Faye Toogood valgt til Årets designer på Maison&Objet
Maison&Objet har valgt Faye Toogood som Årets Designer 2025.
Faye Toogood er en ikonisk figur inden for britisk design, og hun skiller sig ud på grund af sin polymorfe og unikke kreative karriere, en inspirationskilde for det internationale design- og indretningsmiljø. Genevieve Lutkin Faye Toogood er en visionær inden for sit felt, der instinktivt har udvidet sin kreative horisont og ubesværet navigeret mellem design og mode og fremvist de mange dimensioner af sin grænseløse kreativitet.
Uhæmmet justerer hun dygtigt skiven af dristighed og forstærker den til sine samlerobjekter – hendes eksperimenterende legeplads – mens hun tempererer den til den brede offentligthed. Som en fuldendt kunstner er Faye Toogood den perfekte legemliggørelse af januar-udgaven af Maison&Objet, der hylder ekstraordinære møder, avantgardebevægelser og kunstneriske verdener. Hendes arbejde tjener som en kilde til inspiration til førsteklasses projekter, uanset om det er i bolig- eller hospitality-sammenhænge. Ved at integrere mode i sin globale livsstil åbner hun op for nye muligheder og skaber en vision, der er både mangfoldig og sammenhængende.
Faye Toogood er en af de få kvindelige designsignaturer i sit land og står som en pioner inden for kvinders repræsentation på en international scene – et kernefokus for Maison&Objets Women&Design-initiativ.
Design, mode, skulptur, tegning, indretning
Faye Toogood kan ikke selv vælge mellem de forskellige måder at udtrykke sin kreativitet på. Opvokset på landet i England uden fjernsynets distraktion, omgivet af naturens verden, forundres hun over fantasiens kraft. I stedet for at bruge teknologi foretrækker hun at lade tankerne vandre og dagdrømme.
Hendes første kollektion, Assemblage 1, var en kombination af enkle former, dedikeret til råmaterialer og engelsk knowhow.
Tro på sindets kraft
Faye Toogood skulpturerer, former og hylder råmaterialer. I 2014 opnåede hun verdensomspændende succes med Roly-Poly, et buet sæde på fire robuste ben. Designet af kollektioner i begrænsede serier er for hende en mulighed for at eksperimentere.
I New York er hun repræsenteret af Friedman Benda-galleriet, og hendes værker indgår i de permanente samlinger på flere museer rundt om i verden. Hun har samarbejdet med en række designmærker, herunder de italienske tæppemagere cc-tapis, Maison Matisse, New York-tapetdesignerne Calico og møbelmærkerne Tacchini og Poltrona Frau.
Driade laver en masseproduceret version af Roly-Poly-stolen, som også sælges som et håndlavet produkt af studiet. Hendes seneste kollektion, Assemblage 8, består af møbler, der er samlet som et byggesæt til børn. "Giv dem brikker i et puslespil, og lad dem finde ud af det," siger hun. "Kreativitet er kernen i, hvem vi alle er, hvor vi kommer fra, og hvem vi kan være en dag."
Født på landet
"Jeg blev født i Storbritannien i en meget engelsk familie, og vi boede på landet. Min mor var blomsterhandler, og min far elskede ornitologi. Vi havde ikke fjernsyn, så jeg læste, tegnede, og vi stod tidligt op for at se på fuglene. Naturen var vores legeplads, jeg samlede alle mulige ting og brugte derefter tid på at arrangere dem. Det påvirker stadig mit arbejde i den måde, jeg bruger materialer på. Min farvepalet er inspireret af disse landskaber”, fortæller Faye Togood.
"Efter at have studeret kunst og kunsthistorie begyndte jeg på magasinet World of Interiors som assistent, derefter stylist og til sidst som dekorationsredaktør. Jeg organiserede fotoshoots i huse over hele verden. Jeg så en masse genstande og møbler fra alle perioder, der strakte sig over flere århundreder. Dette gav mig en meget detaljeret viden om designets og stilens historie, og det gav mig bredde og dybde. Hver måned skulle vi finde et nyt koncept og komme med en idé, der kunne realiseres med meget få penge.
FRIHED, LIGHED, KREATIVITET! Det kunne godt være Faye Toogoods motto, for hendes ukonvensionelle rejse har ført hende fra kunsten og i sidste ende gjort det muligt for hende at genopfinde, hvordan design kan løfte hverdagen.
"Efter flere år i journalistik var jeg frustreret over at producere flygtige todimensionelle billeder. Jeg ønskede at skabe noget mere varigt, mere håndgribeligt, i tre dimensioner. Jeg inviterede folk ind i mine sæt. I begyndelsen prøvede jeg alt – mad, mode, parfume – jeg udforskede alle retninger."
"Ligesom en kunstner kan vælge forskellige medier – fotografi, maleri, videoinstallation – udtrykker jeg mig gennem mode, design og skulptur. Det er en værktøjskasse, som jeg trækker på for at kommunikere min kreativitet. En frakke eller en stol er bare forskellige måder at fortælle min historie på. Jeg synes, det er befriende at bevæge sig fra en praksis til en anden. Det er mit alfabet, mit A til Z, mit sprog."