Brud på konkurrenceloven koster bøde på 6 millioner kroner
Udveksling af kommercielle oplysninger mellem konkurrenter, herunder oplysninger om, hvilke varer der kom på udsalg og til hvilke priser, udløste bøde på 6 mio.kr. til en af deltagerne i aftalen. Sagen kan overføres til aftaler mellem frisørbranchens leverandører og frisørerne.
Sø- og Handelsretten stadfæstede i begyndelsen af maj 2024 Konkurrenceankenævnets afgørelse i to sager om ulovlig udveksling af informationer. I den ene sag havde Hugo Boss og en tøjforhandler udvekslet oplysninger om priser, rabatter og mængder, og i den anden sag var tilsvarende oplysninger udvekslet mellem Hugo Boss og tøjforhandleren Ginsborg. Efter at Sø og Handelsretten har afgjort sagerne har tøjforhandleren valgt at acceptere et bødeforlæg på 6 mio. kr., mens Hugo Boss har valgt at anke afgørelsen.
Problemet var, at Hugo Boss videregav fortrolige informationer til tøjforhandleren om priser, størrelse af rabatter, tidspunkter for udsalg (”Black Friday” m.v.), mængder og specifikke varer på udsalg i Hugo Boss' detailbutikker, hvorved tøjforhandleren kunne indrette sin egen tilbudsstrategi, herunder hvilke varer der skulle på tilbud, og hvilke varer tøjforhandleren kunne undlade at yde rabat på, samt hvornår der skulle holdes udsalg.
Den konkurrenceretlige problemstilling i sagen er affødt af ”dual distribution”
I takt med, at mange producenter og distributører i større og større omfang sælger direkte til forbrugere via egne butikker eller webshops, ophører den klassiske vertikale relation mellem parterne. Leverandøren bliver lige pludselig konkurrent til sin egen kunde, og udveksling af informationer og indgåede aftaler skal derfor vurderes efter reglerne for horisontale aftaler, som i konkurrencelovens regi er farligere end vertikale aftaler. Bøderne er også højere.
EU Kommissionen har forholdt sig til udviklingen
”Omni channel”- udviklingen er naturligvis ikke gået hen over hovedet på EU Kommissionen som i de nye vertikale retningslinjer har anerkendt og blåstemplet behovet for en vis grad af informationsudvikling. Det fremgår således af lovteksten, at leverandør og kunde- som altså også er konkurrenter - kan udveksle informationer hvis og i det omfang informationerne er: ”direkte forbundet med gennemførelsen af den vertikale aftale” og ”nødvendig for at forbedre produktionen eller distributionen af aftalevarerne eller tjenesterne”
Det er for øvrigt ikke så lang tid siden, at Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har haft en lignende sag om koordinering af priser m.v. Interiørvirksomheden Hübsch, der blandt andet producerer køkkentilbehør, produkter til borddækning, møbler og andet boligtilbehør, har koordineret priser og udvekslet prisoplysninger med en konkurrerende virksomhed. Koordineringen medførte indførelsen af et Covid-19-gebyr, som blev pålagt alle ordre, samt generelle prisstigninger på størstedelen af Hübsch’ varer.