Ekspert: Danske isenkræmmere er hårdt pressede
De danske isenkræmmere er under hårdt pres. Ifølge detailhandelsekspert vil de kommende år byde på færre isenkrambutikker.
Isenkræmmerne er udfordret. De har svært ved at forsvare deres omsætning, fordi mange andre satser på at sælge produkter til køkken og bord. Jeg forventer derfor, at der vil være færre butikker i de kommende år.
Sådan lyder den noget markante udmelding fra detailhandelseksperten Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.
Ifølge finans.dk møder isenkrambutikkerne intens konkurrence fra både møbelforretninger, supermarkeder, livsstilskæder og byggemarkeder, som lokker kunder til med gode tilbud og stort udbud.
Isenkræmmerne fornyer sig
En del af de traditionelle isenkræmmere har forsøgt at forny sig ved at følge med den digitale tidsalder og imødekomme forbrugernes værdier og behov, skriver finans.dk.
I den forbindelse har Imerco og Inspiration besluttet at fusionere, hvilket ifølge Henning Bahr kan føre til yderligere konsolidering.
På længere sigt vil det være naturligt, at fusionen ender med ét brand og færre butikker, end de samlet har i dag, vurderer han.
Læs også: Isenkrambutikker satser på egne varer
Planen er dog en anden, hvis man spørger Frederik Brønnum, adm. direktør for Imerco.
Markedet for isenkramprodukter er stenhårdt, og der er behov for en konsolidering som denne. Der kommer måske samlet færre butikker i vores sektor de kommende år. Men hos Imerco og Inspiration er målet fortsat kun at vokse.
En af de værste konkurrenter til isenkræmmerne er Ikea, som i løbet af de seneste år har øget omsætningen af isenkramvarer.