En revitalisering, der bringer nye og uventede møder

Sådan kommer den nye Formex halinddeling til at se ud til efterårets messe.

Til efteråret 2019 vil der ske omfattende forandringer på Formex, hvad angår opdelingen af udstillingshallerne. Det er første gang siden 2011, der sker en større omrokering af udstillerne, og ifølge Formex selv er det på høje tid, at messen får et nyt og bedre look.


Den nye halinddeling vil omfatte produktområderne; Dining, Scandinavian Living, Decorative Living, Wellbeing, Lifestyle Living, Upcoming og Adding.
Bag den nye halopdeling ligger bl.a. de nye strukturer og købsmønstre, der opstår, og som konstant udvikles i detailhandlen i dag med en stadig voksende e-handel og ikke mindst i kraft af, at butikker og leverandører generelt går fra at være specialiserede til at have en mere livsstilsorienteret struktur. Herudover vil man gerne give udstillerne en større fleksibilitet i forhold til at øge eller formindske deres standområde og samtidig være i stand til at tilbyde nye udstillere den bedst mulige placering i forhold til de behov, de har.

Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs.

Christina Olsson, projektchef for Formex


”Det var nødvendigt med en revitalisering. Vi havde måske ikke helt kalkuleret med, hvor stort et arbejde, forandringen ville indebære, men vi har lært utroligt meget undervejs”, siger Christina Olsson, projektchef for Formex.


Forud for planlægningen af den nye haldisposition, talte man med såvel butikker og internationale besøgende, for at finde ud af, hvordan de planlægger deres messebesøg, og for at høre, hvilken form for inddeling, de mente, var den mest optimale.

En bredere tolkning af det skandinaviske
Et vigtigt aspekt på Formex for de godt 15 pct. udenlandske besøgende er det skandinaviske design, der netop nu trender kraftigt i store dele af verden. Med den nye halinddeling har Formex tolket det skandinaviske, Scandinavian Living, på en bredere måde, end hvad man traditionelt set ville gøre. Foruden den klassiske, enkle stil i en neutral farvepalet, rummer området også andre brands, der har et andet ”take” på den skandinaviske fornemmelse og livsstil.


Også Dining-konceptet kobles sammen med Norden og Skandinavien. Det gælder regionens kulinariske specialiteter, som et stort udvalg af smagfulde chokolader og teer, men også de nordiske kokkes tendens til at skræddersy tallerkenen, bestikket og glassene til den enkelte ret, for dermed at højne madoplevelsen spiller ind. Netop derfor har man lagt Dining-afdelingen ved siden af Scandinavian Living, og dermed har man samlet alle de produkter, der behøves for at dekorere det dækkede bord; porcelæn, glas, køkkenartikler, bageartikler og drinktilbehør samt delikatesser – og givet helheden et skandinavisk touch.

Nye og uventede møder
Arbejdet med hallernes nye opbygning var noget af et tetrislignende puslespil med mange faktorer, som Christina og hendes kollegaer skulle tage hensyn til. Dels sikkerhedsmæssigt i forhold til at overholde bestemmelserne om evakueringsveje med videre og dels eksisterende standaftaler. Men herudover opstod der uventede synergier mellem flere udstillere, som man ikke havde kunnet forudse. ”Nogle af vores udstillere har været med i 40 år – eller mellem 80 og 90 messer. De ved, hvordan messen fungerer for dem, og det lytter vi gerne til og tilpasser så godt som muligt. Vi ved overgangen kan være besværlig for udstillerne, men jeg håber på, at de bliver tilfredse efterfølgende”, siger Christina.


Overordnet mener hun, at det er godt at flytte rundt i hallerne, idet det kan give anledning til anderledes og større oplevelser, øget salg og nye, overraskende møder mellem leverandører og indkøbere. Faktum er, at hele 50 pct. af dem, der deltager på messen, finder enten en ny leverandør eller en ny forhandler hver eneste sæson.

Uddannelsesprogrammet inddeles i temadage
En anden nyhed til efterårets messe, udover den nye halinddeling, er, at Formex’ uddannelses- og sceneprogram bliver struktureret i temadage med overskrifterne: Retail, Bæredygtighed, Trends og Brands. Hver dag rummer fire-fem timers forelæsninger, aktiviteter og mulighed for individuelle sessioner.


”Ved at opdele programmet i temadage, giver vi de besøgende muligheden for at vælge den dag, der føles mest interessant for dem. Det, tror vi, bliver effektivt og spændende. Derudover skaber det forudsætninger for andre typer af samarbejder bl.a. med spændende paneldiskussioner.  Sammenlagt ser vi meget frem til augustmessen, selv om der vil blive behov for en hel del flere informationsskilte for at guide vores besøgende til de rigtige haller I det nye layout”, slutter Christina Olsson.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023