Formland Speak Up: Inspiration og vidensdeling
At gå på messe i dag handler selvfølgelig om at finde de rigtige varer til hylderne i butikken, det handler også om at berige sig selv og ikke mindst berige butikken med ny viden, der kan skabe yderligere succes. Det kan være med brugen af AI eller ved at styrke kundeoplevelsen. Men det kan også være de seneste tendenser, som man kan give videre til kunderne. På Speak Up er der denne gang et væld af muligheder for spændende input.
På Formlands Speak Up scene vil der denne gang være et væld af inspirerende talks og workshops, der kan give de besøgende rigtig meget med hjem. Fra de kommende trends og tendenser til en forståelse af generationerne med Anne Glad, hvordan man skaber gode kundeoplevelser, og hvordan man effektiviserer sin marketingindsats med AI.
Så det handler bare om at kaste sig over programmet, og når man har brug for at hvile benene imellem de mange besøg hos messens udstillere, kan man sætte sig på Speak Up og blive beriget med informative foredrag afholdt af eksperter, der behandler emner som trendforskning, digitalisering og branding.
Herudover vil der være engagerende workshops, hvor man kan hente tips og tricks, der kan være med til at styrke virksomheden.
Foredrag
De foredrag og workshops, der denne vil være at finde på agendaen er som følger:
Forstå Generationerne - Anne Glad, Forbrugerekspert:
Har du nogensinde undret dig over dine kunder og kollegers adfærd? At de opfører sig helt anderledes, end du forventer. Og helt klart anderledes, end du selv ville gøre. Så kan det handle om, at I kommer fra hver jeres generation, og derfor har helt forskellige holdninger til forbrug, karriere, familie, sociale medier, ledelse og fællesskab.
Få et nyt blik på dig selv og dine målgrupper med Anne Glads komprimerede indføring i generationerne z, y, x og de to baby boomere: Jensen og 68’erne.
Kundeoplevelser i fremtiden - og i virkeligheden – Susanne Løgstrup Amdisen:
Susanne Løgstrup Amdisen, som er en anerkendt specialist inden for kundeoplevelser i detailhandlen, inspirerer dig til hvordan du, med simple greb, kan forbedre kundeoplevelsen i din butik, så du kan få endnu flere glade, købelystne og ikke mindst tilbagevendende kunder i din butik.
Susanne vil udforske nogle af virkelighedens tendenser i den fysiske detailhandel, og diskutere, hvordan hun vurderer at disse tendenser vil udvikle sig i fremtiden. I den fremtid som ligger lige foran os alle.
Susanne vil både udstyre dig med viden om, hvad der virkelig virker i dag, og med inspiration, forståelse og værktøjer til at navigere og positionere dig i fremtidens detailhandel.
Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25 – Mette Lykkegaard From:
Med pej gruppens kommercielle trends og farver til sæsonen klædes du godt på til at vælge de rigtige produkter i de rigtige farver. Foredraget indeholder både en beskrivelse af tidsånd, megatrends og fire trendtemaer med hver deres moodboards, farvekombinationer og konkrete anbefalinger til indkøb, styling og kommunikation.
Workshop with NCS | Creative colour design – the tools to support you – Kennet Vrågård:
I denne workshop vil Kennet Vrågård demonstrere, hvordan NCS-systemet kan understøtte dit arbejde med at kombinere farver. Hvad er farveharmoni, og er det blot et spørgsmål om smag? Vi vil gennemføre nogle tests og eksperimenter med NCS designværktøjer for at se, om teorien stemmer overens med de visuelle resultater. Jeg vil også diskutere digitale værktøjer, der bygger bro mellem den digitale og fysiske verden, og hvordan man forbinder dem. Deltag i os for at opdage genveje fra ideer til koncepter.
Finders and preservers – Mads Arlien-Søborg:
Der er gået mode i fortiden. Gamle håndværk bliver genopfundet og udviklet. Vi dyrker det autentiske og unikke. Vi vil havde genbrug og ikke overforbrug. Vi søger ting med sjæl og identitet. Små fejl og imperfektioner som vi finder i håndværket og i naturen bliver fremhævet og hyldet. Bevarelse fremfor fornyelse. Med andre ord, vi dyrker tendensen ‘finders and preservers’.
Livsstilseksperten Mads guider dig igennem en af tidens mest markante tendenser der influerer og påvirker vores værdier, valg, holdninger og forbrug og som står i skarp kontrast til virtualiseringen af verden. Udover en overordnet introduktion får du også masser af tips til design, mode, gastronomi og destinationer, hvor tendensen er synlig.
Tour de trends – Stefan Nilsson:
I en tid præget af hurtige ændringer og nye tendenser er det vigtigt at holde sig opdateret. Med Stefan Nilsson i spidsen får du en omfattende rundvisning i de nyeste trends inden for teknologi, samfund og arbejdsliv. Stefan, en anerkendt trendekspert og taler, vil guide dig gennem de mest diskuterede emner og vise, hvordan de påvirker vores daglige liv og fremtid.
Stefan vil afdække forskellige perspektiver på kunstig intelligens, herunder hvordan ældre personer kan engagere sig i og drage fordel af denne teknologi. Han giver en kritisk vurdering af, hvor langt vi faktisk er kommet med mangfoldighed og deler sine tanker om, hvordan fremtidens arbejde kunne se ud, sammenflettet med debatten om "modvækst", og hvordan en bevidst nedskæring af økonomisk aktivitet kunne forme vores samfund i fremtiden.
Effektiviser din marketingindsats med AI - Anita Dalsgaard:
Har du nogensinde følt dig overvældet af de mange AI-værktøjer til rådighed? Er du nysgerrig efter at finde ud af, hvordan du kan bruge disse værktøjer til at transformere din marketingafdeling uden at blive fanget i tekniske detaljer? Dette foredrag er til dig!
