Brancheprofilen: F&H er altid på jagt efter spændende brands og koncepter

F&H er blevet totaldistributør for Kähler i Skandinavien. Designbase har talt med F&H’s salgsdirektør, Morten Hansen, om den nye aftale, F&H’s jagt på nye brands og om planerne for fremtiden.

25.10.2016

Katrine Larsson Zachariassen, Designbase.dk

Hvad indebærer dit job som salgsdirektør hos F&H?
Mit job indebærer en daglig dialog og sparring med salgschefer og key account managers, som er placeret ud fra kunder og brands på tværs af Danmark, Norge og Sverige samt på vores globale eksport af egne brands. Jeg har også en tæt dialog med vores vigtigste nøglekunder, og jeg er med til møder omkring vores brandmuligheder med de væsentligste aktører i faghandlen. Desuden er det vigtigt, at jeg hele tiden har fingeren på pulsen og holder øje med, hvad der rører sig både internt og eksternt.

Om Morten Hansen

Stilling: 
Salgsdirektør hos F&H siden 2011
 
Uddannelse: 
Handelsuddannelse i grossisthandel, har været i branchen i mere end 30 år
 
Tidligere job:  
Salgsledelse hos bl.a. Aida, Moccamaster, All Styles og A-L Isenkram

F&H skal være totaldistributør for Kähler i Skandinavien – hvad ligger der bag aftalen?
Vi har drevet Kähler i Danmark fra starten, så vi har hele tiden haft al logistikken her på lageret i Viborg. Derfor har vi altid haft en tæt dialog med Kähler. At vi skulle blive skandinavisk distributør er sikkert noget, som Kähler har besluttet ud fra, at de skal fokusere på det, de er bedst til: Produktudvikling, markedsføring og presse. Vi skal koncentrere os om alt det, der hedder indsalg og aktiviteter med kunderne på tværs af Skandinavien. Kähler har forhåbentlig indgået aftalen med god ro i maven, fordi de kender os så godt. De ved, at de er i trygge hænder med det setup, vi har i Norge og Sverige, hvor vi har salgsteams, salgskontorer og showrooms. Og så har vi vist, at vi i Danmark kan løse salgsopgaven.

Hvad indebærer aftalen?
Vi ser et stort potentiale i at få udnyttet det svenske marked, hvor både vi og Kähler tror på, at vi kan vækste markant. Markederne Danmark og Norge er næsten lige store og er Kählers største markeder, men med vores position i Sverige forventer vi, at det er her, det største potentiale ligger. Vi er i gang med at få Kähler integreret i vores svenske salgsteam, vi har fået en Kähler-key account manager med, som skal være tovholder på introduktionen i det svenske team. Desuden skal vi kontakte og besøge design- og interiørbutikker, og vi er også i fuld gang med at opstarte et merchandising setup i både Norge og Sverige, hvilket har været en stor succes i Danmark. Vi har i samarbejde med Kähler ansat en brandmanager med 100 % fokus på Kähler. I tæt sparring med vores salgsteams i Skandinavien skal brandmagageren sikre en ensrettet brandstrategi på tværs i Skandinavien.

Hvilken betydning får aftalen for F&H?
Lige nu betyder aftalen, at vi er i fuld gang og er i Sverige og Norge næsten hver uge. Aftalen er stor og udgør et trecifret millionbeløb. Omsætning er én ting, men Kählers synergier giver også nogle muligheder og åbninger for nogle af vores øvrige brands i den del af markedet, som favner over design- og interiørbutikker. Her kan jeg særligt fremhæve Södahl, som er rigtig stort i Danmark, og som udgør et stort vækstpotentiale i både Norge og Sverige. Vi tror, at Kähler og Södahl hos mange kunder vil gå godt hånd i hånd ligesom i Danmark.

Vil I fremover udvide med flere distributionsaftaler?
Vi er altid i markedet for at sondere og på jagt efter spændende brands og koncepter. Vi lever af innovation, og det er vigtigt for os, at der løbende er udvikling – både for nye brands og nye koncepter. Vi leder altid efter noget nyt, som passer ind i vores univers. Et univers, der vedrører kitchen, living og dining. Jeg tør godt garantere, at vi også i 2017 præsenterer et nyt brand eller nye koncepter. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023