Brancheprofilen: Mette Broløs, Decorate Shop
Tilbage i 2001 åbnede en møbelbutik i Aarhus. Den er i dag blevet til otte butikker, hvoraf de syv under navnet Decorateshop er forbeholdt design og interiør, nå ja og så en webshop. Designbase har talt med Mette Broløs fra Decorate Shop, om butikkernes koncept, messebesøg og fremtidens butik.
Fakta:
I har på få år allerede åbnet otte butikker i seks forskellige byer. Hvad tror I, det er I gør rigtigt? Hvad gør I for at skille jer ud?
Vi forsøger at udvælge et sortiment bestående af både lidt mere skæve produkter og rugbrødsvarer, som vi ved sælger, uden at vi gør så meget for det. Vi tror på, at kombinationen af, at vores kunder ved, de kan finde produkter fra HAY, Design Letters og andre større mærker, men også produkter de ikke kendte i forvejen fx fra udenlandske leverandører, gør det spændende at komme i vores butikker.
Derudover forsøger vi at lave nogle inspirerende udstillinger, hvor vi mixer alle vores produkter på kryds og tværs, for at give kunderne inspiration til, hvordan de også kan mixe tingene hjemme hos dem selv. Vi prøver så vidt muligt at undgå display-løsninger fra vores leverandører, så vi selv kan styre, hvordan udtrykket skal være hos os.
Hvordan bruger I design- og interiørmesserne i jeres arbejde?
Vi bruger messerne til både inspiration og indkøb. Det kan altid mærkes, når der er lagt et stort arbejde i messestandene, og det er spændende for os at se nye produkter men også, hvordan produkterne generelt bliver præsenteret. Det kan ofte give nye ideer til butikkerne. Derudover er de udenlandske messer især interessante, når det kommer til trendzoner og inspiration.
Hvad glæder I jer mest til ved den kommende messesæson?
Vi er altid spændt på at se, hvad både vores eksisterende leverandører og andre finder på. Hvad sæsonens farver og tendenser bliver det er sjovt at se om den fornemmelse, man selv har, også er det de forskellige brands har med.
Hvad er det næste, der skal ske for Decorate Shop?
Vi fokuserer især på onlinedelen for Decorate Shop lige nu, da der ikke er tvivl om, at nethandel er kommet for at blive. I forhold til vores butikker vil vi gerne blive endnu bedre til at imødekomme vores kunders ønsker i forhold til sortiment og udvalg. Vi kan især mærke, at salget af småmøbler er stigende, så forhåbentlig kan vi finde endnu flere fede møbler, som passer ind i vores univers.
Hvordan tror I fremtidens design- og interiørbutik ser ud?
Vi kan tydeligt mærke, at kunderne de seneste år har fået fyldt hjemmet godt op med vaser, lysestager og småting generelt. Vi tror derfor på, at fremtidens design- og interiørbutikker kommer til at have et bredere udvalg af generelle livsstilsprodukter. I løbet af de seneste år er vores salg af smykker, sæber og cremer steget markant, og der er ingen tvivl om, at der kommer en mere glidende overgang til accessories til kunden selv og ikke kun til hjemmet.