Future on Stage på Maison&Objet
Future On Stage-konkurrencen vender tilbage til Maison&Objet-scenen i september med planer om en strålende og innovativ start på 2024-sæsonen!
I de senste tre år har Future On Stage, Maison&Objets store udstillingsvindue for franske og internationale talenter, belønnet virksomheder på mindre end tre år, der er foran ”gamet”, når det gælder innovation, forretning og kreativitet i verdenen af design, dekoration og livsstil.
Hvert år får tre opfindsomme unge start-ups, der er game changers på markedet, udstillingsplads på messen og støtte fra markedseksperter. For at hjælpe vinderne med at øge deres synlighed og forretning arbejder Mélanie Leroy, administrerende direktør for SAFI, sammen med Maison&Objet-teamene om at udvikle et fremadrettet program i overensstemmelse med et marked i konstant udvikling.
Hvorfor etablerede I Future On Stage-konkurrencen?
Mélanie Leroy: I overensstemmelse med Maison&Objets ission om at fremhæve dynamikken i innovative virksomheder for at øge deres profil og inspirere markedet, tilbyder Future On Stage synlighed og ekspertstøtte til nystartede virksomheder inden for funktionelt design. Det gælder virksomheder, som sandsynligvis vil vokse hurtigt med en ultraansvarlig bevidsthed om deres produkters miljøpåvirkning.
Så en form for inkubator?
ML: Maison&Objet støtter op om udviklingen af disse nystartede virksomheder og de Digital Native Vertical Brands, som har så meget at tilbyde, og som bringer reel merværdi til detailindkøbere og arkitekter, der ønsker at hævde deres unikke karakter med differentierende mærker.
Ved at kombinere kreativitet, innovation og økoansvarlighed er Maison&Objet kernen i nutidens store tendenser.
Hvordan repræsenterer de vindende brands de tre aspekter?
ML: Til denne udgave har vi taget et lidt andet kig på alle kandidaterne. Vi ønskede at prioritere konkrete svar på forandringer i funktionen med et stærkere socialt engagement og aktivisme. Juryen havde nogle yderst konstruktive diskussioner for at afklare disse forventninger.
91% af vores kunder forventer noget nyt. Future On Stage er indbegrebet af det dristigste, det mest kreative og det mest innovative.
Hvad med det endelige valg?
ML: Det placerer CSR (Corporate Social Responsibility) øverst på listen over kriterier. Vores prisvindere skulle vise konkrete bud på sociale og miljømæssige forandringer med håndgribelige svar på forandringer i funktionen, og naturligvis funktionelle løsninger kombineret med æstetik og følelser. To ud af tre af vinderne er knyttet til en NGO eller en fond. Hver på sin egen måde aktivist, og de tilbyder løsninger, der kombinerer teknologi, teknikker, håndværk og økodesign.
Hvad bliver det næste for Future On Stage?
ML: I denne femte udgave har vi øget antallet af modtagne ansøgninger fra 147 til 186 - og interessen vokser hele tiden, hvor to tredjedele af ansøgningerne kommer fra lande uden for Frankrig. Det er en vision, en meget klar tilgang, der demonstrerer en dynamik i designbranchen, som jeg er særlig ivrig efter at bringe frem i lyset og sætte i kontakt med detailhandlere og arkitekter fra hele verden takket være Future On Stage og mere bredt Maison&Objet.
Hvem er de nye talenter?
En jury under ledelse af MÉLANIE LEROY, administrerende direktør for SAFI/Maison&Objet, bestående af VINCENT GRÉGOIRE, direktør for forbrugertrends og indsigt hos NellyRodi, FRANCK MILLOT, direktør for Paris Design Week, FLORENCE DELAGE, direktør for Le Bon Marché-salgsafdelingen, CRISTIANO BENZONI, medstifter af REV-studiet, VINCENT ROMEO, grundlægger af Blog Esprit Design og direktør for Agence 14 septembre har valgt de tre unge virksomheder, der anvender fremadrettede, positive og empatiske tilgange, som er fulde af planer for fremtiden, og som får en stand i hjertet af Maison&Objet Paris-messen fra 5. til 9. september 2024: SUNGAI DESIGN (Bali, Indonesien og Paris, Frankrig), KONQRIT (Buenos Aires, Argentina) og Apollo Woden Wheelchairs (Bois-Colombes, Frankrig).
