Formex viser formen
Efter et ufrivilligt ophold på to år, var stemningen i top, da Formex slog dørene op i slutningen af august. Et nyt effektivt messe-layout og mange kære gensyn kompenserede for en noget mindre messe end sidst.
Få minutter før Formex skulle genåbne efter to års ufrivillig pause samledes flere og flere besøgende bag de bånd, der blokerede indgangene til hallerne, som startfeltet i et langdistanceløb. Inde i tivoliet var følelsen af spændt forventning næsten fysisk håndgribelig.
"Der er et indestængt behov for at mødes," sagde Mattias Cederberg, salgschef hos Sundqvist.
Siden årsskiftet har det været en nordisk virksomhed, og Sundqvist kom til Formex med et nordisk tema, der bl.a. omfatter et nordisk derby i mad og drikke.
"Vi har arbejdet hårdt på at få vores kunder hertil, og vi har mange gode bookinger. Vi har været fint kørende under pandemien. Nu er vi på vej ud af det, men i stedet har vi nu en krig i Europa. Medierne tegner et dystert billede af økonomien, men vi tror fortsat på, at folk vælger at bruge deres penge på premium produkter."
På slaget klokken halv ti blev båndene rullet væk, og messegæsterne strømmede ind i hallerne. Ved alle indgange blev de mødt af et nyt element; miniudstillingerne News Expo med udvalgte produkter fra hallerne, udarbejdet af designer Jan Rundgren. Tanken var, at udstillingerne skulle fungere som en slags indledning til området, men de var selvfølgelig ikke blot til inspiration for de besøgende. En udstiller, der havde hele to produkter med på New Expo i A-hallen, var førstegangsudstiller bonemill, en ny distributør for japanske Toyo Steel, der fremstiller værktøjskasser i forskellige størrelser og farver i støbt metalplade.
"Vi har haft mange besøgende her, der har set vores produkter i News Expo," sagde Christian Fundin, der driver Bonemill sammen med Martin Skoog.
En noget mindre messe
I sammenligning med den seneste messe var denne udgave lidt mindre, og nogle af de tidligere store udstillere havde denne sæson valgt andre salgskanaler. Formex tilpassede lokalerne ved kun at benytte hal A og C.
Set fra et besøgsperspektiv var det en vellykket løsning, der skabte et godt flow og gav et godt overblik, uden at gangene føltes tomme. Messen var tilfreds med det endelige resultat på 434 udstillere, der oversteg det forventede antal på 400.
"Alle, jeg har talt med, har været så positive omkring, at Formex er tilbage. I dag kan vi konstatere, at det digitale ikke kan erstatte det personlige møde. Jeg har dog stor respekt for, at store udstillere, der arbejder med en lang planlægning, kan have forskellige grunde til at vente. Men det er dejligt, at vi kom godt fra start", siger Chicie Lindgren, Business Area Manager for Stockholm Design Events hos Stockholmsmässan og fungerende projektleder for Formex.
For de virksomheder, der udstillede, var fordeln ved andre udstilleres fravær, at der var mindre konkurrence om gæsternes tid.
”Der kom mange mennesker, og færre udstillere behøver heller ikke bare at være dårlige. Det var også en fantastisk messe i Paris, selvom den var mindre end normalt," siger Angela Lundblad, salgschef hos Iris Hantverk, der kom til Formex med nyheder om blandt andet barbering og bagning designet af designer Lovisa Wattman.
Madlavning og outdoor
Madlavning og det dækkede bord var to sektorer, der generelt udviklede sig stærkt under pandemien, hvor mange blev tvunget til at aflyse oversøiske ferier og tilbringe både arbejdstid og fritid derhjemme. Et tredje vækstområde var livet udendørs, hvor vi kunne socialisere med mindre risiko for infektion.
En udstiller, der tog bolden op, var Vikingsun, der præsenterede den nye Satake Outdoor-kollektion under Satake-mærket.
Kollektionen, der blev udviklet for omkring et år siden, rummer veldesignede produkter til madlavning i det fri., bl.a. en lille økse og en vildmarkskniv, der fungerer godt i vandrerygsækken. Andre produkter som gryde, stegepresse, støbejernsrangler og stativer i to størrelser er bedre egnet til udflugter med større lastemuligheder.
"I forbindelse med pandemien bemærkede vi, at interessen voksede for at holde ferie i den svenske natur og for at lave mad udendørs. Ideen med Satake Outdoor var at tilbyde et sortiment til det formål," fortalte Viktor Zeilon hos Vikingsun os.
En international udstiller, der vendte tilbage til Formex for anden gang, var lettiske Vaidava Ceramics, der udstillede elegante, håndværksmæssigt fremstillede, polerede og glaserede terracottaskåle.
"Vi laver vores keramik i hånden af lokalt ler fra Devon-perioden, som kun udvindes tre steder på jorden," sagde Miks Balodis, hvis far startede virksomheden i 1980.
”Vi har været ved at dø for at komme ud og møde kunderne. Onlinesalget har klaret sig meget godt under pandemien, men B2B svigtede”.