Brud på konkurrenceloven koster bøde på 6 millioner kroner

Udveksling af kommercielle oplysninger mellem konkurrenter, herunder oplysninger om, hvilke varer der kom på udsalg og til hvilke priser, udløste bøde på 6 mio.kr. til en af deltagerne i aftalen. Sagen kan overføres til aftaler mellem frisørbranchens leverandører og frisørerne.

Foto: 123RF.com

Sø- og Handelsretten stadfæstede i begyndelsen af maj 2024 Konkurrenceankenævnets afgørelse i to sager om ulovlig udveksling af informationer. I den ene sag havde Hugo Boss og en tøjforhandler udvekslet oplysninger om priser, rabatter og mængder, og i den anden sag var tilsvarende oplysninger udvekslet mellem Hugo Boss og tøjforhandleren Ginsborg. Efter at Sø og Handelsretten har afgjort sagerne har tøjforhandleren valgt at acceptere et bødeforlæg på 6 mio. kr., mens Hugo Boss har valgt at anke afgørelsen.
Problemet var, at Hugo Boss videregav fortrolige informationer til tøjforhandleren om priser, størrelse af rabatter, tidspunkter for udsalg (”Black Friday” m.v.), mængder og specifikke varer på udsalg i Hugo Boss' detailbutikker, hvorved tøjforhandleren kunne indrette sin egen tilbudsstrategi, herunder hvilke varer der skulle på tilbud, og hvilke varer tøjforhandleren kunne undlade at yde rabat på, samt hvornår der skulle holdes udsalg.

Den konkurrenceretlige problemstilling i sagen er affødt af ”dual distribution”
I takt med, at mange producenter og distributører i større og større omfang sælger direkte til forbrugere via egne butikker eller webshops, ophører den klassiske vertikale relation mellem parterne. Leverandøren bliver lige pludselig konkurrent til sin egen kunde, og udveksling af informationer og indgåede aftaler skal derfor vurderes efter reglerne for horisontale aftaler, som i konkurrencelovens regi er farligere end vertikale aftaler. Bøderne er også højere.

EU Kommissionen har forholdt sig til udviklingen
”Omni channel”- udviklingen er naturligvis ikke gået hen over hovedet på EU Kommissionen som i de nye vertikale retningslinjer har anerkendt og blåstemplet behovet for en vis grad af informationsudvikling.  Det fremgår således af lovteksten, at leverandør og kunde- som altså også er konkurrenter - kan udveksle informationer hvis og i det omfang informationerne er: ”direkte forbundet med gennemførelsen af den vertikale aftale” og ”nødvendig for at forbedre produktionen eller distributionen af aftalevarerne eller tjenesterne”

Det er for øvrigt ikke så lang tid siden, at Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har haft en lignende sag om koordinering af priser m.v. Interiørvirksomheden Hübsch, der blandt andet producerer køkkentilbehør, produkter til borddækning, møbler og andet boligtilbehør, har koordineret priser og udvekslet prisoplysninger med en konkurrerende virksomhed. Koordineringen medførte indførelsen af et Covid-19-gebyr, som blev pålagt alle ordre, samt generelle prisstigninger på størstedelen af Hübsch’ varer.

Relateret indhold

01.07.2024Designbase.dk

To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på

01.07.2024Designbase.dk

Danske virksomheder laver flere sociale arrangementer

28.06.2024Designbase.dk

Brud på konkurrenceloven koster bøde på 6 millioner kroner

24.06.2024Designbase.dk

Nye tal vækker opsigt: hver tredje dansker handler på Temu

21.06.2024Designbase.dk

Virksomheder kan blive i familien: SMVdanmark roser lavere arveafgift

21.06.2024Designbase.dk

Antallet af selvstændige i Danmark er faldende

20.06.2024Designbase.dk

Regeringen sætter retningen for fremtidens erhvervsliv

19.06.2024Designbase.dk

Marketing via sociale medier virker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

06.07.2024

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023