Designbase er klar til det norske marked
Til august lancerer Horisont Gruppen en norsk udgave af Designbase. Designbase skal være et ”go to place” for design- og interiørbranchen i Skandinavien. Vi har mediekonceptet og platformen på plads igennem vores magasiner i Danmark og Sverige, og nu glæder vi os til at ekspandere i Norge”, lyder det fra Horisont Gruppens adm. direktør Rasmus Brylle.
Det norske Designbase er baseret på Designbasesuccesen på det danske og det svenske marked samt på repræsentationen af dansk design i Norge både på messer, blandt distributører og agenter samt i detailhandlen.
”Vi vil ud til flere og formidle mest muligt relevant stof til vores læsere og partnere. Nu er den rigtige konstellation opstået i Norge, hvor vi både kan se et gedigent hul i markedet og har mødt stærke og interesserede partnere, som vi kan være sammen med om denne offensive satsning”, udtaler Rasmus Brylle, adm. dir. i Horisont Gruppen.
”For Horisont Gruppen er etableringen af et Designbase i Norge et naturligt skridt i den udvikling, Designbase er inde i som et ”go to place” for design- og interiørbranchen i Skandinavien”.
”For to år siden etablerede vi Designbase i Sverige. Det har været en kæmpe succes, og det har naturligvis givet os blod på tanden til at fortsætte ekspansionen i Skandinavien”, lyder det, og Rasmus Brylle fortsætter: ”Vi har mediekonceptet og platformen på plads, nu skal vi finde de rigtige folk til sat hjælpe os”.
Planen er som i Sverige, at Designbase i Norge skal udkomme som et printmagasin fire gange om året på norsk, ligesom der løbende kan læses nyheder og informationer fra aktørerne i markedet på sitet designbase.no samt på profiler på de sociale medier. Herudover udsendes et ugentligt nyhedsbrev.
Business Manager på Designbase, Hans Snestrup uddyber: ”Vi har spurgt såvel leverandører som detailhandlere omkring deres holdning til et norsk Designbase, og den er yderst positiv. Der er ikke noget tilsvarende større branchemedie på markedet, og så er der alt andet lige en rigtig god synergi i, at have fagmagasiner på alle tre skandinaviske markeder. Mange leverandører er enten allerede på alle tre markeder, eller de har planer om at løfte deres brand ud i resten af Skandinavien. Det kan vi hjælpe dem med”, siger Hans Snestrup og siger videre, at det norske marked er et interessant marked, der bobler med nye leverandører og nye designere.
Designbase i alle tre lande er som en mini-messe
I forbindelse med lanceringen af Designbase i Norge, indledes endvidere et formaliseret samarbejde med messen Nordic Living Oslo Design Fair. Herudover vil Designbase fremadrettet uddele en norsk Designbasepris til den mest innovative og nytænkende detailhandelsbutik i Norge lige nu.
Blandt de norske virksomheder, der har valgt at gå med i det allerførste nummer af Designbase i Norge og samtidig udnytte synergien ved at være med i Designbase i både Danmark og Sverige er Bo Bedre, der ejes af Stamati Stenseth. Bo Bedre er en agenturvirksomhed, der arbejder med skandinaviske produkter som CrushGrind, Erik Bagger, Cathrineholm, Novoform, Sirius, Stuff Design, Lemus og Tenderflame.
”Vi har ca. 400 kunder på det norske marked, og arbejder med både kæder, fritstående butikker samt med B2B-markedet og HORECA-markedet, hvor ikke mindst Tenderflame er aktuelt. Samtidig er vi lige nu i gang med at bygge en nordisk distribution op på Tenderflame”, fortæller Stamati Stenseth, der indtil 2017 også havde Kähler-distributionen i Norge.
”I dag har vi et spændende miks af brands, som passer mange af vores kunder, og et Designbase i Norge er en perfekt kommunikationskanal for os. Jeg mener klart, der er et behov for et magasin som Designbase i Norge for både leverandører, importører og producenter, der alle i dag kun har de forbrugerrettede interiørmagasiner at komme ud med sit budskab i. Det betyder jo også, at budskabet netop bliver forbrugerrelateret frem for rettet mod den professionelle del af branchen”, fastslår Stamati Stenseth, der videre siger, at han er meget glad for at kunne få budskabet ud i både Danmark, Norge og Sverige. ”Det er perfekt for os, som en slags mini-messe - ikke mindst nu, hvor vi skal sørge for at Tenderflame bliver en succes i Norden, og hvor annoncering i forbrugermagasiner vil være spildt, fordi vi netop først og fremmest skal have forhandlerne på banen”.
Klar på alle platforme
Designbase i Norge vil være tilstede på samtlige online platforme og både redaktion og partnere kan på lige fod bidrage med indhold.
Holdet bag Designbase er en sammensætning af den eksisterende danske og svenske redaktion samt nye norske profiler.
Hans Snestrup, Business Manager for Designbase håndterer samarbejdspartnere, annoncører samt online partnere også i Norge, og kan kontaktes på hs@horisontgruppen.dk