En revitalisering, der bringer nye og uventede møder

Sådan kommer den nye Formex halinddeling til at se ud til efterårets messe.

Til efteråret 2019 vil der ske omfattende forandringer på Formex, hvad angår opdelingen af udstillingshallerne. Det er første gang siden 2011, der sker en større omrokering af udstillerne, og ifølge Formex selv er det på høje tid, at messen får et nyt og bedre look.


Den nye halinddeling vil omfatte produktområderne; Dining, Scandinavian Living, Decorative Living, Wellbeing, Lifestyle Living, Upcoming og Adding.
Bag den nye halopdeling ligger bl.a. de nye strukturer og købsmønstre, der opstår, og som konstant udvikles i detailhandlen i dag med en stadig voksende e-handel og ikke mindst i kraft af, at butikker og leverandører generelt går fra at være specialiserede til at have en mere livsstilsorienteret struktur. Herudover vil man gerne give udstillerne en større fleksibilitet i forhold til at øge eller formindske deres standområde og samtidig være i stand til at tilbyde nye udstillere den bedst mulige placering i forhold til de behov, de har.

Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs.

Christina Olsson, projektchef for Formex


”Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs”, siger Christina Olsson, projektchef for Formex.


Forud for planlægningen af den nye haldisposition, talte man med såvel butikker og internationale besøgende, for at finde ud af, hvordan de planlægger deres messebesøg, og for at høre, hvilken form for inddeling, de mente, var den mest optimale.

En bredere tolkning af det skandinaviske
Et vigtigt aspekt på Formex for de godt 15 pct. udenlandske besøgende er det skandinaviske design, der netop nu trender kraftigt i store dele af verden. Med den nye halinddeling har Formex tolket det skandinaviske, Scandinavian Living, på en bredere måde, end hvad man traditionelt set ville gøre. Foruden den klassiske, enkle stil i en neutral farvepalet, rummer området også andre brands, der har et andet ”take” på den skandinaviske fornemmelse og livsstil.


Også Dining-konceptet kobles sammen med Norden og Skandinavien. Det gælder regionens kulinariske specialiteter, som et stort udvalg af smagfulde chokolader og teer, men også de nordiske kokkes tendens til at skræddersy tallerkenen, bestikket og glassene til den enkelte ret, for dermed at højne madoplevelsen spiller ind. Netop derfor har man lagt Dining-afdelingen ved siden af Scandinavian Living, og dermed har man samlet alle de produkter, der behøves for at dekorere det dækkede bord; porcelæn, glas, køkkenartikler, bageartikler og drinktilbehør samt delikatesser – og givet helheden et skandinavisk touch.

Nye og uventede møder
Arbejdet med hallernes nye opbygning var noget af et tetrislignende puslespil med mange faktorer, som Christina og hendes kollegaer skulle tage hensyn til. Dels sikkerhedsmæssigt i forhold til at overholde bestemmelserne om evakueringsveje med videre og dels eksisterende standaftaler. Men herudover opstod der uventede synergier mellem flere udstillere, som man ikke havde kunnet forudse. ”Nogle af vores udstillere har været med i 40 år – eller mellem 80 og 90 messer. De ved, hvordan messen fungerer for dem, og det lytter vi gerne til og tilpasser så godt som muligt. Vi ved overgangen kan være besværlig for udstillerne, men jeg håber på, at de bliver tilfredse efterfølgende”, siger Christina.


Overordnet mener hun, at det er godt at flytte rundt i hallerne, idet det kan give anledning til anderledes og større oplevelser, øget salg og nye, overraskende møder mellem leverandører og indkøbere. Faktum er, at hele 50 pct. af dem, der deltager på messen, finder enten en ny leverandør eller en ny forhandler hver eneste sæson.

Uddannelsesprogrammet inddeles i temadage
En anden nyhed til efterårets messe, udover den nye halinddeling, er, at Formex’ uddannelses- og sceneprogram bliver struktureret i temadage med overskrifterne: Retail, Bæredygtighed, Trends og Brands. Hver dag rummer fire-fem timers forelæsninger, aktiviteter og mulighed for individuelle sessioner.


”Ved at opdele programmet i temadage, giver vi de besøgende muligheden for at vælge den dag, der føles mest interessant for dem. Det, tror vi, bliver effektivt og spændende. Derudover skaber det forudsætninger for andre typer af samarbejder bl.a. med spændende paneldiskussioner.  Sammenlagt ser vi meget frem til augustmessen, selv om der vil blive behov for en hel del flere informationsskilte for at guide vores besøgende til de rigtige haller I det nye layout”, slutter Christina Olsson.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023