Det handler om at skille sig ud
Detailhandlerne kiggede måbende på os, når vi præsenterede en lampe, en knagerække og en køkkenrullegolder uden sammenhæng i øvrigt. I dag har Gejst skabt en sammenhængende kollektion, virksomheden er i kraftig vækst, og Fagas aftaler bruges flittigt til både transport og forsikring.
For tre år siden startede Gejst med intet andet end et blankt papir med et logo på. I dag har virksomheden kæmpestor succes med en vækst måned for måned på 100 pct. fra 2015 til 2016.
Selvfølgelig vækster vi fra næsten ingenting, men alligevel går det meget stærkt lige nu. Der sker rigtig meget, og vores nye produkter er blevet taget rigtig godt imod, fortæller Niels Grubak Iversen og Søren Nielsen, der sammen står bag Gejst.
Og den store succes skaber sjove udfordringer for den lille virksomhed i Odense.
Vi skal pludselig have mange flere varer hjem fra vores leverandører, end vi havde planlagt, og såvel lager som logistik og distribution skal vi nu til at se helt anderledes på, fortæller Niels og Søren.
Om grunden til at Gejst pludselig stormer frem nu, lyder det fra de to ejere, at det i høj grad handler om, at der er kommet struktur og fokus i virksomheden.
Vi skulle lige finde os selv og vore egne ben; finde ud af, hvad vi ville med designet og med virksomheden og finde ud af, hvad vi er gode til, og så fokusere målrettet på det frem for at skyde med spredehagl, forklarer de to.
Og de fortæller smilende om detailhandlerne, der stod som store spørgsmålstegn, når Søren og Niels i begyndelsen kom ud for at præsentere en lampe, en knagerække og en køkkenrullegolder uden sammenhæng i øvrigt
Men vi har lært rigtig meget, og vi har brugt de seneste par år på netop at få skabt en sammenhæng og en rød tråd i kollektionen, fortæller de videre.
Hjælp af et beskyttet værksted
Niels og Søren mødte hinanden, da de udviklede el-biler for en virksomhed i Horsens. Men en investor trak sig, og vi blev begge to fyret, fortæller de nu med et smil, for fyringen udviklede sig jo yderst positivt. De to havde nemlig brugt en del af deres fritid på sammen at designe ting til boligen, så to dage efter, at fyringssedlen lå på skrivebordet, startede de Gejst.
Vi begyndte med produkter, hvor vi selv kunne klare en del af produktionen, eksempelvis støbe betonfødderne til lampen, fortæller de to.
I dag er Søren og Niels så heldige, at de kan få produceret alle delene til deres produkter rundt omkring i Danmark og enkelte dele i Polen, og så får de god hjælp af naboerne, når det skal samles.
Vi bor til leje i et beskyttet værksted i Odense, og her både samler, pakker og adresserer de varerne, fortæller Søren, og han kalder det for et fedt samarbejde.
Det giver værdi til nogle mennesker, der har svært ved at passe ind på en almindelig arbejdsplads, og de møder ind og arbejder med liv og sjæl. At vi så bor lige ved siden af værkstedet gør også, at vi har fået et yderligere fint forhold til dem, lyder det fra Søren og Niels, der på det varmeste anbefaler andre af Fagas medlemmer, der kan bruge arbejdskraften på et beskyttet værksted, til at benytte den.
Vi har kun positive ting at sige om det, og man får virkelig nogle loyale medarbejdere, siger de.
Ting der skal bruges
Niels Grubak Iversen og Søren Nielsen har ingen ambitioner om at skabe kunst, men at designe ting, der kan bruges, og stilen har de udviklet og perfektioneret igennem de tre år, virksomheden har eksisteret.
Nu fornemmer vi selv, vi har fundet vores stil, men selvfølgelig skal den også udvikles løbende, siger Niels og Søren, og de medgiver, at den er meget personlig.
Vi er både designere og ejere, og selv om vi har praktikanter, der gør noget af arbejdet, er det stadig os og vores produkter. Mange arbejder med eksterne designere, men for os føles det rigtigt selv at have så meget indflydelse på designet. Det gør det lettere at skabe en rød tråd igennem kollektionen.
