Heimtextil 2023 sætter kursen for en bæredygtig transformation

Strømme af besøgende fra hele verden, intensive forretningsmøder med top internationale beslutningstagere, en overvældende positiv atmosfære og inspiration så langt øjet rækker: Med 44.000 besøgende og 2.400 udstillere sammen fra 129 nationer var den globale tekstilindustri gæst i Frankfurt i fire dage på Heimtextil 2023.

Continuous. Foto Pim Top for FranklinTill .

Heimtextil 2023 sluttede med koncentreret interkontinental styrke. 44.000 købere benyttede sig af muligheden for at deltage i det globale marked for bolig- og kontrakttekstiler og få et samlet overblik over globale tekstilinnovationer - fra fibre, garn, polstring og dekorative stoffer til funktionelle tekstiler, udendørs stoffer, kunstlæder og tapeter, senge- og badeværelsestekstiler, madrasser, søvnsystemer, gardiner og dekorative puder. 

"Heimtextil vendte stærkt tilbage - med en høj grad af internationalisering fra de 29 deltagende nationer". Det siger Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt. Sammenlignet med 2020 opnåede messen en stigning i graden af internationalisering blandt udstillere og indkøbere.

"Den fremragende internationalitet beviser, at Heimtextil i tider med geopolitiske udfordringer er det vigtigste sted at være for den globale boligtekstilindustri - både i forhold til nye forretningskontakter og markedsmuligheder samt for omdefinering af forsyningskæder og vigtige produktionssamarbejder".

Bæredygtig omstilling i tekstilindustrien

Innovative materialeudviklinger fra naturlige råmaterialer som svampe, plantefibre eller genanvendte affaldsprodukter giver impulser til fremtiden for boligtekstiler. Det blev tydeligt demonstreret af "Future Materials Library" på Heimtextil. 

Størstedelen af den globale tekstilindustri har for længst begivet sig ud på vejen mod et bæredygtigt redesign af fremstillingsprocesserne og en etablering af stærke partnerskaber og foranstaltninger for mere gennemsigtige forsyningskæder. Derfor var netop de bæredygtige produktionsprocesser også en vigtig del af Heimtextil.

Heimtextil Trends 23/24 

Heimtextil Trend Preview 23/24 præsenterede fremtidsorienterede designkoncepter og inspiration til tekstilindretningssektoren. Under mottoet ”Textiles Matter” sætter Heimtextil 2023 benchmarket for morgendagens fremadrettede og bæredygtige tekstilindretning, og fokus er på cirkularitet. 

Heimtextil Trends er et must for internationale besøgende. Baseret på analyser og ekspertviden giver Heimtextil Trend Council – bestående af FranklinTill Studio (London), Stijlinstituut Amsterdam og Danmarks SPOTT Trends & Business agency – indsigt i fremtiden for det nationale og internationale marked. Fokus er mere end nogensinde før på bæredygtighed og cirkulær økonomi, som er de vigtigste faktorer i at sætte tendenserne for sæsonen 23/24.

Tekstiler er en integreret del af det moderne liv. Materialeanvendelserne og fremstillingsprocesserne er ikke mindre mangfoldige end brugernes forventninger. Og det er en stor udfordring for den internationale tekstilindustri, der får sine råvarer fra et bredt udvalg af kilder, og som bruger adskillige processer til at skabe et stort udvalg af produkter. 

"I betragtning af den miljømæssige undtagelsestilstand, vi i øjeblikket gennemlever, har tekstilindustrien et ansvar for at undersøge sine processer og ændre sig til det bedre. Derfor tager vi i denne udgave af Heimtextil Trends en materialetilgang først og fokuserer på materialers sourcing, design og bæredygtighed. Textiles Matter viser potentialet i cirkularitet og hylder designinitiativer, der er smukke, relevante og vigtigst af alt bæredygtige", forklarer Marta Giralt Dunjó fra FranklinTill.

Ændring via cirkularitet

Trend Space vil i det kommende 2023 dreje sig om ideer og løsninger til cirkularitet i tekstilsektoren. Hvordan kan tekstiler produceres på en bæredygtig måde? Hvilke genbrugsmuligheder er der? Hvordan ser den optimale genanvendelse af tekstilprodukter ud? Inden for rammerne af den cirkulære økonomi genbruges materialer løbende. På den ene side reducerer det behovet for nye råmaterialer, og på den anden side reducerer det mængden af affald, der genereres.

I den tekniske cyklus kan uorganiske materialer, såsom nylon, polyester, plast og metal, genbruges uden tab af kvalitet. I den biologiske cyklus returneres organiske materialer, såsom linned og bastfibre til naturen. Dette er grundlaget for de fire trendtemaer: 'Make and Remake', 'Continuous', 'From Earth' og 'Nature Engineered'.

Make and Remake. Foto: Pia Finne.

Make and Remake

Brugte materialer, deadstock og resttekstiler får nyt liv, hvor fokus skifter til reparationsæstetikken, der ses som et designelement i det genanvendte produkt. Lyse og glade farver og teknikker såsom overprint, overdyeing, bricolage, collage og patchwork, resulterer i nye og kreative produkter. 

Lagdelte farvemønstre og grafik fører til dristige og maksimalistiske, men alligevel bevidste designs.

Continuous. Foto: Pim Top for FranklinTill .

Continuous

Temaet Continuous  beskriver lukkede kredsløbssystemer, hvor materialer genanvendes til nye, affaldsfrie produkter igen og igen. Formodede affaldsmaterialer udskilles og oparbejdes som nye fibre, kompositter og tekstiler. Således kan syntetiske garn og cellulosegarn produceres ”zero waste”. Takket være teknisk avancerede genvindingsprocesser bevarer materialerne deres oprindelige kvalitet og æstetik. Praktisk, essentialisme og lang levetid bestemmer designet af continuous-produkter.

From Earth. Foto: Pia Finne.

From Earth

Dette tema fokuserer på den naturlige verden og harmoni med naturen og de organiske materialer. Naturlige farver kommunikerer varme og blødhed. Ufuldkomne teksturer, tegn på slid og uregelmæssigheder skaber økologisk og jordfødt æstetik. Jord- og botaniske nuancer, naturlig variation og taktil rigdom dominerer From Earth-segmentet. 

Uraffinerede og rå overflader, ublegede tekstiler og naturlige farvestoffer hylder materialer i deres oprindelige tilstand.

Nature Engineered. Foto: Pim Top for FranklinTill .

Nature Engineered

En nyfortolkning af begrebet "naturlig": Nature Engineered bruger mekaniske midler til at hæve og perfektionere organiske materialer, såsom bastfibre, hamp, linned og brændenælder. Banebrydende teknikker forarbejder naturlige tekstiler til sofistikerede og smarte produkter. Kombineret med nuancer af beige og brun er rene linjer og former kendetegnene i dette tema.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023