Det Rig-Tig'e for miljøet og for butikkerne

Rig-Tig brandet vokser med 40 pct. om året. Michael Ring tror på, at det hænger sammen med såvel den bæredygtige profil som med at forbrugerne gerne vil have gode, funktionelle produkter til en god pris. Men samtidig tror han også, at Rig-Tog er med til at skabe dialog i butikkerne, ”og dialog sælger”, siger han.

Rigtig funktion, rigtigt design, rigtig omtanke for miljøet og rigtig pris. Det var, hvad Steltons nye brand skulle rumme, da Michael Ring i 2008 satte det i søen. I dag vokser Rig-Tig med 40 pct. om året, og Michael Ring tror på, at det bl.a. hænger sammen med, at der i Rig-Tig kollektionen er masser af produkter, der kan starte en dialog i butikken. ”Og dialog er vejen er øget omsætning”, mener han. Samtidig tror han også på, at væksten hænger sammen med, at forbrugerne gerne vil have de gode produkter, hvor funktionen er der, og hvor der er tænkt bæredygtigt.

Da Rig-Tig skulle navngives, var der mange gode forslag til et brandnavn ind over, men det blev ganske enkelt Rig-tig.

”Der rullede mørke skyer ind fra vest, dengang i 2008, og vi frygtede, at Stelton kom for langt ned i pris, hvis vi skulle kunne sælge det i et presset marked. Derfor valgte vi i stedet at etablere Rig-tig”, fortæller Michael Ring.

Han kiggede først på tre eksisterende brands med intensionen om at købe, men løsningen blev et eget brand med sin egen designhistorie.
”Hvad navnet angår havde vi mange forslag oppe og vende, men vi blev jo ved med at sige det rigtige design, den rigtige pris o.s.v., og så blev det Rig-tig. Samtidig er det et ord, englænderne kan sige, og for tyskerne lyder det lidt sjov og skævt og typisk dansk”.

Brandet blev for alvor lanceret i 2011, ”men i begyndelsen havde vi nok lidt for meget omtanke for funktionen og lidt for lidt omtanke for designet”, erkender Michael Ring gerne i dag. Det forhold blev derfor justeret, så funktion og design i dag går hånd-i-hånd.

Et andet aspekt, som Michael Ring arbejdede med allerede i 2011, var klima og bæredygtighed. ”Vi lancerede produkter fremstillet af 40 pct. bambus og melamin, men på det tidspunkt var forbrugerne fuldstændig ligeglade…. I dag har det derimod meget større bevågenhed. Forbrugerne vil gerne have den gode kvalitet, der holder”.

Allerede fra begyndelsen arbejdede man også med emballagen. ”Vi ville ikke have gaveæsker, det papir, vi bruger, er genbrugspapir med videre” fortæller Michael Ring, og selv om det er 50 pct. billigere at fremstille emballager og tags i plast, så vælger han den anden løsning. ”For når man siger, man vil være bæredygtig, er man nødt til at være det 100 pct.”.

Dialog giver øget basketsize
Michael Ring står selv ideen bag en lang række af Rig-Tig produkterne, og han briefer designerne, når han ser et behov. ”Danmark er det land, hvor der spises mest mayonnaise, fordi vi bruger det i dressinger, men hvis vi gør det let, at lave sin egen dressing, så kan vi få forbrugerne til det”, siger Michael Ring, og han mener, at har man en dialog med kunderne i butikkerne, så sælger man betydeligt mere. ”Imerco lavede engang en undersøgelse, der viste, at har man en dialog med kunden i butikken, vokser basketsize med 56 pct.!”

Et andet godt eksempel er Rig-Tig’s parmasankværn. Den er super gennemtænkt, er god for en dialog i butikken, og når kunden opdager fordelene, køber de.
Citruspressen i kollektionen er ligeledes designet med funktionen i højsædet. Den er lille, funktionel og koster ikke alverden.

”Der er sket et paradigmeskift i branchen. Kunderne ønsker dialogen, de ønsker informationerne, og de ønsker oplevelsen. Ellers kan de lige så godt købe produkterne på nettet”.

Netop derfor et det også vigtigt, at forbrugerne ser varerne i butikken. ”Hænger de bare i butikken, og ser forbrugerne ikke funktionen, så sælger varen ikke”, er Michael Rings holdning, og det har virksomheden taget konsekvensen af. Man har skabt et modul, der kan rumme rigtig mange varer og som kan stå i butikken. ”Her kan forbrugerne røre dem, tage fat i dem og se konceptet samlet. Det fylder en europapalle, og i de butikker, der har haft det stående, har det minimum solgt for 75.000 kr., blot fordi kunderne bliver opmærksomme på produkterne. Og butikkerne kan naturligvis vælge det udvalg, der passer til dem”.

Michael Ring ser Rig-Tig’s produkter som en nu generation af impulsprodukter. ”Det behøver ikke være batterier eller servietter. Det kan lige så godt være en parmasankværn, en salatslynge eller en dressing shaker. Det er produkter, der er med til at give forbrugerne en oplevelse ude i butikkerne, og ophøjer butikkens ansatte fra at være butiksansatte til at være sælgere i ordets bedste forstand”.
Michael Ring afslører, at Rig-Tig kollektionen vil blive udbygget med små el-apparater, bl.a. en el-kedel i god kvalitet og finish og til fornuftige priser. Der lægges ud med seks produkter.

Klimaet er en megatrend
Michael Ring tror på, at omtanke for klimaet er en megatrend i tiden. Derfor er hans mål også, at alle dele i Rig-Tig’s produkter skal kunne genanvendes. ”Vi er nødt til at reducere vores forbrug og genanvende det, der overhovedet kan genanvendes, og har man ikke brug for et produkt længere, så giv det væk til en, der har. Vi er nødt til at sætte et så lille C02 aftryk som muligt, og vi er nødt til at gå hele vejen”.

Han mener også, bæredygtighed handler om at opdrage forbrugerne til at vedligeholde tingene bedst muligt, så levetiden optimeres. Derfor har alle Rig-Tig produkter en QR-kode, hvor igennem man kan se, hvordan man bedst vedligeholder produktet. Samtidig er det holdningen, at man skal kunne få reservedele til så mange produkter som muligt.

”Vi vil også skabe en Rig-Tig markedplads, hvor forbrugerne kan bytte varer. Har en forbruger to grydelapper, men har brug for en karaffel i stedet, kan der byttes, og så opfordrer vi i øvrigt til, at man giver produkter, man ikke længere har brug for, til eksempelvis Kirkens Korshær, Røde Kors eller lignende”.

På Rig-Tigs hjemmeside kan man se, hvordan produkterne er fremstillet, og man kan få en vejledning til, hvordan de skal bortskaffes. Alle produkterne har i øvrigt EU’s fødevaregodkendelse og de er FDA-godkendte. ”For når man siger A, må man også sige B og C og gøre noget ved det”, slutter Michael Ring.

Relateret indhold

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023