Magasin

designbase 03.2024

Designbase.dk

Livsstil, livsholdninger og business

Selv om sommervarmen er på sit højeste, er det efteråret, vinteren og julen, der fylder hos design- og interiørbranchens aktører. Det er tid til, at butikkerne skal lade sig inspirere til, hvordan de skal style, tænke nyt og gøre tingene måske på nye måder denne sæson for at få bedst muligt fat i kunderne. Leverandørerne skal også tænke nyt, som Anette Eckmann siger det: ”Der er ved at ske en holdningsændring i forhold til, hvilket liv, vi gerne vil leve. Flere og flere trækker stikket, udkantsdanmark er ved at blomstre op, og forstæderne er ved at blive in igen. At bo på landet er en sindstilstand, ikke et postnummer”.

På Formland er der ikke et overliggende tema, for det handler i høj grad om livsstil på tværs af områderne, fastslår Formlands projektchef Flemming Andersen forud for Formland Autumn i august. Og i det store messetema i dette nummer af Designbase, fortæller han videre, at der udvikles nye koncepter, og nye tanker, der bringer branchen ”back in business”, og han lover, at messerne vil rumme nye og anderledes tiltag.

Formland kan denne gang fejret sit 40-års jubilæum og messe nr. 80, og det sker med 10 koncepthaller, flere end 400 danske og udenlandske udstillere og over 50 foredrag, workshops og events, der er med til at samle interiør- og designbranchen.

Trenden på Formland er noget af det, der virkelig trækker, og denne gang er udgangspunktet Ikigai; en japansk filosofi. Ordet er en sammensætning af Iki (at leve) og Gai, som betyder værdier, værd eller grund, ofte oversat til: grunden til at leve.

”Ikigai inspirerer til at have mindre fokus på ”Mig” og mere opmærksomhed på, hvordan du kan bidrage til verden omkring dig. Der er større fokus på mådehold og bæredygtighed, og vi tænker mere på at beholde, istandsætte og genbruge. Vi beundrer håndværket, at ting tager tid og har spor af historie og liv”, forklarer Mille Fly og Sofie Helsted, der står bag trendzonen.

Men lige så meget som det handler om inspiration, handler det også om business. For når alt kommer til alt, er det netværket og handlerne, der driver branchen. Der er gode tegn på, at den negative udvikling i branchen er ved at vende. De store aktører er fortrøstningsfulde, men hele branchen må lægge sig alvorligt i selen, for hvor kunne det være fantastisk med et efterår og en julehandel, hvor danskerne igen køber varer, så branchen kan gå ind i 2025 med plus på kontoen – både den økonomiske og mentale.

Andre relevante filer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Copyright 2023