Formland: Tiden lige nu handler om balance

”Vi skal investere i fremtiden både indkøbere, udstillere og os som messearrangører. På den denne side skal vi holde momentum – på den anden side, lever vi i en tid, hvor vi har brug for stabilitet og tryghed. Så det handler i høj grad om balancen mellem at beholde fodfæste med også at skabe den inspiration, der kan bringe design- og interiørbranchen videre”, siger Formlands projektchef Flemming Andersen.

Foto: Tony Brøchner/Formland

”Sanserne skal aktiveres, men samtidig lever vi en brydningstid, der kræver fastholdelse og stabilitet. Vi skal finde balancen mellem at inspirere de besøgende på Formland Spring 2024, der løber ad stablen fra 4.-6. februar i Messecenter Herning, og skabe den ro, branchen har behov for lige nu”. Sådan siger Flemming Andersen, der er projektchef på Formland. 

Han mener, det er nu, der skal investeres i fremtiden fra alle aktørers side – også selv om branchen er presset, Men han slår også fast, at tiden ikke er til at opfinde den dybe tallerken men i stedet til at udvikle den platform, branchen skal stå på.

Flemming Andersen forventer, at udstillerantallet vil ligge på stort set samme antal som Formland Spring 2023 – godt 320, og han ser en tendens til, at flere udstillere finder nye måder at vise sig frem på og nytænker deres koncepter.

”Vi opfordrer udstillerne til at tænke ud ad boksen, og det skal vi også. Det omhandler bl.a. i højere grad at tænke i koncepter, og i mange tilfælde at sælge hele løsninger og gøre det nemt for vores udstillere. For os betyder det, at vi skal sælge oplevelsen om f.eks. Fashion og Outdoor og tilbyde en lokation, hvor rammerne er skabt, så udstillerne står i et univers, der spiller op til produkterne og standene”, forklarer Flemming Andersen.

Netop for at signalere, at Formland er fremtidens messe, har Formland udviklet en ny visuel identitet med et stærkere fokus på brandet Formland.

Formlands nye logo. Foto: Formland

”Vi skal understrege, at vi har fokus på Formland. Så fremadrettet hedder messens områder: Formland Garden, Formand Jewellery, Formland Taste, Formland Fashion og Formland Interior. Vi arbejder med en ny font og et moderniseret logonavn, som sammen med en udvalgt farvepalet, så vi kan lege med farverne i forhold til de billeder, vi bruger i markedsføringen. Design- og interiørbranchen er billedbåren, og med den nye visuelle identitet, har vi i langt højere grad mulighed for at lege med udtrykket”, lyder det fra Flemming Andersen.

Circular Formland Days 

Circular Formland Days er et begreb, der er tilbagevendende. ”Det vil være en fast del af messen, for vi skal alle bidrage til den grønne omstilling i vores branche. Flemming Andersen fortæller, at zonen arrangeres i samarbejde med skiftende samarbejdspartnere, og at det denne gang er Bæredygtig Herning, der skal bære zonen, hvor man bl.a. vil arbejde på forskellige projekter på messen. ”Og Vi som platform bliver ved med at understøtte den cirkulære udvikling”, pointerer Flemming Andersen.

Formlands grønne oplevelsesunivers

Formland Garden er denne gang et større, stærkere og styrket område i hal K og J3. Formland har overtaget Danske Havecentres messe i Odense, og den er for første gang en integreret del af Formland Spring 24.

Formland får et nyt grønt oplevelsesunivers. Foto: Tony Brøchner/Formland

”Med den styrkede Formand Garden giver vi de bedste muligheder for branchen. Selv slår Danske Havecentre fast, at de med sammenlægningen med Formland gerne vil sikre sig, at de er en del af fremtidens messe”, lyder det fra Flemming Andersen, og han mener klart man kan udnytte den synergi og tidsånd, der afspejler sig i samarbejdet. 

”Grænserne mellem ude-og indelivet flyder sammen, og det afspejler messen nu”.

En lignende aftale har Formland i øvrigt lavet med den danske smykkebranche, og fra Formland i august etableres der således en Formland Jewellery. ”Men allerede nu har vi en række smykkeudstillere repræsenteret. Også fra bestyrelsen bag smykkebranchen lyder det, at man fremadrettet gerne vil være en del af en fremtidssikret messe”.

Formland zoomer ind på gastronomien

Et af Formlands konceptområder er Taste, der er et sandt overflødighedshorn af delikatesser i en hal hvor passionerede fagfolk øser ud af deres viden om sæsonens trends og tendenser.

Fra Formland Taste. Foto: Tony Brøchner/Formland

”Taste står skarpladt med nye og unikke smagsoplevelser. Det kan bedst beskrives som en hyggelig markedsplads med fokus på særlige delikatesser i høj kvalitet, der præsenteres af dygtige fagfolk med passion for faget”, lyder det fra Flemming Andersen, der videre siger:

"Vi lever i en verden, hvor ellers vidt forskellige brancher i stadigt højere grad læner sig op ad hinanden og endda indimellem ligefrem smelter sammen, og den bevægelse ønsker vi at afspejle på Formland. Derfor beskæftiger messen sig nu om dage også med f.eks. fashion og outdoor - og altså ikke mindst gastronomi”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Formland

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Formland Spring 2024

Formland Spring 2024 fylder Messecenter Herning i dagene fra 4.-6. februar. ”Sanserne skal aktiveres, men samtidig lever vi en brydningstid, der kræver fastholdelse og stabilitet. Vi skal finde balancen mellem at inspirere de besøgende og skabe den ro, branchen har behov for lige nu”, siger Flemming Andersen, der er projektchef på Formland. På Formland kan de besøgende opleve og lade sig inspirere af trenden til den kommende sæson skal af Studio FLYHELSTED, og den har vi selvfølgelig også taget et kig på. Anette Eckmann står bag The Mind Body Soul Retreat, hvor der er fokus på det spirituelle og på, at man har det godt med sig selv, og det er det, der skal til, hvis man skal være en god sælger ude i butikkerne.

Herudover vil der være et stort program på Speak Up scenen på Formland, som vi også kigger nærmere på, og det samme gælder Creators Community, hvor design- og interiørbranchens nye virksomheder kan boltre sig.

Med andre ord: I temaet Formland Spring kommer vi hele vejen rundt om messen.

 

Relateret indhold

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025Formland

Sponseret

Formfuldendt Formland klar til at inspirere branchen

28.01.2025Designbase.dk

Heimtextil 2025: En hyldest til tekstilindustriens modstandskraft og fremtidens interiørdesign

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland klar med ny viden og unikke installationer

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland baner vejen for fremtidens designbrands

24.01.2025Designbase.dk

TAIL Living vinder Best in Show ved Formex Design Talents

24.01.2025Designbase.dk

Tvåla & Tvaga vinder Formex Sustainability Award 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023