Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer

Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.

Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer – specielt når der er tale om luksusprodukter.. Foto: 123rf.com

Hver anden unge dansker mellem 15 og 24 år synes, det i orden at købe kopivarer, og næsten hver tredje af dem har helt bevidst selv købt kopivarer. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO. 

Ifølge undersøgelsen finder 53 procent af de danske unge det ligeledes acceptabelt at købe kopivarer, hvis prisen for originalproduktet er for høj. Det er højere end gennemsnittet i EU, hvor 50 procent af de unge europæere har samme holdning. 

Mange danske unge omsætter desuden deres holdning til handling. Næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent. 

”Det er nogle opsigtsvækkende tal, og det bekymrer os, at så mange unge bevidst køber kopivarer. De risikerer at udsætte sig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Vi ved, at forfalsket kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper de unge med at passe på sig selv ved at styre uden om kopivarerne, ” siger Barbara Suhr Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. 

Kender til risici 

Foruden de sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, er der også andre risici forbundet med at købe kopivarer: 

”Det er jo sådan, at det ofte er organiserede kriminelle grupper, der står bag handlen med kopivarer, og de kan også være involverede i andre former for kriminalitet - for eksempel handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel,” siger Barbara Suhr Jessen. 

Det er en del unge bevidste om. Ifølge rapporten er knap 59 procent helt eller delvist enige i, at der kan være helbredsmæssige risici forbundet med kopivarer, mens 77 procent er helt eller delvist enige i, at man kan risikere at støtte organiseret kriminalitet. 

I orden, når det er luksus 

Alligevel er der noget, som tyder på, at det er andre hensyn, der vejer tungere blandt de danske unge. For eksempel accepterer 45 procent af de unge køb af kopivarer, hvis det originale produkt endnu ikke er tilgængeligt. Næsten seks ud af ti af de unge i Danmark synes desuden, at køb af kopivarer er okay, når der er tale om luksusvarer – en holdning der i gennemsnit blot deles af 40 pct. af unge europæere. 

Adspurgt om, hvad der kunne få dem til at holde op med at købe kopivarer, svarer de unge danskere, at en lavere pris på originalprodukterne vil være den vigtigste grund. 

Patent- og Varemærkestyrelsen understreger, at det ulovlige salg af forfalskede produkter ikke kun angår luksusvarer som tasker, ure og solbriller. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik. 

”Ulovligt salg af kopivarer har alvorlige konsekvenser for danske virksomheder – og dermed også for vores samfund. Mange er stadig ikke helt klar over, hvad man risikerer at støtte, hvis man køber kopivarer, og hvor alvorligt salget af dem påvirker vores virksomheder,” siger sektionschef Barbara Suhr Jessen. 

Undersøgelsen viser desuden, at de ældre danske forbrugere generelt har en lavere tilbøjelighed til bevidst at købe kopivarer end EU-borgere som helhed. Således viser tallene, at 10 pct. af danskerne på tværs af aldersgrupper bevidst har købt kopivarer sammenlignet med 13 pct. af EU-borgerne. 

Om rapportenFor Christian Archambeau, der er administrerende direktør i den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er undersøgelsen af de europæiske borgeres holdning til kopivarer med til at kaste lys over, hvor der skal sættes ind i kampen mod kopivarer. 

”Dét at forstå borgernes opfattelser er en stor hjælp for os til at føre meningsfulde samtaler med forbrugere og andre interessenter som en del af vores oplysningsarbejde og opsøgende aktiviteter. Den seneste udgave af vores holdningsundersøgelse giver nye relevante indsigter i opfattelsen af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og understreger endnu en gang behovet for at støtte op om beskyttelsen af forbrugerne,” siger Christian Archambeau. 

Her er 6 gode tegn, man kan gå efter, når man skal spotte kopivarer på nettet: 

  1. Er der sprogfejl på websitet og underlige, skæve priser? 
  2. Er prisen for varen mistænkelig lav? 
  3. Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller mistænkelige? Tjek også "Om os"-siden. 
  4. Er webadressen mærkelig? 
  5. Er betalingsmulighederne mistænkelige? Betal altid med kort, så du kan benytte indsigelsesordningen! Kontakt din bank. 
  6. Hvad er andres erfaringer med hjemmesiden? Kig på diverse anmeldelsesordninger på internettet. 

Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også! 

-PF 

Relateret indhold

17.05.2024Designbase.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

16.05.2024Designbase.dk

Dansk kunsthåndværk og design styrker det grønne aftryk

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

09.05.2024Designbase.dk

Søg kapital til din virksomhed

09.05.2024Designbase.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

08.05.2024Designbase.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

08.05.2024Designbase.dk

Mere lovgivning for nethandel unødvendig

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023