Formland: Et oplevelsesunivers og en inspirationskilde
Udstillere og indkøbere handler, netværker og vidensdeler, og de besøgende kan boltre sig i trendinstallationer, foredrag, workshops og events, når MCH Messecenter Herning slår dørene op til Formland Autumn fra 17.-19. august.
Det traditionelle messeformat er udfordret. Men det behøver ikke være skidt. Tværtimod udvikles der nye koncepter, og nye tanker bringer branchen ”back in business”. Men man er nødt til at nytænke og investere i dét, der kommer Det gælder både os som messearrangør og alle vores gode udstillere” Det mener Flemming Andersen, der er projektchef på Formland, og han lover, at også denne messe vil rumme nye og anderledes tiltag.
Formland kan denne gang fejret sit 40-års jubilæum og messe nr. 80, og det sker med 10 koncepthaller, flere end 400 danske og udenlandske udstillere og over 50 foredrag, workshops og events, der er med til at samle interiør- og designbranchen. På programmet er blandt andet et sandt overflødighedshorn af æstetiske og kreative nyheder inden for områder som ”Interior”, ”Dining”, ”Garden”, ”Outdoor”, ”Taste” og det helt nye ”Jewellery”, og dermed bydes på tre inspirerende dage med fokus på livsstil. Nyheder præsenteres, nye kollektioner fremvises, og der forretningsudvikles, når udstillere, indkøbere og andre professionelle aktører mødes på kryds og tværs. Dagene er også lærerige takket været de mange horisontudvidende aktiviteter, der sideløbende med udstillingen udspiller sig på scener og i værksteder.
”Vi har flere events og workshops denne gang end nogensinde tidligere, og dermed masser af muligheder for inspiration, vidensdeling og forretningsudvikling. Det er med til at trække indkøberne til Formland”, fastslår Flemming Andersen.
Formland lagde faktisk allerede fra land med eventen ’Circular Furniture Days i Designmuseum Danmarks have i København i juni samarbejde med Lifestyle and Design Cluster, der som Flemming Andersen udtrykker det, er 100-meter mester i vidensdeling og cirkulær økonomi samt de to øvrige samarbejdspartnere; Plastindustrien og Design Museum Danmark.
”Vi fik opbygget et super fint koncept, som vi faktisk løfter til Formland for at bygge videre på det under den nye overskrift ”Think circular”.
”Interessen for det cirkulære vokser, der kommer nye udstillere til, og selvom vi ikke mærker et kæmpe boost, som første gang vi introducerede ”Circular Formland Days”, så vil vi gerne skubbe til både forhandlerne og til de andre udstillere på Formland, for der er masser af lavthængende frugter at plukke, og man behøver ikke være langt i processen for at være med – bare man er i gang. Og på ”Think circular” vil der være masser af gode eksempler på, hvordan man kan komme i gang, og hvad man både som forhandler og leverandør kan gøre for at komme videre med den cirkulære tankegang”.
Det handler om livsstil
På Formland er der ikke et overliggende tema, for det handler i høj grad om livsstil på tværs af områderne.
”Design- og interiørbutikker i dag er bredere funderet end tidligere. I dag handler det om livsstil, og en butik kan sagtens kombinere design til boligen med tøj og produkter til udelivet. Derfor har vi også valgt i højere grad at placere udstillerne i de områder, hvor de stilmæssigt passer ind, end i et produktmæssigt fællesskab. Det, tror vi, giver den bedste mening”, fastslår Flemming Andersen.
Blandt de nyere områder er ”Garden” og ”Outdoor”, der fokuserer på design til udendørslivet for bl.a. havecentre. Her findes også trendinstallationen ”Greenhouse”, hvor messen changerer over i en udstilling med fokus på natur og planter, der fremmer biodiversitet og understøtter et rigt økosystem fra blomstrende enge til skyggefulde træer. Området skabes i samarbejde med GASA Group, og under parolen ’Nature to the People’ rettes fokus netop på biodiversitet i det moderne samfund.
Fashion-udstillerne er denne gang placeret, hvor de passer ind stilmæssigt, g som noget nyt etableres denne gang Formland Jewellery, hvor omdrejningspunktet er smykker, ure og tilbehør. ”Jewellery”-hallen er skabt i samarbejde med AU.CLOCK, og her vil 40-50 udstillere præsentere 60-70 brands. Herudover bydes på en foredragsscene med daglige talks ved forskellige brancheeksperter.
