Formland baner vejen for fremtidens designbrands
Udvalgte startups inden for interiør, livsstil og design får på Formland Spring 2025 en ideel platform til at tage karrierens næste skridt.
Nordens mest inspirerende messe inden for interiør, livsstil og design investerer i fremtiden med tre koncepter møntet på tidens mest lovende nye brands og talenter. Der er tale om Creators Community, Circular Formland Days og Design Students, som alle er en del af Formland Spring i MCH Messecenter Herning 2.-4. februar 2025.
Udvalgte startups inden for interiør, livsstil og design får på Formland Spring 2025 en ideel platform til at tage karrierens næste skridt. Her samler Creators Community således 27 af tidens mest spændende iværksættere i et område spækket med energi, gåpåmod og pionerånd.
Kreativiteten får frit løb, og i tiden op til messen profiterer de deltagende brands, der blandt andre tæller GAVN Studio, Elskbar, Amolia og Single Flowers Perfume, tilmed af en professionel mentor i form af eksempelvis en designer eller en virksomhedsleder fra det danske erhvervsliv.
Ny i mentorkorpset er forskningsleder Linda Nhu Laursen, Aalborg Universitets Design Lab, der arbejder med ansvarligt design og har et særligt fokus på bæredygtighed og cirkularitet. Hun har en klar plan for, hvad hendes rådgivning og vejledning især skal centrere om.
Det handler primært om at hjælpe iværksættere med at gennemtænke deres forretning i forhold til ansvar, miljø, økonomi, design, produktion og bæredygtighed. At forstå, om deres produkter giver mening og har en grund til at eksistere.
Linda Nhu Laursen, Aalborg Universitets Design Lab
- Det handler primært om at hjælpe iværksættere med at gennemtænke deres forretning i forhold til ansvar, miljø, økonomi, design, produktion og bæredygtighed. At forstå, om deres produkter giver mening og har en grund til at eksistere, forklarer Linda Nhu Laursen, der finder det helt afgørende, at der findes et koncept som Creators Community:
- Det er vigtigt, at der findes steder, hvor folk, der nytænker produkter, arbejder for forlænget produktlevetid, cirkulært design, ansvarligt ressourceforbrug, heriblandt reparation, genbrug, og skalerbar upcycling kan få afprøvet forretningspotentialet.
Tidligere 'Creator': En utrolig stor oplevelse
Perspektiverne for de 27 Creators Community-deltagere er til at få øje på - først og fremmest giver Formland dem muligheden for at afprøve deres brand, koncept og produkt over for tusindvis af indkøbere og professionelle aktører i branchen. Derudover er de alle med i opløbet om den prestigefyldte Formland Creators Community Award, hvor vinderen modtager 10.000 kroner og får en gratis stand på den næste udgave af messen.
Blandt de tidligere vindere finder man AYA&IDA, der fremhæver Creators Community-forløbet som en vigtig brik i virksomhedens udvikling.
Det var en utrolig stor oplevelse for os, og det gav os ikke kun en enorm anerkendelse for det arbejde, vi på daværende tidspunkt havde lagt i AYA&IDA, men også en værdifuld platform til at nå ud til flere med vores mission og vision.
Mette Antonsen, stifter af AYA&IDA
Det var en utrolig stor oplevelse for os, og det gav os ikke kun en enorm anerkendelse for det arbejde, vi på daværende tidspunkt havde lagt i AYA&IDA, men også en værdifuld platform til at nå ud til flere med vores mission og vision. Vores mentor gav os tryghed, indsigt i processen og nogle konkrete råd til, hvordan vi kunne gøre det nemt for butikkerne at starte op med vores brand. Det gav os en klar strategi og gjorde, at vi kunne træde mere professionelt og målrettet frem. Samtidig gav deltagelsen mulighed for at styrke vores netværk, hvilket har haft en meget positiv indflydelse på vores vækst, fortæller Mette Antonsen, stifter af AYA&IDA, og sætter nogle ord på, hvad der gør Creators Community til så vigtig en størrelse:
Som ny iværksætter kan det være svært at få den nødvendige synlighed og de rette forbindelser, som kan hjælpe med at løfte et brand til næste niveau. Creators Community giver ikke bare en platform, men også anerkendelse og støtte, som kan være afgørende på et tidligt stadie. Det er en mulighed for at dele sin historie, sit produkt og sine ambitioner, og det kan virkelig give en god start på en ellers udfordrende rejse.
Som noget nyt får vinderen af Formland Creators Community Award stillet gratis pop up-salgsarealer til rådighed i et af 17 shoppingcentre landet over og kan dermed også teste sig selv på slutbrugerne. Det er resultatet af et nyt samarbejde mellem Formland og DSC - Danske Shoppingcentre.
Foruden AYA&IDA tæller de tidligere vindere af prisen virksomheder som Oaklings Copenhagen, Byoms og SMALLrevolution.
Populære konceptområder med fokus på cirkularitet og fremtidens designere
Foruden Creators Community byder Formland Spring på det ligeledes populære konceptområde Circular Formland Days, der som navnet antyder sætter fokus på cirkularitet i interiør- og livsstilsbranchen. Platformen samler virksomheder, der inspirerer til positive ændringer, og er dermed et sted for dialog og vidensdeling.
Ligeledes på Formland Spring 2025 har branchen mulighed for at møde fremtidens designere, idet messen tilbyder designskolerne en udstillingsplatform, hvor udvalgte afgangsprojekter udstilles.
Spar 60% på din entrébillet med koden:
FormlandSpring25