Fokus på markedets behov

Heimtextil 2026 udnytter vækstpotentialet gennem strategiske produktgruppekombinationer

Foto: Messe Frankfurt/Pietro Sutera

Efter en vellykket udgave af Heimtextil i januar med stigning i både besøgende og udstillere, udnytter messen nu yderligere vækstpotentiale med en optimeret ny halstruktur i 2026 – og reagerer dermed på branchens skiftende markedsbehov. 

Den mest indflydelsesrige og internationale messe for bolig- og kontrakttekstiler samt tekstildesign udvikler således sit sortiment på målgruppespecifik vis, hvilket skaber kortere afstande og fremmer synergier mellem de forskellige produktsegmenter. 

Med et nyt halkoncept bygger Heimtextil videre på succesen, hvor der sidste gang var en stigning i antallet af besøgende og udstillere, og man reagerer på de aktuelle markedskrav i tekstilindustrien: "Heimtextil 2025 var præget af øget internationalitet og efterspørgsel. I 2026 bruger vi denne stærke udgangsposition til at tilpasse sortimentet endnu tættere til alle messedeltageres behov ved strategisk at udvælge og kombinere relevante produktgrupper – og dermed udnytte yderligere vækstpotentiale," siger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies. 

Det nye koncept styrker Heimtextil som den førende brancheplatform for holistisk tekstil- og ikke-tekstilindretning, og i udfordrende tider giver det branchen en stærk base. 

De besøgende dækker flere områder, og med den nye struktur, øger udstillerne deres rækkevidde og bliver lettere bemærket af potentielle nye kunder. Brug af alle indgange skaber yderligere effektivitet og hjælper indkøbere med at finde nye relevante samarbejdspartnere. 

Patricia Urquiola's trend område på den netop afsluttede Heimtextil. Foto: Messe Frankfurt

Det nye center for tekstil- og ikke-tekstilindretning af høj kvalitet samt dekorative og møbelstoffer er placeret i hal 3.0, 3.1 og 4.1. I hal 3.0. Her finder de besøgende en bred vifte af produkter, fra tapet og digitaltryk til tekstilredaktører, gardiner og gulvbelægninger samt solbeskyttelse. Kombinationen af individuelle produkter af høj kvalitet og komplette kollektioner skaber holistiske indretningskoncepter, der er skræddersyet til kravene fra indretningsarkitekter, designere, byggemarkeder og specialforhandlere. 

De tilstødende hale 3.1 og 4.1 supplerer det, og alt i alt tilbyder begge niveauer det største internationale sortiment af dekorative og møbelstoffer, kontrakttekstiler, imiteret læder, udendørstekstiler samt fibre og garner. 

Særlige højdepunkter omfatter Interior.Architecture.Hospitality Library i hal 3.1 og designinstallationen af Patricia Urquiola i hal 3.0. De gør området til et centralt center for designere, arkitekter og beslutningstagere inden for hotel- og restaurationsbranchen.

Søvn- og tekstildesignere: direkte forbindelser 

I hal 4.0 præsenterer Smart Bedding et omfattende udvalg af sengetøj, tæpper, puder, madrasser, sovesystemer, fibre og garn. Forbindelsen til Bed, Bath & Living i hal 5.0, 5.1, 6.0 og 6.1 muliggør korte afstande for sengeforhandlere og beslutningstagere fra hotel-, kontrakt- og specialdetailbranchen. Her præsenterer mærker og private label-leverandører sengelinned, badeværelsestekstiler, bord- og køkkenlinned, dekorative puder og boligtilbehør. 

Nyt i 2026 er placeringen af Tekstildesign i hal 6.1. Designstudier og CAD/CAM-leverandører finder et kreativt miljø her, lige ved siden af Heimtextil Trends 26/27 – med designs, der problemfrit tilpasser sig morgendagens kollektioner.

Omfattende platform for den globale tæppe- og gulvindustri 

Carpets & Rugs tredoblede antallet af udstillere i 2025. Takket være den nye halstruktur har det succesfuldt etablerede segment yderligere muligheder for vækst. Det suppleres af det nye produktsegment Flooring & Equipment. 

Kombinationen af tekstile og ikke-tekstile gulvbelægninger maksimerer synergier for arkitekter, indretningsarkitekter og byggemarkeder – samtidig med at den åbner nye muligheder for specialforhandlere og håndværkere.

I hallerne 11.0 og 12.0 præsenterer førende leverandører maskinvævede og håndvævede samt håndknyttede tæpper, unikke genstande og gulvmåtter. I det direkte tilstødende segment Flooring & Equipment i hal 12.0 vil elastiske gulvbelægninger, designgulvbelægninger, kork, laminat, parket og udendørsløsninger blive udstillet. 

Særlige præsentationer supplerer variationen med forretningsfremmende indhold. Global Home og Global Home Excellence: gennemprøvede koncepter og nye muligheder Det gennemprøvede koncept med Global Home i hal 8.0 og 9.1 og Global Home Excellence i hal 9.0 fortsætter i 2026. 

Internationale producenter og landepavilloner præsenterer et bredt spektrum – direkte ved indgangene til Galleria og Torhaus. Derudover vil Global Home og Global Home Excellence være placeret i hal 10.1, 10.2 og 10.3. Forbindelsen til Carpets & Rugs og Flooring & Equipment skaber værdifulde synergier: Sammenlægningen af komplementære målgrupper styrker Heimtextil som Europas største platform for indkøb af boligtekstiler af høj kvalitet. Heimtextil 2026 finder sted fra den 13. til den 16. januar 2026.
 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

07.02.2025Designbase.dk

Future on stage - en sand talentinkubator

06.02.2025Designbase.dk

Optimisme på Formex

06.02.2025Designbase.dk

Fokus på markedets behov

06.02.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Elegante Pebble Flydelys fra Vance Kitira

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

04.02.2025Designbase.dk

Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer

03.02.2025Designbase.dk

Blev inspireret til trenden 2025 og forretningsudvikling

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Messe
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Dato

08.04.2025

Sted

Milano

3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Dato

18.06.2025

Sted

København

Copyright 2023