”Jeg tror, der er en rigtig fin synergi mellem Formlands øvrige udstillere og smykke-og urebranchen”, siger Flemming Andersen, der ser frem til lanceringen af Formland ”Jewellery”.
Udenlandske og sjællandske besøgende
Flemming Andersen fortæller endvidere, at man denne gang og fremadrettet vil allokere en større markedsføringsindsats til at få besøgende fra Sjælland samt fra nærmarkederne Norge, Sverige og Tyskland til Herning.
”Vi har godt fat i de besøgende fra Jylland og på Fyn, men på Sjælland og i vores omkringliggende lande er der plads til forbedring, og kan vi få gang i en positiv udvikling for besøgende og udstillere fra disse markeder som der er stort potentiale i, så håber vi på det kan sætte gang i en sneboldeffekt.
Trendzone og workshops
Blandt de mange hits på Formland hører den mere end 500 kvadratmeter store trendzone med tilhørende konceptcafé, som skabes i tæt samarbejde med Studie FlyHelsted. Zonen skifter udtryk fra messe til messe, og denne gang fremstår den som et japansk inspireret hjem fyldt med sirlige samlinger og kunstneriske penselstrøg. Zonen har i denne ombæring fået titlen ”Maison Ikigai”, der er inspireret af en japansk filosofi og ordet ikigai, som er en sammensætning af Iki (at leve) og Gai (værdier, værd eller grund).
Workshops er en central del af Formland, der således gør en dyd ud af at lade de besøgende selv røre, føle og afprøve nye idéer og koncepter. Det er med til at give messen en ekstra interagerende dimension, og at der virkelig satses på dette aspekt, understreges af, at der på den altid velbesøgte Speak Up-scene som noget nyt på den forestående messe også vil være workshops at dykke ned i. Scenen danner fortsat rammen om spændende foredrag ved eksperter inden for eksempelvis trendforskning, digitalisering og branding, men byder altså nu også på workshops, hvor deltagerne får praktisk viden med hjem, der kan bruges til forretningsudvikling i eget regi.
Også i området ”Farm Living – Cozy Country Christmas” er der workshops på programmet – her gælder det således ikke færre end 11 julestue-workshops kurateret af Eckmann Studio anført af trendekspert Anette Eckmann. Området er i det hele taget inspireret af livet på landet og den hyggelige juletid og omfavner julens mange traditioner lige fra adventskransen til den klassiske julefrokost.
Workshops finder de besøgende også i ’Taste’-hallen, der er dedikeret til brands og dygtige fagfolk inden for et bredt udvalg af delikatesser og gourmetgaver. Her er der blandt andet mulighed for at dekorere sin egen chokolade og prøve kræfter med forskellige mixology-trends.
Og akkurat som traditionen foreskriver, byder også Danske Dekoratører på workshops i et inspirerende område skabt til formålet.
”Vi lever i en tid, hvor videndeling og inspiration betyder rigtig meget. De workshops, vi har kørt de foregående år, har været totalt udsolgt. Derfor har vi for første gang over 50 aktiviteter; workshops, foredrag med videre, der kan være med til at trække endnu flere besøgende til messen”, siger Flemming Andersen, og han tilføjer: ”De forretningsdrivende har brug for nye måder at tænke tingene på, at se hvordan man kan gøre tingene anderledes og at få information, de kan tage med hjem og bruge direkte”.
Derfor opfordrer Flemming Andersen også udstillerne til at skabe events og workshops eller andet på deres stande for at skabe endnu mere opmærksomhed om deres brand på messen.
”Kunderne bruger ikke længere timer på at gennemgå hele kollektionen. De kommer ind på standen ser nyhederne og handler måske først når de har samlet sig et overblik på bagkant af messen”, lyder det.
Og Flemming Andersen slutter af med at slå fast, at man på Formland Autumn genintroducerer den prestigefyldte pris Formland Design Award, der hylder særligt innovative, funktionelle og bæredygtige produkter. Produkterne vurderes af en professionel fagjury.