Designbase fylder 100 år
For 100 år siden valgte en række fremsynede mennesker fra isenkrambranchen at udgive et magasin. Det har siden udviklet sig til Designbase. Missionen er den samme som dengang: At informere og inspirere branchen. Visionen er at forblive branchens go-to-place ved at tilbyde den mest moderne og involverende kommunikationskanal.
Designbase fylder 100 år. Det betyder helt konkret, at vi siden april 1918 har sørget for at informere og inspirere, give baggrundsstof og nyheder såvel som formidle trends og tendenser til de danske isenkræmmere og siden design- og interiørbutikker.
Designbase er i dag stedet, hvor man kan læse om de seneste nye produkter, læse om trends og tendenser, leveret af leverandørerne, producenterne, designerne, medlemmerne og fagredaktører – side om side, samlet og præsenteret på en og samme platform. Og samtidig kan man regne med, at vi er der 24-7-365, og ikke kun til højtiderne.
Historien begynder, da Isenkræmmerbladet, dét der siden er blevet til Designbase, blev lanceret i 1918. Bladet blev etableret som Danmarks Isenkræmmerforenings officielle brancheblad.
Allerede i 1900 blev der i øvrigt gjort forsøg på at etablere et brancheblad, og frem til 1918 var der flere forsøg, men i 1917 tilbød Dansk Bladforlag at udgive et blad for det, der dengang hed Centraludvalget, et samlende organ for branchens fem foreninger, og det betonedes i det første nummer, at bladet ”bliver det eneste officielle organ for vore foreninger”.
Med dannelsen af Centraludvalget som branchens hovedorganisation og starten af eget brancheblad var den moderne isenkramhandel blevet endeligt etableret, og branchen var i slutningen af 1919 blevet en fast størrelse i dansk erhvervsliv. Ikke mindst fordi branchens første indkøbsforening Difa blev født i 1919, efterfulgt af Imerco i 1928.
I de 100 år, der er gået, siden nutidens Designbase så dagens lys, er der sket en kæmpe udvikling i butiksudtryk, varesortimenter, vareudbud og forbrugsmønstre. I 1918 solgte isenkræmmerne alt fra cykler til barnevogne, søm og skruer, porcelæn, glas og bestik. Siden kom elektriske produkter af enhver art til, og de mange æsker med søm og skruer har måttet vige pladsen for designprodukter.
Dengang var der end ikke tænkt på internettet, og forbrugerne havde svært nok ved at forstå, at man kunne lave mad på elektriske kogeplader og senere, at man nu kunne få alverdens elektriske hjælpere i køkkenet. I dag er den moderne isenkræmmer i langt højere grad en design- og interiørbutik. Isenkræmmerne er i dag eksperter i at skabe oplevelser i boligen, og de produkter, der findes på hylderne, er ting, der er oppe i tiden.
Designbase har været en vigtig kilde til information igennem hele denne 100-årige udvikling. Isenkræmmerbladet blev til Isenkrambladet, og da Horisontgruppen i maj 2007 overtog magasinet, blev det til Designbase. Vi har igennem årene sørget for at holde branchen ajour med de ting, der sker i branchen og med de ting, der sker i samfundet af betydning for branchen; en opgave, som vi altid har taget meget seriøst. Vi har udviklet magasinet, så det matcher tiden, vi lever i, og vi har skabt et community i forbindelse med Designbase, så branchens aktører kan kommunikere på alle platforme. Det vil vi også gøre i fremtiden. Vores mål er nemlig fortsat at informere og inspirere og at være med til at sikre, at den danske design- og interiørbranche har de bedste kort på hånden i forhold til at sikre branchen i fremtiden.
Designbase relanceres
I forbindelse med vores 100-års jubilæum relanceres magasinet Designbase og Designbase.dk så layoutet bliver både nyt, enkelt og stilrent.
Det nye Designbase magasin lanceres på FORMLAND i august 2018.
Udover, at vi distribuerer magasinet til design- og interiørforretninger i Danmark forud for messen, trykker vi også et ekstra oplag, som omdeles ved indgangen til FORMLAND. Magasinet sendes endvidere som e-magasin til mere end 3.000 nyhedsbrevsmodtagere og bliver tilgængeligt på www.designbase.dk, som månedligt har mere end 20.000 besøgende.
Det nye designbase.dk vil således blive hurtigere og automatisk tilpasse sig den platform, som læserne foretrækker: smartphone, tablet eller laptop. Det højner læsevenligheden, og skal derudover øge synligheden for Designbase.dk’s partnere og annoncører.
Designbase.dk inddeles også i nye undersektioner og får flere funktioner og muligheder, der skal gøre det lettere for branchen at finde de nyeste produkter, trends, nyheder og leverandører af innovative designs. Fra hovedsitet designbase.dk bliver der adgang til seks nye, specifikke undersektioner:
/ KITCHEN
/ INTERIOR
/ BLOOM
/ FURNITURE
/ DINING
/ BUSINESS
Meningen med undersektionerne er, at læserne hurtigere og nemmere kan finde præcis de nyheder, der er relevante for netop deres fagområde. Og så skal det også give leverandørerne mulighed for mere målrettet annoncering.
Så med 100 år på bagen siger vi velkommen til fremtiden.
-PF (Kilder bl.a.: 300 år med godt kram af T. Irminger Pedersen)
Tak til...
Billederne er venligst udlånt af Jørgen Maack-Petersen, og de er hentet fra hans fars, Helge Maack-Petersens scrapbog.
Helge Maack-Petersen drev fra 1933 virksomheden Aage Møllers Eftf., der siden blev til H. Maack Petersen, som forhandlede alt til isenkrambranchen. Fra kopper og kander, bestik og service til værktøj.
Helge Maack-Petersen var en af branchens fremsynede herrer, og han var blandt de første, der begyndte at importere varer fra Japan og siden Brasilien.