Fokus på markedets behov
Heimtextil 2026 udnytter vækstpotentialet gennem strategiske produktgruppekombinationer
Foto: Messe Frankfurt/Pietro Sutera
Efter en vellykket udgave af Heimtextil i januar med stigning i både besøgende og udstillere, udnytter messen nu yderligere vækstpotentiale med en optimeret ny halstruktur i 2026 – og reagerer dermed på branchens skiftende markedsbehov.
Den mest indflydelsesrige og internationale messe for bolig- og kontrakttekstiler samt tekstildesign udvikler således sit sortiment på målgruppespecifik vis, hvilket skaber kortere afstande og fremmer synergier mellem de forskellige produktsegmenter.
Med et nyt halkoncept bygger Heimtextil videre på succesen, hvor der sidste gang var en stigning i antallet af besøgende og udstillere, og man reagerer på de aktuelle markedskrav i tekstilindustrien: "Heimtextil 2025 var præget af øget internationalitet og efterspørgsel. I 2026 bruger vi denne stærke udgangsposition til at tilpasse sortimentet endnu tættere til alle messedeltageres behov ved strategisk at udvælge og kombinere relevante produktgrupper – og dermed udnytte yderligere vækstpotentiale," siger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies.
Det nye koncept styrker Heimtextil som den førende brancheplatform for holistisk tekstil- og ikke-tekstilindretning, og i udfordrende tider giver det branchen en stærk base.
De besøgende dækker flere områder, og med den nye struktur, øger udstillerne deres rækkevidde og bliver lettere bemærket af potentielle nye kunder. Brug af alle indgange skaber yderligere effektivitet og hjælper indkøbere med at finde nye relevante samarbejdspartnere.
Patricia Urquiola's trend område på den netop afsluttede Heimtextil. Foto: Messe Frankfurt
Det nye center for tekstil- og ikke-tekstilindretning af høj kvalitet samt dekorative og møbelstoffer er placeret i hal 3.0, 3.1 og 4.1. I hal 3.0. Her finder de besøgende en bred vifte af produkter, fra tapet og digitaltryk til tekstilredaktører, gardiner og gulvbelægninger samt solbeskyttelse. Kombinationen af individuelle produkter af høj kvalitet og komplette kollektioner skaber holistiske indretningskoncepter, der er skræddersyet til kravene fra indretningsarkitekter, designere, byggemarkeder og specialforhandlere.
De tilstødende hale 3.1 og 4.1 supplerer det, og alt i alt tilbyder begge niveauer det største internationale sortiment af dekorative og møbelstoffer, kontrakttekstiler, imiteret læder, udendørstekstiler samt fibre og garner.
Særlige højdepunkter omfatter Interior.Architecture.Hospitality Library i hal 3.1 og designinstallationen af Patricia Urquiola i hal 3.0. De gør området til et centralt center for designere, arkitekter og beslutningstagere inden for hotel- og restaurationsbranchen.
Søvn- og tekstildesignere: direkte forbindelser
I hal 4.0 præsenterer Smart Bedding et omfattende udvalg af sengetøj, tæpper, puder, madrasser, sovesystemer, fibre og garn. Forbindelsen til Bed, Bath & Living i hal 5.0, 5.1, 6.0 og 6.1 muliggør korte afstande for sengeforhandlere og beslutningstagere fra hotel-, kontrakt- og specialdetailbranchen. Her præsenterer mærker og private label-leverandører sengelinned, badeværelsestekstiler, bord- og køkkenlinned, dekorative puder og boligtilbehør.
Nyt i 2026 er placeringen af Tekstildesign i hal 6.1. Designstudier og CAD/CAM-leverandører finder et kreativt miljø her, lige ved siden af Heimtextil Trends 26/27 – med designs, der problemfrit tilpasser sig morgendagens kollektioner.
Omfattende platform for den globale tæppe- og gulvindustri
Carpets & Rugs tredoblede antallet af udstillere i 2025. Takket være den nye halstruktur har det succesfuldt etablerede segment yderligere muligheder for vækst. Det suppleres af det nye produktsegment Flooring & Equipment.
Kombinationen af tekstile og ikke-tekstile gulvbelægninger maksimerer synergier for arkitekter, indretningsarkitekter og byggemarkeder – samtidig med at den åbner nye muligheder for specialforhandlere og håndværkere.
I hallerne 11.0 og 12.0 præsenterer førende leverandører maskinvævede og håndvævede samt håndknyttede tæpper, unikke genstande og gulvmåtter. I det direkte tilstødende segment Flooring & Equipment i hal 12.0 vil elastiske gulvbelægninger, designgulvbelægninger, kork, laminat, parket og udendørsløsninger blive udstillet.
Særlige præsentationer supplerer variationen med forretningsfremmende indhold. Global Home og Global Home Excellence: gennemprøvede koncepter og nye muligheder Det gennemprøvede koncept med Global Home i hal 8.0 og 9.1 og Global Home Excellence i hal 9.0 fortsætter i 2026.
Internationale producenter og landepavilloner præsenterer et bredt spektrum – direkte ved indgangene til Galleria og Torhaus. Derudover vil Global Home og Global Home Excellence være placeret i hal 10.1, 10.2 og 10.3. Forbindelsen til Carpets & Rugs og Flooring & Equipment skaber værdifulde synergier: Sammenlægningen af komplementære målgrupper styrker Heimtextil som Europas største platform for indkøb af boligtekstiler af høj kvalitet. Heimtextil 2026 finder sted fra den 13. til den 16. januar 2026.