Fokus på bæredygtighed
Ambiente Dining - messens HORESTA-segment havde fokus på bæredygtighed
Ambiente Dining beviste endnu en gang sin centrale placering som førende hos virksomheder i HORESTA-segmentet. Fokus var det samme på tværs af alle vareudvalg på udstillingen, nemlig bæredygtighed.
Der var noget for enhver smag på messen, som bød på produkter indenfor tilberedning, transport, præsentation og fortæring. Bæredygtigheden var til stede overalt – et bevis på at brancherne tilpasser sig gæsternes stadigt stigende ønske om selvforkælelse med god samvittighed.
”Bæredygtighed er selvsagt fremtidens store fokuspunkt. Derfor er det med stor glæde at vi har kunnet tiltrække endnu flere udstillere i vores bæredygtighedsprogram Ethical Style i år,” fortæller Messe Frankfurts vicepræsident for Consumer Goods Fairs Julia Uherek i en pressemeddelelse.
Bæredygtigt ler på bordet
Den portugisiske keramikvirksomhed Grestel bidrog med en ny produktlinje fremstillet af bæredygtigt ler, som virksomheden har navngivet Ecogres.
”Den øgede omtanke for bæredygtighed og ressourcebevarelse vil til stadighed være centralt i beslutninger relateret til service og borddækning. Hotel- og restaurationsbranchen er ingen undtagelse. Derfor har vi introduceret nye designs og teknikker, inklusive nye produkter fremstillet af Ecogres, vores bæredygtige ler. Innovation er stadig en helt afgørende del af vores virksomheds strategi. Den ekstraordinære feedback vi fik på Ambiente viser, at vi er på rette spor,” forklarer salgschef hos Grestel João Portugal.
Langtidsholdbare produkter
En anden tilgang til temaet bæredygtighed sås hos det tyske brand Koziol. Her var fokus på produkter, der kunne holde til lidt af hvert og dermed ikke skulle udskiftes så ofte.
”Koziol begyndte for flere år siden at udvikle produktlinjer som fx det genanvendelige service ’Move’ eller ’Superglass’-kollektionen med ubrydeligt glas. Disse kan bruges til at italesætte nye kundegrupper fra såvel hotel- og restaurationsbranchen som eventbranchen. Kollektionerne tilbyder smarte løsninger på problemer indenfor disse sektorer i forhold til bæredygtig adfærd,” fortæller Koziols ejer, Stephan Koziol.
Også hos det britiske brand Studio William Welch har man i mange år haft bæredygtighed i baghovedet, når der skulle udvikles designs. Studio William Welchs prisvindende bestik er at finde på de fineste hoteller og restauranter – og på British Airways’ første klasse.
”Den bedste måde at reducere affald er ved slet ikke at producere det til at begynde med. Kvalitetsbestik holder hele livet,” erklærer grundlæggeren William Welch, der i årevis har protesteret aktivt mod engangsbestik.
Hos Ideas Danmark følger der en 25-års garanti med, når man køber en krydderikværn. Dette skyldes ifølge salgschef Jens Wöldike Jensen en kombination af førsteklasses materialer og kvalitetshåndværk, hvilket giver produkterne en ekstra lang levetid. Brandets ’Billund’-serie er skabt af biokomposit, som består af træcellulose og resteolier fra papirproduktion.
”Vi er stolte af at bruge et alternativ til konventionel plastik, som har et lavt CO2-aftryk,” siger Jens Wöldike Jensen.
Næste Ambiente Dining finder sted 7.-11. februar 2025 på Messe Frankfurt.