Anita Dalsgaard, specialist inden for digital strategi og marketing, vil inspirere dig med de mest relevante og effektive AI-værktøjer til marketing. Du vil få overblik og indblik i, hvordan AI marketingværktøjer kan overtage de tidskrævende og mindre spændende marketingopgaver, så du kan fokusere på det, der virkelig tænder din kreative flamme.
Uanset om det drejer sig om indhold til e-mails, websites eller sociale medier, vil Anita vise dig, hvordan du kan gøre AI til en værdifuld allieret og sidemakker i din marketingindsats.
Workshop: Intro til AI-værktøjer i marketing:
Anita Dalsgaard står også bag en workshop, hvor man hands-on kan lære at benytte sig de mest tilgængelige og kraftfulde AI-værktøjer i sit marketingarbejde.
Med fokus på realistiske dagligdagsopgaver i marketing vil du lære, hvordan ChatGPT kan optimere din kommunikation og content produktion. Du vil også få indsigt i, hvordan Canva har integreret AI og kan blive dit nemme værktøj til visuelt indhold. Vi starter med en kort introduktion til hvert værktøj, hvorefter du bliver guidet gennem specifikke øvelser designet til at vise, hvordan du kan integrere disse værktøjer i din daglige marketingpraksis. Hovedvægten af workshoppens indhold vil handle om ChatGPT.
Denne workshop er ideel for marketingprofessionelle på alle niveauer, der ønsker at tage et konkret skridt videre med AI uden at føle sig overvældet. Tag med og lær, hvordan du kan gøre din markedsføringsindsats mere effektiv og kreativ med ChatGPT og Canva på bare en time!
Inden workshoppen skal du gerne have oprettet en gratis ChatGPT bruger og en gratis bruger på Canva. Vær logget ind på din computer, når du møder op, så vi kan i gang med det samme.
Fem digitale trends, du skal kende netop nu – Kristoffer Okkels:
Verden har aldrig bevæget sig hurtigere, og det kan være svært at navigere i junglen af teknologiske innovationer og kommercielle muligheder. Men frygt ej, for i dette indlæg får du en kyndig og praktisk introduktion til hvad der rører sig netop nu. Oplægget er spækket med relevante, overraskende og underholdende eksempler fra nær og fjern – både fra møbel- og interiørland men også fra de brancher, der er med til at forme morgendagens kundeoplevelser.
Hvor kommer den næste vækst fra? - Louise Byg Kongsholm:
I en tid, hvor vi bevæger os væk fra flere års krisemodus, står forbrugerne over for en periode, hvor de begynder at ryste panikangsten af sig og omfavne en ny forbrugsoptimisme. I dette foredrag får du indblik i, hvordan fremtidens vækstområder vil tage form efter en periode præget af økonomisk tilbageholdenhed.
Louise vil blandt andet præsentere de vækstområder, der sandsynligvis vil blomstre, samtidig med at hun vil berøre digitaliseringens fortsatte indflydelse. Hun vil også dække den vedvarende interesse for oplevelser, sundhed og velvære, samt hvordan økonomisk frihed vil føre til fremkomsten af nye serviceformater, der tilbyder større bekvemmelighed og tidsbesparelser for forbrugerne, fra abonnementsservices til sundheds- og wellnessprodukter.
Programmet
Lørdag 17. august 2024
10.00 - 10.30 | Forstå Generationerne | Anne Glad, Forbrugerekspert
11:00-11:30 | Kundeoplevelser i fremtiden - og i virkeligheden
12:00-12:30 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25
12:45-13:45 | Workshop med NCS | Creative colour design – værktøjer, der kan hjælpe dig
14:00-14:30 | Finders and preservers
15:00-15:30 | Tour de trends
Søndag 18. august 2024
11:00-11.30 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25
12:00-12.30 | Effektiviser din marketingindsats med AI
13:00-13:30 | Tour de trends
14:00-14:30 | Finders and preservers
15:00-15:30 | Crack the code – learn the NCS Colour language
Mandag 19. august 2024:
10:00-11:00 | Workshop | Intro til AI-værktøjer i marketing: lær at bruge ChatGPT og snus til Canva
11:15-11:45 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25
12:00-12:30 | Kundeoplevelser i fremtiden – og i virkeligheden
13:00-13:30 | Fem digitale trends, du skal kende netop nu
14:00-14:30 | Hvor kommer den næste vækst fra?
Op mod messen vil der blive tilføjet flere foredrag til programmet, så hold øje med Formlands hjemmeside for updates.
Formland Jewellery
På den nye Formland Jewellery vil der også være en række foredrag på Talk-scenen:
Søndag 18. august, kl. 13.00-13.30: Smykketrends
Trendredaktør Mette Lykkegaard From fra Pej gruppen fortæller og de seneste nye tendenser.
Mandag 19. august, kl. 12.00-12.30 — Håndværkets tilbagekomst.
Trendforsker Mads Arlien-Søborg fortæller om håndværk og kunsthåndværk, der har eksisteret i evigheder, men som nu mere populært end nogensinde.
Håndlavede objekter bliver i stigende grad foretrukket af forbrugere, fordi de tilbyder kvaliteter, som masseproduktion ikke kan: autenticitet, det unikke og personalisering. Der er flere gode grunde til dette: Opmærksomhed på detaljer bliver stadig vigtigere, og skabelsen af et håndlavet objekt giver merværdi til slutresultatet. Lokalproduceret håndværk er ofte også et miljøvenligt valg. Livstilsekspert Mads Arlien-Søborg indfører dig i denne voksende trend, som influerer alle dele af processen - fra idé, produktion til køb.