Sungai Design
Sungai Watch og Sungai Design hænger sammen. Den første er en tre et halvt år gammel miljøfond, der indsamler og sorterer plastik fra Balis floder. I løbet af de seneste par måneder har familiens yngste banet vejen for en ny æra af bæredygtigt design ved at gøre en global svøbe til et bæredygtigt materiale.
Projektet er udtænkt af de franske søskende, Kelly, Gary og Sam Bencheghib, der fra Bali, Paris og New York og som præsenterer Ombak, et omhyggeligt poleret sæde samlet i hånden - én stol om dagen. Den indonesiske præsident følger dem!
"Vi er økologiske aktivister. Vores sorteringslagre var stablet højt med plastikposer, der ikke kan genbruges i Indonesien. Takket være den hollandske platform Precious Plastic fandt vi ud af, hvordan vi kunne genbruge på egen hånd med det formål at producere et brudsikkert objekt, som vi kunne sælge for at finansiere vores oprydningsoperationer. Vi kaldte det Ombak, og det har fået en enorm respons, langt ud over vores forventninger!”. Kelly Bencheghib, medstifter af Sungai Design sungaidesign.com
Konqrit
Attraktive badekar skaber skønhed i det intime rum. Ideen kommer fra en tidligere modekonsulent, der er vant til at få nye ideer hvert halve år. Denne friskhed i ånden afspejles i kunstnernes evigt skiftende motiver, der nu ser på badekar, både inde og ude, som tomme lærreder.
Badeværelse kurator? Det er hidtil uset, selv i luksussegmentet.
"Da jeg designede mit hjem, ønskede jeg at skabe rum til afslapning og forbindelse med nutiden. Badeværelset viste sig at være det rigtige sted, men jeg kunne ikke finde noget på markedet. Intet brand arbejder med kunstnere i et rum så privat som badeværelset! Så jeg påtog mig selv projektet og afsatte to år til produktudvikling. Til sidst havde jeg en lille fabrik ved hånden, så jeg lancerede Konqrit uden en plan for fremtiden, som en opdagelsesrejsende. Folk kunne lide det, de kom til mine workshops, jeg fik artikler i pressen: det hele skete meget hurtigt". Cecilia García Galofre, grundlægger af Konqrit konqrit.com
Apollo wooden kørestole
Paul de Livron har perfektioneret en fremstillingsteknik, der gør det muligt at producere de eneste trækørestole i verden. Kreativ og praktisk kaldes denne ingeniør kandidat fra Ecole Nationale Supérieure d'Arts et Métiers, der har lært sig selv at arbejde med materialer og i design.
Unikaprodukter skabt i okoumé-træ (eller med splinter af forkullede Notre Dame-bjælker).
"Jeg ser mig selv som en designkonsulentvirksomhed, der leverer teknisk knowhow på et marked, der skal skabes. Jeg har brug for støtte til produktion og markedsføring. Stolen, der blev tilbudt paven, var et eksempel på, at selv i Holy See er medicinske stole ikke særlig attraktive eller komfortable. Det er vigtigt at skabe genstande, der ikke ligner medicinsk udstyr, men som er smukt at se på, og samtidig vil jeg gerne gøre det muligt for udviklingslande at producere lavteknologiske træstole”. Paul de Livron, grundlægger af Apollo Wooden Wheelchairs apollo.fr
Tilmelding af bidrag til Future on Stage 2025
Der er nu og frem til 27. september 2024 åbnet for tilmelding af bidrag til den sjette udgave af Future On Stage. De første tre vindere vil blive fremvist på Maison&Objet Paris fra 16. til den 20. januar 2025 og vil drage fordel af et støtteprogram, der er designet til at tilbyde dem en optimal oplevelse i Maison&Objets økosystem.
Vilkår og betingelser for deltagelse:
Påkrævet: • Et nyt brand etableret inden for de sidste 3 år • Tilbyder et produkt eller produkter, der er en del af indretnings-, design- eller livsstilsindustrien • Har allerede bygget sin brandidentitet: grafisk charter, visuel identitet, historiefortælling • Har allerede testet og / eller solgt sine produkter, klar til at øge produktionen og lanceringen på det internationale marked • Har aldrig udstillet på Maison & Objet Paris.
Se mere på www.maison-objet.com