Formland: Tiden lige nu handler om balance
”Vi skal investere i fremtiden både indkøbere, udstillere og os som messearrangører. På den denne side skal vi holde momentum – på den anden side, lever vi i en tid, hvor vi har brug for stabilitet og tryghed. Så det handler i høj grad om balancen mellem at beholde fodfæste med også at skabe den inspiration, der kan bringe design- og interiørbranchen videre”, siger Formlands projektchef Flemming Andersen.
”Sanserne skal aktiveres, men samtidig lever vi en brydningstid, der kræver fastholdelse og stabilitet. Vi skal finde balancen mellem at inspirere de besøgende på Formland Spring 2024, der løber ad stablen fra 4.-6. februar i Messecenter Herning, og skabe den ro, branchen har behov for lige nu”. Sådan siger Flemming Andersen, der er projektchef på Formland.
Han mener, det er nu, der skal investeres i fremtiden fra alle aktørers side – også selv om branchen er presset, Men han slår også fast, at tiden ikke er til at opfinde den dybe tallerken men i stedet til at udvikle den platform, branchen skal stå på.
Flemming Andersen forventer, at udstillerantallet vil ligge på stort set samme antal som Formland Spring 2023 – godt 320, og han ser en tendens til, at flere udstillere finder nye måder at vise sig frem på og nytænker deres koncepter.
”Vi opfordrer udstillerne til at tænke ud ad boksen, og det skal vi også. Det omhandler bl.a. i højere grad at tænke i koncepter, og i mange tilfælde at sælge hele løsninger og gøre det nemt for vores udstillere. For os betyder det, at vi skal sælge oplevelsen om f.eks. Fashion og Outdoor og tilbyde en lokation, hvor rammerne er skabt, så udstillerne står i et univers, der spiller op til produkterne og standene”, forklarer Flemming Andersen.
Netop for at signalere, at Formland er fremtidens messe, har Formland udviklet en ny visuel identitet med et stærkere fokus på brandet Formland.
”Vi skal understrege, at vi har fokus på Formland. Så fremadrettet hedder messens områder: Formland Garden, Formand Jewellery, Formland Taste, Formland Fashion og Formland Interior. Vi arbejder med en ny font og et moderniseret logonavn, som sammen med en udvalgt farvepalet, så vi kan lege med farverne i forhold til de billeder, vi bruger i markedsføringen. Design- og interiørbranchen er billedbåren, og med den nye visuelle identitet, har vi i langt højere grad mulighed for at lege med udtrykket”, lyder det fra Flemming Andersen.
Circular Formland Days
Circular Formland Days er et begreb, der er tilbagevendende. ”Det vil være en fast del af messen, for vi skal alle bidrage til den grønne omstilling i vores branche. Flemming Andersen fortæller, at zonen arrangeres i samarbejde med skiftende samarbejdspartnere, og at det denne gang er Bæredygtig Herning, der skal bære zonen, hvor man bl.a. vil arbejde på forskellige projekter på messen. ”Og Vi som platform bliver ved med at understøtte den cirkulære udvikling”, pointerer Flemming Andersen.
Formlands grønne oplevelsesunivers
Formland Garden er denne gang et større, stærkere og styrket område i hal K og J3. Formland har overtaget Danske Havecentres messe i Odense, og den er for første gang en integreret del af Formland Spring 24.
”Med den styrkede Formand Garden giver vi de bedste muligheder for branchen. Selv slår Danske Havecentre fast, at de med sammenlægningen med Formland gerne vil sikre sig, at de er en del af fremtidens messe”, lyder det fra Flemming Andersen, og han mener klart man kan udnytte den synergi og tidsånd, der afspejler sig i samarbejdet.
”Grænserne mellem ude-og indelivet flyder sammen, og det afspejler messen nu”.
En lignende aftale har Formland i øvrigt lavet med den danske smykkebranche, og fra Formland i august etableres der således en Formland Jewellery. ”Men allerede nu har vi en række smykkeudstillere repræsenteret. Også fra bestyrelsen bag smykkebranchen lyder det, at man fremadrettet gerne vil være en del af en fremtidssikret messe”.
Formland zoomer ind på gastronomien
Et af Formlands konceptområder er Taste, der er et sandt overflødighedshorn af delikatesser i en hal hvor passionerede fagfolk øser ud af deres viden om sæsonens trends og tendenser.
”Taste står skarpladt med nye og unikke smagsoplevelser. Det kan bedst beskrives som en hyggelig markedsplads med fokus på særlige delikatesser i høj kvalitet, der præsenteres af dygtige fagfolk med passion for faget”, lyder det fra Flemming Andersen, der videre siger:
"Vi lever i en verden, hvor ellers vidt forskellige brancher i stadigt højere grad læner sig op ad hinanden og endda indimellem ligefrem smelter sammen, og den bevægelse ønsker vi at afspejle på Formland. Derfor beskæftiger messen sig nu om dage også med f.eks. fashion og outdoor - og altså ikke mindst gastronomi”.