Formlandtrenden: Ikigai – det, der giver livet mening

MAISON IKIGAI - et japansk inspireret hjem, hvor rummene er fyldt med sirlige samlinger og kunstneriske penselstrøg. En fortolkning af livet der leves og af det, der giver livet mening.

Foto: Formland

Det, du elsker

Det, du er god til

Det, du kan få penge for

Det, verden har brug for

Sådan lyder Ikigai’s begreber. Dem, der danner baggrund for trendzonen på Formland.

Bag trendzonen står Mille Fly og Sofie Helsted fra Studie FlyHelsted.

Ikigai er en japansk filosofi, og ordet er en sammensætning af Iki (at leve) og Gai, som betyder værdier, værd eller grund, ofte oversat til: grunden til at leve. Filosofien handler om at forene: Profession, Lidenskab, Mission og dit Kald, både som menneske og i det, vi omgiver os med. Det er ikke en statisk tilstand; vores Ikigai udvikler sig i takt med livet, og det, der giver livet mening.

”Vi tog fat om longivity-tendensen på Formland i februar. Ikigai er en forlængelse af det, og det stemmer rigtig fint overens med tidsbilledet: Vi søger større meninger med tingene”. Det fortæller Mille Fly, og hun beskriver Ikigai son et livsstilsmantra: Du skal finde din egen ikigai – det, der giver mening for dig.

Mille Fly og Sofie Helsted danner Studie FLYHELSTED, der står bag trenden på Formland. Foto: Formland

”Ikigai inspirerer til at have mindre fokus på ”Mig” og mere opmærksomhed på, hvordan du kan bidrage til verden omkring dig. Der er større fokus på mådehold og bæredygtighed, og vi tænker mere på at beholde, istandsætte og genbruge. Vi beundrer håndværket, at ting tager tid og har spor af historie og liv”, forklarer Mille Fly og Sofie Helsted.

”Vi jagter ikke en bestemt stil eller æstetik, men kuraterer vores hjem, så det føles autentisk og afspejler det levede liv. Vi fjerner os fra det polerede og perfekte billede af livet og drages af det ærlige med spor af virkeligheden. Derfor værdsættes det unikke, det kunstneriske og traditionerne, som forstærker vores historiefortælling og skaber personlighed”, lyder det.

På trendzonen har Mille Fly og Sofie Helsted skabt rum, der spænder fra Tokyos kaos til mindfulness, og rammen er en japansk villa. MAISON IKIGAI har plads til det, der gør et hjem levende, og som styrker balancen mellem det perfekte og uperfekte. 

Stuen har en puls som et fortravlet gadekryds i Tokyo med et miks af kunst og retro formsprog i materialer som stål og glas. Materialer genanvendes, og vi ser materialer, der er skabt til ét - men bruges til noget andet. Farverne er som livet, der leves, kraftfulde og smukke; syrlig karry, lakrød og denimblå.

Fra den seneste trendzone, hvor longivity var temaet, der nu er udbygget til Maison Ikigai. Foto: Formland

”MAISON IKIGAI forener sirlighed og kaos, emmer af kontraster og personlighed og afspejler det levede liv. Vi laver nedslag, hvor vi prøver at skabe billeder på det, der er oppe i tiden, når det gælder materialer og overflader. Traditioner spiller ind, for det er noget af det, der gør, at tingene giver mening, og med traditionerne følger retroen. Vi har indrettet et baderum, hvor badekarret symboliserer renheden. Her emmer af sirlighed, med overflader af træ og flet, der omslutter brugeren af de dybe toner fra naturen, som skaber ro og harmoni som til en japansk ceremoni, og et soveværelse, hvor man gør sig klar og lader op til dagen, der kommer”, forklarer Mille Fly.

I villaen er der også dækket et stort buffetbord, der har et ”take” af jul på japansk vis og suppleret af et viktualierum, hvor man kan gemme det, man vil have nok af, og det man gerne vil give videre, for essensen af ikigai er, at alle kan være med til festen.

Storytelling

Storytelling er stadig virkelig vigtigt, siger Mille Fly. For det handler om at inspirere og give mening. ”Men ikigai er et begreb, og det, der giver mening for mig, giver måske ikke samme mening for dig”, siger Mille Fly, og fortæller, at hun, når hun laver private indretninger i dag, ofte mødes af, at kunden hellere vil bevare den gamle sofa fremfor at smide den væk og købe en ny. ”Der tænkes i ressourcespild, og slutbrugerens forhold til at genbruge er forandret. Når der købes nyt, er det i FSC-certificeret træ, for det skal give mening på mange parametre. Vi er ikke forskrækkede for at købe nyt, men vi gør det på ny måde”.

På MAISON IKIGAI handler det derfor om at skabe stemninger, der giver mening, og at kombinere det æstetiske, japanske med den danske designfilosofi ”less is more”. ”Men minimalismen er ikke at omgive sig med ingenting, men at omgive sig med de rigtige ting”, understreger Mille Fly, og hun siger også, at maksimalismen modsat ikke handler om, at vi skal have mange ting, men om, at vi max’er ud på det, vi gør. ”Og den japanske ånd iscenesætter det hele rigtig fint. Den er nem at gribe ind i”, og Mille Fly slutter af med at slå fast, at Ikigai er næstekærlighed, men det er også at tjene penge på at gøre netop det, man er bedst til”. 

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Formland autumn 2024 - et oplevelsesunivers

Udstillere og indkøbere handler, netværker og videndeler, og de besøgende kan boltre sig i trendinstallationer, foredrag, workshops og events, når MCH Messecenter Herning slår dørene op til Formland Autumn fra 17.-19. august.

Formland kan denne gang fejret sit 40-års jubilæum og messe nr. 80, og det sker med 10 koncepthaller, flere end 400 danske og udenlandske udstillere og over 50 foredrag, workshops og events, der er med til at samle interiør- og designbranchen, og som giver detailhandlerne ny inspiration og viden, de kan tage med sig hjem. På Formland er der ikke et overliggende tema, for det handler i høj grad om livsstil på tværs af områderne. Derfor rummer programmet et sandt overflødighedshorn af æstetiske og kreative nyheder inden for områder som ”Interior”, ”Dining”, ”Garden”, ”Outdoor”, ”Taste” og det helt nye ”Jewellery”.

Vi ser på trenden, der denne gang hedder ”Maison Ikigai”, og som tager inspiration fra en japansk filosofi og ordet ikigai, som er en sammensætning af Iki (at leve) og Gai (værdier, værd eller grund), vi har taget en snak med Anette Eckmann om hendes eventområde ”Farm Living – Cozy Country Christmas”, og vi giver et godt overblik over de mange spændende og lærerige foredrag på Speak Up-scenen. Så glæd dig til at blive inspireret…

Relateret indhold

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

14.01.2025Designbase.dk

Glædens æstetik

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023