Erfaring og sund kreativitet mødes på Formex
Generation love er temaet, når Formex slår dørene op fra 16.–18. januar i Stockholms mässan. ”Vi længes efter at slå dørene op igen og give branchen mulighed for at netværke, udveksle viden, drive forretning og blive inspireret”, lyder det.
interiørstylisten Dennis Valencia giver sit bud på trenden Love Generation på Formex. Foto: Formex
I august var Formex-temaet Link Together med kodeord som samarbejde, netværk og møder på tværs af grænser. Denne gang har Formex taget skridtet videre – men i samme retning med temaet Generation Love.
”Vi lever i en tid med udfordringer, hvor alt, hvad der sker, påvirker vores udstillere, besøgende og branchen generelt. Tillid er vores nye mellemnavn, og vi omfavner fremtiden med glæde, entusiasme og nysgerrighed”, siger Sonja Björk Ebert, projektleder for Formex.
”Begrebet "Generation Love" kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og vi vil gerne lade udstillere, besøgende og kreatører fortolke det på hver deres måde. Det kan for eksempel betyde møder mellem unge talenter og veteraner, vintage og nye trends eller analogt møder digitalt”, fortsætter Sonja.
Formex har gennem årene inviteret flere spændende kreatører, der har fået den ærefulde opgave at fortolke messens tema gennem en udstilling på arealet ved indgangen. Designbureauet Bang Universe, Tekla Severin og Lena Nyholm er alle navne, der tidligere har stået på Formex trendprogrammet, og denne gang får de selskab af interiørstylisten Dennis Valencia, der har sans for at mikse og mikse næsten ufattelige mønstre og farver, men alligevel lade helheden føles fuldstændig indlysende.
Sonja Björk Ebert er projektleder på Formex.. Foto: Formex
”Jeg kan rigtig godt lide Formex' forårstema Generation Love, siger Dennis. Det inspirerer til en udstilling med mange forskellige verdener og stilarter, men inden for samme sfære. Gerne med maksimale mønstre og en totaloplevelse, der viser, at kærligheden ingen grænser har”, siger Dennis Valencia, og han uddyber:
"Jeg husker tydeligt et minde, fra jeg var fem år. Min familie og jeg var på Tjolöholm Slot. Der var en stor entré, højt til loftet, mørke træpaneler og et fantastisk tæppe. Jeg husker også butiksvinduerne hos NK i Göteborg, hvor jeg voksede op," siger Dennis Valencia.
Dennis har tidligere primært arbejdet med reklame- og redaktionelle opgaver, dvs. at skabe de miljøer, der skal fotograferes. At fortolke januar-udgavens tema Generation Love og dermed skabe Formex' hovedudstilling i forhallen bliver Dennis' største offentlige opgave til dato.
"Jeg kan godt lide tanken om, at den analoge verden møder den digitale verden. Det er spændende. Men også hvordan generationer og verdener generelt mødes, og hvordan trends løber parallelt med hinanden. Jeg ønsker, at besøgende skal opleve en udstilling med lag af epoker, der lever samtidigt og i harmoni. Fortid, nutid og det, vi tror på og håber på, vil være vores fremtid," siger Dennis Valencia.
Formex Trends
Ved siden af scenen i Hal C findes Formex' trendudstilling til SS 2024. Trendmaterialet er udviklet af Formex, som har et bredt internationalt kendskab og branchekendskab. Målet er at give de besøgende et let tilgængeligt værktøj, der beskriver og visualiserer tre aktuelle tendenser for den kommende sæson.
Udstillingen er skabt af stylist Jan Rundgren, som også vil holde et foredrag om trends.
Legende mønstre og farverige designs
Legende mønstre og farverige designs kendetegner også Smålands mønstermester og designer Lisa Bengtsson, der vender tilbage til Formex, denne gang i samarbejde med parasolfirmaet Monchiqe. Sammen skaber de et inspirerende, stort caféområde, hvor glæden ved mønstre, farver og retro-stemning fører de besøgende til deres drømme om den italienske riviera.
Monchique x Lisa Bengtsson. Foto: Formex
Lisa Bengtsson driver nu Studio Lisa Bengtsson. Frygtløst spreder hun farver og humoristiske motiver og har sat sit præg på indretningsprodukter over hele verden. Begyndelsen på hendes karriere var tilbage i 2007, da hun udstillede for første gang på det, der svarer til nutidens Formex Design Talents, en oplevelse, der hjalp hende med at udvikle sig og skabe vigtige kontakter.
Formex La Café tager os med til den italienske riviera - et magisk sted fuld af aktiviteter og inspiration, der giver følelsen af at være på den italienske riviera.