De to er heller ikke i tvivl om, at det er den stil, de har, der har været med til at skabe succesen.
Mange af butikkerne ligger med det samme sortiment, men med vores produkter har de fået muligheden for at skille sig ud, forklarer Niels og Søren, og skal de beskrive deres stil, kalder de den rå, enkel og ærlig, og så ligner den ikke så meget andet
Med den store succes, Gejst har haft, er de også blevet mere opmærksomme på at designe produkter, der ikke kræver, at man skal have så mange hænder med i processen som tidligere. Det er ganske enkelt for tidskrævende, forklarer de.
Fokus for Gejst er det danske marked, men på trods af det, eksporterer man i dag til otte lande - alle sammen indkøbere, der har henvendt sig til dem.
Vi eksporterer til lande fra Island til Spanien, men når det gælder udlandet, satser vi dog primært på Norge og Sverige. Men vi er stadig så nye, at det i første omgang handler om at få forretningen solidt op at køre i Danmark, hvilket i øvrigt går rigtig fint. Butikkerne er flinke til at tage varerne ind og give dem plads.
Med et advisory board i ryggen
Skal man have succes som nystartet designvirksomhed, handler det ifølge Niels og Søren i høj grad om at have næsen i sporet og om ikke at skyde i alt for mange retninger.
For at sikre det, har Gejst et advisory board med Peter Zink, der kender branchen ud og ind, i spidsen. Herudover sidder mennesker med en række forskellige kompetencer fra økonomi til marketing.
Vi fandt faktisk ret hurtigt ud af, at vi har de kreative kompetencer, men at det er vigtigt at alliere sig med nogen, der kan noget andet, og derfor samlede vi en række mennesker, der kunne det, vi manglede.
At det har haft en positiv effekt på virksomhedens udvikling, er de ikke i tvivl om. De fortæller, at de er blevet mere strukturerede i deres måde at drive virksomhed på, og at de nu har fokus på alle de vigtige elemeter som marketing, logistik med videre.
Når man er iværksætter, kan man hurtigt blive grebet af en idé, man synes er spændende, så er det rigtig godt at have nogen, der kan sige hov hov, det var ikke det vi aftalte, og hold nu næsten i sporet! Det er sundt.
Ud over de planlagte kvartalsmøder, består virksomhedens advisory board også af mennesker, som Søren og Niels kan ringe til, hvis de har spørgsmål inden for de enkeltes kompetenceområder i hverdagen.
Og det er en rigtig god back up at have.
Vi skal vokse
I dag består Gejst-kollektionen af 15-20 produkter i forskellige variationer.
Spørger man Niels og Søren om, hvad den største succes har været, tøver de ikke.
Vores Flex system med knivmagnet har helt taget fusen på os. Vi kan slet ikke nå at få varerne hjem på lageret, før de er ude igen. Forretningerne og forbrugerne har virkelig taget kombinationen af en krydderihylde, knivmagnet m.v. til sig i både ind- og udland.
Reolsystemet Bridge er også taget godt imod. Det er lidt dyrere og derfor sprøjtes det ikke ud, men der er stor interesse for det. Og det skiller sig ud, så enten hader man det, eller man elsker det heldigvis elsker de fleste det, siger de to med et smil.
Fremadrettet er planen naturligvis at øge sortimentet, fortsat at fokusere på hjemmemarkedet og stille og roligt at liste i gang i udlandet.
Planen er også, at sortimentet skal vokse stille og roligt. Det er bestemt ikke ideer, vi mangler, men vi vil udvikle os inden for de produktgrupper, vi har i dag, for vi skal bygge sortimentet ordentligt op, og det er vi i fuld gang med, siger Niels.
Og på det afsluttende spørgsmål om, hvad det kræver at få den succes, Gejst har fået, selv om man etablerer sig midt i en krisetid, lyder svaret: Det kræver, at man knokler, at man er villig til at yde det, der skal til og at man skiller sig ud.