Brancheprofilen: Jul med Rikki Tikki
Kirsten Sander Iversen blev pr. 1. august ansat som salgschef hos Rikki Tikki. Hun er dermed startet i virksomheden i en af de travleste salgsperioder op til jul. Designbase har talt med Kirsten Sander Iversen om julen hos Rikki Tikki og om at starte i en af de mest hektiske perioder.
Om Kirsten Sander Iversen
Stilling: Salgschef hos Rikki Tikki siden 1. august 2015.
Uddannelse: Startede i lære som isenkræmmer i 1976 i Århus. Her stod Kirsten Sander Iversen i forretning i en række år.
Tidligere job: Sælger og salgschef hos Rosendahl, i alt 17 år.
Hvad forventer I jer af julehandlen 2015?
Hos os i Rikki Tikki forventer vi os en rigtig god julehandel. Det gør vi blandt andet fordi, der er meget positive tendenser i markedet, og fordi vi har fået stor opbakning fra forhandlerne.
Desuden har vi bygget julestuer op ved vores kunder, og til stor glæde for os har vi fået mere plads til julestuerne i år end tidligere. Det er dejligt, at butikkerne har lyst til at afsætte så mange kvadratmeter til os.
Hvordan har indsalget til julen 2015 været i forhold til julen 2014?
Indsalget har været godt og større end sidste års indsalg. Det er tydeligt at mærke, at kunderne og kæderne bakker op om de produkter, de har valgt i deres sortimenter. Også på forbrugersiden er julen et særligt stort hit i år. Forbrugerne begyndte nemlig tidligere end normalt at købe ind til deres egne julestuer faktisk hele 14 dage tidligere. Jeg tror, at det måske kan skyldes den dårlige danske sommer, vi har oplevet i år.
De julestuer, vi har bygget op, er også blevet bygget op tidligere, end de plejer. Stuerne plejer at blive bygget op først i oktober, men i år har det været allerede midt september.
Er der solgt flest produkter inden for klassisk eller moderne jul?
Det er helt klart den klassiske jul, der vinder. Nisser, guld og godt kunsthåndværk går man aldrig forkert af. Hos os i Rikki Tikki er vi jo tunge på jul, og vi spænder meget bredt. Jeg er særligt overvældet over, hvor godt det går med Trip Trap nisserne fra Etly Klarborg. Det er tydeligt, at forbrugerne virkelig har taget nisserne til sig; de er samleobjekter, og symboliserer samtidig den gode, gamle og klassiske jul.
Derudover er hr. og fru Rudolf fra Medusa et meget populært par. De er lidt mere moderne i udtrykket og har en helt særlig genkendelighed. Også Èn Gry & Sifs filtprodukter vinder stort indpas, mens Jette Abildgårds klassiske juleserie også storhitter.
Hvordan har det været at starte som salgschef i en af de travleste salgsperioder?
Det har været en spændende og god udfordring. Selvom jeg har over 30 års erfaring i branchen, er der altid nye ting, man kan blive udfordret på. Det er blandt andet også det, der gør det så spændende at være i denne her branche.
Jeg har været så heldig at opleve en kæmpe opbakning fra både kunder og fra mine nye kollegaer. De har alle taget rigtig, rigtig godt imod mig. Endvidere er Rikki Tikki et fantastisk firma at komme ind i, og jeg er meget overvældet over hele min opstart, som har været fantastisk langt ud over det sædvanlige.