E-handelsanalysen 2023: Omsætningen i dansk e-handel vokser

2023 bød trods udfordringer igen på vækst i dansk e-handel, hvor omsætningen rundede 185 milliarder kroner. Det glæder Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund. Men han er bekymret over, at kinesiske Shein er med på listen over de mest anvendte netbutikker: ”Jeg tror desværre kun, at det er en forsmag på et voldsomt kinesisk indtog.”

Foto: 123RF.com

Væksten er tilbage i dansk e-handel. Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 2023.

De danske forbrugere handlede 298 millioner gange på nettet og brugte 185,8 milliarder danske kroner, hvilket er en fremgang på 3 procent fra 2022.

Selvom fremgangen er beskeden, glæder den ikke desto mindre Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”2023 var ligesom 2022 et svært år for mange danske e-handlere, hvor forsigtige forbrugere og stigende omkostninger gav svedige håndflader og bekymrede miner hos mange. Derfor er jeg på virksomhedernes vegne glad for, at den samlede omsætning trods de svære betingelser er vokset. Det vidner om en stærk branche, der står på et solidt fundament.”

Håb om yderligere vækst
E-handelsanalysen viser også, at 15 procent af forbrugerne forventer at skrue yderligere op for onlinekøbene i 2024:

”Kombineret med, at der tilsyneladende er ved at komme styr på inflationen, og at rentesænkelserne kan anes i horisonten, så giver det håb om en yderligere vækst i 2024,” forklarer Niels Ralund og henviser til, at væksten i andet halvår af 2023 var højere end første halvår.

“For mig betyder det, at vi ser mod lysere tider.”

Han peger videre på, at 13 procent af forbrugerne foretrækker at handle alle slags varer online – en markant forskel fra 2020, hvor det blot var 5 procent:

”Vi kan i hvert fald konkludere, at forbrugerne stadig er rigtig glade for at handle online, og at de er klar på at handle alt fra tøj og sko til rejser og dagligvarer online.”

Kinesisk fremgang bekymrer
E-handelsanalysen indeholder også listen over de 20 mest anvendte netbutikker i 2023. Den toppes (som altid) af tyske Zalando, som dog har mistet lidt momentum og er gået fra at snuppe 7,2 procent af alle handler til ”blot” 5,3 procent.  

Omvendt så buldrer kinesiske Shein frem og indtager listens 7. plads med 1,3 procent af alle handler.

”Det er markant, men jeg er faktisk mere bekymret for Temu, som også er kinesisk. Shein og især Temu er Wish på steroider, og allerede nu hører vi fra medlemmer, at det kinesiske indtog på det danske marked i den grad kan mærkes. Det bliver i mine øjne den største udfordring for danske netbutikker den kommende tid.”

E-handelsanalysen 2023 gør dig også klogere på, hvordan forbrugerne handler, hvilke leveringsformer de foretrækker, hvor i landet der bliver købt flest ting til kæledyr, hvordan forbrugerne finder frem til netbutikkerne og meget, meget mere.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023