledes acceptabelt at købe kopivarer, hvis prisen for originalproduktet er for høj. Det er højere end gennemsnittet i EU, hvor 50 procent af de unge europæere har samme holdning. 

Mange danske unge omsætter desuden deres holdning til handling. Næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent. 

”Det er nogle opsigtsvækkende tal, og det bekymrer os, at så mange unge bevidst køber kopivarer. De risikerer at udsætte sig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Vi ved, at forfalsket kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper de unge med at passe på sig selv ved at styre uden om kopivarerne, ” siger Barbara Suhr Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. 

Kender til risici 

Foruden de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, er der også andre risici forbundet med at købe kopivarer: 

”Det er jo sådan, at det ofte er organiserede kriminelle grupper, der står bag handlen med kopivarer, og de kan også være involverede i andre former for kriminalitet - for eksempel handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel,” siger Barbara Suhr Jessen. 

Det er en del unge bevidste om. Ifølge rapporten er knap 59 procent helt eller delvist enige i, at der kan være helbredsmæssige risici forbundet med kopivarer, mens 77 procent er helt eller delvist enige i, at man kan risikere at støtte organiseret kriminalitet. 

I orden, når det er luksus 

Alligevel er der noget, som tyder på, at det er andre hensyn, der vejer tungere blandt de danske unge. For eksempel accepterer 45 procent af de unge køb af kopivarer, hvis det originale produkt endnu ikke er tilgængeligt. Næsten seks ud af ti af de unge i Danmark synes desuden, at køb af kopivarer er okay, når der er tale om luksusvarer – en holdning der i gennemsnit blot deles af 40 pct. af unge europæere. 

Adspurgt om, hvad der kunne få dem til at holde op med at købe kopivarer, svarer de unge danskere, at en lavere pris på originalprodukterne vil være den vigtigste grund. 

Patent- og Varemærkestyrelsen understreger, at det ulovlige salg af forfalskede produkter ikke kun angår luksusvarer som tasker, ure og solbriller. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik. 

”Ulovligt salg af kopivarer har alvorlige konsekvenser for danske virksomheder – og dermed også for vores samfund. Mange er stadig ikke helt klar over, hvad man risikerer at støtte, hvis man køber kopivarer, og hvor alvorligt salget af dem påvirker vores virksomheder,” siger sektionschef Barbara Suhr Jessen. 

Undersøgelsen viser desuden, at de ældre danske forbrugere generelt har en lavere tilbøjelighed til bevidst at købe kopivarer end EU-borgere som helhed. Således viser tallene, at 10 pct. af danskerne på tværs af aldersgrupper bevidst har købt kopivarer sammenlignet med 13 pct. af EU-borgerne. 

Om rapportenFor Christian Archambeau, der er administrerende direktør i den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er undersøgelsen af de europæiske borgeres holdning til kopivarer med til at kaste lys over, hvor der skal sættes ind i kampen mod kopivarer. 

”Dét at forstå borgernes opfattelser er en stor hjælp for os til at føre meningsfulde samtaler med forbrugere og andre interessenter som en del af vores oplysningsarbejde og opsøgende aktiviteter. Den seneste udgave af vores holdningsundersøgelse giver nye relevante indsigter i opfattelsen af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og understreger endnu en gang behovet for at støtte op om beskyttelsen af forbrugerne,” siger Christian Archambeau. 

Her er 6 gode tegn, man kan gå efter, når man skal spotte kopivarer på nettet: 

  1. Er der sprogfejl på websitet og underlige, skæve priser? 
  2. Er prisen for varen mistænkelig lav? 
  3. Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller mistænkelige? Tjek også "Om os"-siden. 
  4. Er webadressen mærkelig? 
  5. Er betalingsmulighederne mistænkelige? Betal altid med kort, så du kan benytte indsigelsesordningen! Kontakt din bank. 
  6. Hvad er andres erfaringer med hjemmesiden? Kig på diverse anmeldelsesordninger på internettet. 

Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også! 

-PF 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023