Eksplosiv udenlandshandel truer danske butikker

Danskernes stigende tendens til at handle via udenlandske netbutikker truer de danske butikker. Sådan lyder det fra Foreningen for Dansk Internethandel, som frygter, at danske butikker bliver presset ud af markedet.

Den tyske webshop Zalando er meget populær blandt de danske forbugere, som handler mere og mere gennem udenlandske netbutikker. Det er en trussel mod dansk detailhandel, lyder advarslen fra Foreningen for Dansk Internethandel..

I 2016 voksede dansk e-handel med 16 procent, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Trods den flotte vækst er der dog malurt i bægeret, lyder meldingen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

FDIH’s for nyligt offentliggjorte e-handelsanalyse viser nemlig også, at de danske forbrugere sendte over 32 mia. kr. til udenlandske netbutikker i 2016.

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet”, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

Læs også: Dansk e-handel vokser markant

Analysen viser, at mens de danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 mia. kr. Det er en stigning på 5,5 mia. kr.

”Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres”, siger Niels Ralund.

”Dansk detailhandel kommer til at lide”
Ifølge analysen bliver stadig flere nethandler foretaget hos de store udenlandske netbutikker. Eksempelvis er tyske Zalando den mest populære netbutik hos danske forbrugere, mens Amazon er rykket en plads frem til nummer to. Tilsammen står de for små 5 procent af danskernes 162 mio. handler i 2016.

”Udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen. Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det”, lyder det fra Niels Ralund.

Læs også: Den mobile e-handel vokser

Det er især kategorien ’Tøj, sko og smykker’, som får danskerne til at klikke ind på de udenlandske netbutikker. Kategorien snupper en fjerdel af alle netkøbene.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023