Designvirksomheder sætter Norge på landkortet
Fra den 10. til den 12. juni samles fem norske virksomheder i Oslo under konceptet Oslo First - for at fremvise norsk design for amerikanske forhandlere, arkitekter og pressen, inden de rejser videre til den internationale designfestival 3daysofdesign i Danmark.
For godt 10 år siden var USA blot det femtestørste eksportmarked for norske møbler, interiør og tekstiler. Nu køber ingen mere end amerikanerne. I løbet af de seneste fem år er den norske eksport over Atlanten steget med omkring 80 procent.
“Eventkonceptet er simpelt; alle, der rejser til 3daysofdesign i København fra Nordamerika, lider af jetlag. Så vi tænkte, hvorfor ikke invitere vores venner og nuværende, nye og kommende kunder til at nyde noget norsk gæstfrihed først og præsentere noget af det bedste inden for norsk design”, siger Jørgen Tengesdal fra Eikund, en af initiativtagerne bag konceptet.
3daysofdesign i København er en af de få voksende designmesser i branchen, der tiltrækker designentusiaster fra hele verden. De 5 deltagende norske virksomheder er Lundhs, Eikund, Norsk Dun, Heymat og Hadeland, som alle ønsker at sætte deres præg, inden København tager over den 12.-14. juni.
Deltagerne har arbejdet målrettet mod det amerikanske marked i flere år, blandt andet gennem deltagelse i ICFF i NYC, som arrangeres af Design Industry, og andre eksportinitiativer rettet mod det amerikanske marked. Nu vil de vise sig frem på deres hjemmebane og invitere dig til en minifestival på den relevante amerikanske linje i Oslo.
Udover oplæg fra de forskellige producenter, besøg i showroomet og netværksmiddag får deltagerne mulighed for at opleve Oslo.
Kort om deltagerne:
Lundhs
Lundhs er Nordeuropas største producent af natursten. De udvinder rå blokke af sten af høj kvalitet fra deres egne stenbrud i Norge og eksporterer disse til stenfabrikker rundt om i verden. Lundhs' portefølje består af stentyperne Larvikite og Anorthosite, som markedsføres til arkitekter og designere under brandet Lundhs Real Stone®. Modtagelsen har indtil videre været exceptionel med brugen af deres sten i den igangværende renovering af Hotel W i New York, og ikke mindst Sommerro House, hvor den anerkendte New York-baserede indretningsarkitekt Adam Greco har sat sit præg på interiøret.
https://lundhsrealstone.com
Norske dun
I mere end tre generationer har Norvigroup Norsk Dun været på forkant med bæredygtig produktion af førsteklasses dunprodukter. Dybt forankret i den norske livsstil er de dedikeret til at levere skræddersyede løsninger af høj kvalitet, der er skræddersyet til hvert hotels unikke behov. Norsk Dun leverede for nylig dyner til Anna & Bel, et nyt boutiquehotel i hjertet af Fishtown, Philadelpia.
Eikund
Eikund tilbyder norske møbeldesignklassikere af højeste kvalitet og æstetik til designentusiaster i USA. Nordamerika er ved at blive Eikunds største og vigtigste eksportmarked, og Eikund er derfor utrolig glade for at kunne invitere nogle af de vigtigste samarbejdspartnere til Oslo.
Hadeland
Hadeland Glassverks spydspids i USA er markedsledende dekorativ belysning i klassisk skandinavisk design. Kombineret med deres unikke historie og 262 års traditionelle produktion er Hadeland lykkedes gennem en aftale med en førende distributør om salg rettet mod kontraktmarkedet. Hadeland er for nylig blevet lanceret med en førende e-handelsaktør lightology.com og flere detailhandlere i B2C-segmentet vil snart være klar.
Heymat
Heymat er et norsk designbrand, der producerer dørmåtter i industriel kvalitet med skandinavisk design. Siden lanceringen i 2016 har eksport været en vigtig del af brandet, og i år modtog Heymat prisen for "Export Company of the Year", blandt andet på grund af sin investering i USA. Heymat fordoblede sit salg i USA i 2023 og lancerede en ny og spændende kollektion med Sight Unseen under dette års NYC Design Week i maj.
Oslo First Out modtager støtte fra Federation of Norwegian Industries, Innovation Norway og konsulatet i New York.