FableWood finansierer produktionen gennem crowdfunding
Godt og vel 400.000 kr. har FableWood i år rejst gennem crowdfunding.
Godt og vel 400.000 kr. har FableWood i år rejst gennem crowdfunding. En finansieringsform som har hjulpet iværksætterne med at undgå likviditetsudfordringer, målrette markedsføringen af kommende produkter og skabe et marked uden for Danmark.
Mere end 350 kunder har forudbestilt og finansieret den kommende efterårskollektion af dansk-designede træfigurer fra FableWood. Men det er langt fra første gang, den fynske iværksætter-duo har benyttet crowdfunding og mærket opbakning fra kunder over hele verden.
”Vi blev født gennem crowdfunding, som er den helt rigtige finansieringsform for os og bidrager med langt mere værdi end blot kapital. Det giver os indsigter om vores kunder og deres præferencer, så vi kan planlægge vores marketingaktiviteter mere målrettet og så åbner det op for nye internationale muligheder”, siger co-founder Rasmus Fiil Svarrer.
Gennem flere år har FableWood brugt reward-crowdfunding som finansieringsmodel for kommende produktlanceringer og ikke alene har det skabt finansiering, men også et stærkt community med tilbagevendende kunder år for år.
FableWood blev etableret i 2016 og fik for alvor gang i omsætningen i 2018, hvor den første crowdfunding-kampagne gik live på Kickstarter. Siden er det blevet til 6 kampagner yderligere og stifterne, Rasmus Fiil Svarrer og Kristian Sidelmann, ser nu crowdfunding som central del af virksomhedens DNA’et.
FableWood: https://fablewood.net/
Reward-crowdfunding
Ved Reward-crowdfunding gives en belønning for den finansielle støtte. Belønningen afhænger af det enkelte project. Eksempler kan være tidlig adgang til et produkt. Samtidig kan det bidrage til at skabe et online fællesskab omkring virksomhedens produkt.