Brancheprofilen: Vi gør hverdagen nemmere med vores enkle produkter
Nomess Copenhagen er, som første del af navnet antyder, en designvirksomhed med rene linjer og et enkelt udtryk. Designbase har talt med Suzanne Potts, som er stifter og kreativ direktør, om virksomhedens design, produkter og fremtid.
Om Suzanne Potts
Stilling: Kreativ direktør, Nomess Copenhagen, stiftet i 2007.
Uddannelse: Cand.negot
Tidligere job: Har tidligere arbejdet inden for arkitektur, udstillinger og indretninger.
Hvilken type designvirksomhed er Nomess Copenhagen?
Nomess Copenhagen er en designvirksomhed, som tager afsæt i begrebet organizing. Vi designer produkter, som gør hverdagen enkel, og samtidig udvikler vi os i en retning, hvor udtrykket i sig selv får en større og større betydning.
Hos os kan funktionaliteten ikke stå alene og skal derfor forenes med æstetik samt være moderne, enkel og international. Vores stil er international, men tager udgangspunkt i København og dermed den nordiske designtradition.
Hvilke produkter gør I jer i?
Vi gør os meget i en række kategorier, som er kædet sammen med vores værdisæt. Vi har kategorierne opbevaring, møbler, kontor, rejse og bad, og så kommer der nogle nye kategorier i den nye kollektion.
Kategorierne er rimelig brede, og fælles for dem gælder det, at vi tager udgangspunkt i noget funktionelt inden for et bestemt område. Derudover har vi, som nævnt, begrebet organizing, hvilket er gennemgående og vores hovedfokus.
Hvordan lyder jeres designfilosofi?
Vores navn Nomess er også vores filosofi: Der skal være no mess. Sådan har filosofien lydt lige fra start, og det er vigtigt, at vi bevarer vores fokus på denne oprindelige filosofi. Det hele skal være så enkelt som muligt, og vi ønsker at skabe moderne og varige produkter, som er enkle og rene. Men man kan sige, at det enkle faktisk altid er det sværeste. Det handler om at skære ind til benet, at eliminere alt det overflødige og sætte fokus på det, der er essentielt.
Derudover går vores designfilosofi også ud på, at vores produkter skal være genkendelige Nomess-produkter. Det er de ved at være stærke i materialer og i farver, hvis vi vel at mærke bruger farver det gør vi nemlig ikke altid.
Hvad gør I for at følge med tidens tendenser?
Vi følger blandt andet med på alle sociale medier, vi rejser, og vi går på messer. Men jeg tror, at det vigtigste af det hele er, at vi observerer samfundsudviklingen, og hvordan vi lever. Det bruger vi i udviklingen af vores produkter.
Derudover har vi en masse kreative mennesker tilknyttet, som bruger vores produkter. Man kan bruge produkterne på mange forskellige måder, og på den måde kan man skabe sin helt egen stil med Nomess-produkterne.
Hvor ser du Nomess Copenhagen om fem år?
Det er mit mål, at Nomess skal være en stærkere bestanddel af den faste, internationale designscene. Nomess skal være blandt de designvirksomheder, man skal holde øje med. Vi vil udvikle os kraftigt på vores design, hvor vi også har sat stærkt ind med nye, unge designere.
Vi har således både designere, som kommer ude fra, og så har vi designere ansat in house. I fremtiden skal vi gøre brug af en god kombination af de mange dygtige designere.