En messe for den skandinaviske møbelbranche
Den danske Møbelmessen Skandinavien løber af stablen fra 6.-8. november 2019 i Messe C i Fredericia. Målet er at skabe en god kontakt mellem købere og sælgere i branchen, og Esben Veng-Christensen fortæller, at messen er målrettet butikker, der henvender sig til det brede, skandinaviske publikum.
”Udgangspunktet for Møbelmessen Skandinavien er at skabe en god kontakt mellem købere og sælgere af møbler og tilbehør til boligen i møbelbranchen”. Det fortæller Esben Veng-Christensen, der står bag Møbelmessen Skandinavien.
Om grunden til, at han tog skridtet til at etablere Møbelmessen Skandinavien, fortæller han: ”Jeg er selv møbelgrossist, og det var jeg også for 10 år siden. Møbelmesserne i København og Herning forsvandt, og pludselig var vi en gruppe danske producenter og grossister, der var lidt frustrerede over, at vi ikke havde nogen steder at præsentere vores møbler for indkøberne. Det gjorde jeg så noget ved”.
Esben Veng-Christensen driver Møbelmessen Skandinavien sideløbende med sin grossistvirksomhed, og derfor er det essentielt for ham, at messen er drevet af branchen for branchen og ikke mindst at skabe et sted, hvor udbydere af ”almindelige” møbler til skandinaverne kan sælge varer til branchen”.
Møbelmessen Skandinavien er i vækst, men Esben Veng-Christensen er ikke blind for, at branchen er under pres. ”Der bliver færre leverandører og færre butikker. Men messen har stadig sin berettigelse. Butikkerne har et sted, hvor de kan få et overblik og købe samlet ind hos leverandørerne, og udstillerne har et sted, hvor de kan præsentere deres produkter ”live”, fremfor på en skærm eller i et katalog. Samtidig skærer virksomhederne ned på antallet af sælgere, så hvor man tidligere var tre-fire sælgere om at dække et land, er der i dag én. Så også her er messen, hvor mange indkøbere er samlet på ét sted en stor hjælp”.
All inclusive
Det er vigtigt for Esben Veng-Christensen at pointere, at betaler man for en stand på Møbelmessen Skandinavien er alt inklusiv – også mad, kaffe med videre for både udstillerne og de besøgende. Så der kommer altså ingen store ekstraregninger. ”Det er ikke det, der skal afgøre, hvor lang tid, man bruger på messen. Vi vil skabe et sted, hvor man kan se og handle møbler i ro og mag”.
På messen findes et bredt udsnit af de producenter, grossister og importører, der er placeret i Danmark samt en del firmaer fra Sverige, Norge og Tyskland, og hvad angår produktgrupper, er der udover møbler også tæpper, lamper og andet tilbehør – i princippet de varegrupper, der findes i en velassorteret møbelforretning eller -kæde i Danmark, Norge eller Sverige.
På besøgsfronten gælder det de danske møbelkæder samt fritstående forretninger. ”Vi får faktisk besøg af praktisk talt alle danske møbelforretninger. Hertil kommer butikker fra Norge og Sverige og ikke mindst de skandinaviske møbelkæder”, fortæller Esben Veng-Christensen, der dog ikke lægger skjul på, at han gerne vil have endnu flere skandinaviske besøgende. ”Vi har meget at byde på, som de vil kunne bruge i deres butikker”, lyder det.
Troværdighed er vigtigt
For Esben Veng-Christensen betyder troværdigheden omkring Møbelmessen Skandinavien meget. ”Vi har alt i alt mellem 60 og 80 udstillere, og 700-800 besøgende fra 300 butikker”, fastslår han, og tilføjer at udstillerlisten kan ses på hjemmesiden.
Messen fylder alt i alt 3000-3500 kvadratmeter og har til huse i Messe C i Fredericia, og Esben-Veng Christensen slutter af med at fortælle, at messen har åbent tre dage med en lang åbningstid helt frem til kl. 19 den første dag. ”Det er det, vi har registreret, der er behov for, så det er det, vi gør”.