Designkoncern på opkøbsjagt
To opkøb på ni måneder, en omlægning af hele koncernstrukturen og den højeste omsætning nogensinde.
Designkoncernen Rosendahl har købt stort ind blandt danske brands, og i 2016 blev det til opkøb af tekstilmærket Juna og Lyngby Porcelæn, der med tilføjelsen af 1500 nye varenumre på ni måneder blev noget af en mundfuld for firmaet. Men det holder ikke firmaet tilbage.
Tidligere har Rosendahl-koncernen opkøbt brands som Kay Bojesen, Global, Arne Jacobsen, Holmegaard, Bjørn Wiinblad og tilføjelsen af Design Group til navnet, er netop for at kunne favne disse og fremtidige opkøb til koncernens portefølje.
Rosendahl Design Group kom i 2016 ud med et overskud på 29,9 mio. kr. Tallene er ikke sammenlignelige med 2015, fordi opkøbene er regnet med, men den organiske salgsvækst landede på 2-4 pct. uden opkøbene og 7-8 pct. inklusive opkøb. Det er det bedste resultat siden krisen, og vi er nok på niveau med toppen fra dengang," udtaler ejer og adm. direktør Henrik Rosendahl til Børsen.
Nettoomsætningen landede på 448 mio. kr. som følge af opkøb og sammenlægningen af eksportforretningen og den danske afdeling i samme selskab, og målet er at nå en halv mia. i 2017.
"Vi har en masse markeder i bl.a. Europa, som vi ikke engang har opdyrket endnu. Danmark og Norge er vores hjemmemarkeder, men bare i Sverige er der meget mere potentiale," fortæller Henrik Rosendahl.