"Da Omar og jeg blev bedt af Formex om at lave en café, virkede det naturligt at inddrage Lisa i projektet. Vi elsker at samarbejde og følte straks, at vi ville være i stand til at skabe en farverig drømmeverden – Lisa med sine dejlige mønsterdesigns i symbiose med vores nye parasoller med vintage vintage. Her skal man kunne mødes på tværs af aldersgrænser, omkring store borde og måske endda møde nye mennesker, venner eller forretningsforbindelser, siger Minnie Boulala fra Monchiqe.
Under Generation Love-paraplyen mødes unge talenter og erfarne branchefolk, nye udstillere og virksomheder. Og Formex’ designtalent-område er dedikeret til endnu ikke etablerede designere, der får mulighed for at blive set og vise deres nye innovative designløsninger og bæredygtige produkter frem for indkøbere, mulige samarbejdspartnere, producenter og medier.
Ny viden og inspiration kan hentes på sceneområdet på Formex, hvor både brancheprofiler og kendte radio- og tv-personligheder finder sted under alle messens dage. Her kan man bl.a. høre Helena Lyth, der er en skaber og forfatter, som inspirerer sine mange følgere og tv-seere til at skabe og skabe noget, der lyser hverdagen op. Under sit foredrag vil Helena inspirere og dele, hvordan man træner sine kreative evner. Som Helena udtrykker det: "Kreativitet er noget, vi træner og skal holde os i god form".
Trendekspert Stefan Nilsson indtager også scenen på Formex med et foredrag, du ikke vil gå glip af! ”I disse udfordrende tider leder vi efter nostalgi og det, der gør os ekstra glade”, siger Stefan Nilsson, der vil guide os gennem de store linjer i fremtidige tendenser, hvor "venlighed" er i fokus.
Formex Sustainability Award
For andet år i træk uddeles Formex Sustainability Award til et produkt, der udmærker sig inden for bæredygtighed. I løbet af efteråret har udstillende virksomheder kunnet ansøge med produkter, og i år har juryen nomineret syv af bidragene.
Dette års jury består af Marie-Louise Hellgren, designer, Emma Olbers, designer, Maria Soxbo, journalist og medstifter af Climate Club og Björn Florman, Material Library Stockholmsmässan.
Foto: Formex
"Ud over et interessant produktsortiment ser vi i år også flere udenlandske bidrag, hvilket er en spændende udvikling. Svensk design har allerede et godt ry, og hvis Formex Sustainability Award kan inspirere til højere bæredygtighedsambitioner ud over landets grænser, er det naturligvis en fantastisk bonus," siger Maria Soxbo.
På Formex i januar 2024 vil de syv nominerede produkter blive udstillet, og vinderbidraget vil blive præsenteret. Vinderen modtager også deres præmie – en unik statuette designet af designer og jurymedlem Marie-Louise Hellgren samt en 10 kvadratmeter stand på det næste Formex.
"I dag er bæredygtighedsarbejdet blevet en naturlig del af de fleste virksomheder, fordi det kan gavne miljøet, økonomien og mennesker. Det er et arbejde, der ikke må stoppe, og med denne udstilling håber vi at kunne fremhæve gode eksempler og minde og inspirere udstillerne til at fremhæve det arbejde, der ofte allerede er i gang," siger Sonja Björk Ebert, projektleder for Formex. De nominerede til prisen er:
- Puf – Anzy Home. En klassisk "puf" i en ny fremtidig forklædning – den leveres tom, så køberen kan fylde den med ethvert materiale, klude eller slidt tøj.
- Cerat – Gustaf og Linnea. Et gennemtænkt forbrugsprodukt i attraktiv emballage, der beskytter lokal, social og økologisk bæredygtighed.
- Pandekagegitter - Lursta støbejern. Skyhøj originalitet og en konsekvent bæredygtighedstankegang karakteriserer denne nytilkomne. Pandekagegryden er lavet af lokalt genanvendt skrot samt affald fra nabofabrikken.
- Børnejeans – Nimble Patch. Når legen har slidt huller i børnejeans og gjort dem usælgelige på genbrugsmarkedet, giver Nimble Patch dem nyt liv ved at opgradere dem med knæplastre i ekstra slidstærkt stof eller genanvendt denim.
- Cat Cave – Tail Living. I mindre og fair trade-certificeret produktion er uld vådfiltet med mild sæbe og varmt vand til stilfulde og veldesignede kroge til vores lodne venner.
- Cirkulær hvedevarmer – Terrible Twins. Et gennemtænkt produkt, der er blevet taget til det næste niveau af bæredygtighed ved at give kasserede hotelgardiner i hør et nyt liv i form af hvedevarmere.
- Stearinlys - Træ Mood. Affald fra træindustrien omdannes af denne ukrainske familievirksomhed til unikke træbelysningskabinetter, der er fyldt med lokalt produceret bivoks.
Læs mere om de nominerede produkter og virksomhed på www.formex.se
Love Generation af Dennis Valencia. Foto: Formex
Dennis Valencia. Foto: Formex
Foto: Formex
Foto: Formex
Foto: Formex