Brancheprofilen: F&H er altid på jagt efter spændende brands og koncepter
F&H er blevet totaldistributør for Kähler i Skandinavien. Designbase har talt med F&Hs salgsdirektør, Morten Hansen, om den nye aftale, F&Hs jagt på nye brands og om planerne for fremtiden.
Hvad indebærer dit job som salgsdirektør hos F&H?
Mit job indebærer en daglig dialog og sparring med salgschefer og key account managers, som er placeret ud fra kunder og brands på tværs af Danmark, Norge og Sverige samt på vores globale eksport af egne brands. Jeg har også en tæt dialog med vores vigtigste nøglekunder, og jeg er med til møder omkring vores brandmuligheder med de væsentligste aktører i faghandlen. Desuden er det vigtigt, at jeg hele tiden har fingeren på pulsen og holder øje med, hvad der rører sig både internt og eksternt.
Om Morten Hansen
F&H skal være totaldistributør for Kähler i Skandinavien hvad ligger der bag aftalen?
Vi har drevet Kähler i Danmark fra starten, så vi har hele tiden haft al logistikken her på lageret i Viborg. Derfor har vi altid haft en tæt dialog med Kähler. At vi skulle blive skandinavisk distributør er sikkert noget, som Kähler har besluttet ud fra, at de skal fokusere på det, de er bedst til: Produktudvikling, markedsføring og presse. Vi skal koncentrere os om alt det, der hedder indsalg og aktiviteter med kunderne på tværs af Skandinavien. Kähler har forhåbentlig indgået aftalen med god ro i maven, fordi de kender os så godt. De ved, at de er i trygge hænder med det setup, vi har i Norge og Sverige, hvor vi har salgsteams, salgskontorer og showrooms. Og så har vi vist, at vi i Danmark kan løse salgsopgaven.
Hvad indebærer aftalen?
Vi ser et stort potentiale i at få udnyttet det svenske marked, hvor både vi og Kähler tror på, at vi kan vækste markant. Markederne Danmark og Norge er næsten lige store og er Kählers største markeder, men med vores position i Sverige forventer vi, at det er her, det største potentiale ligger. Vi er i gang med at få Kähler integreret i vores svenske salgsteam, vi har fået en Kähler-key account manager med, som skal være tovholder på introduktionen i det svenske team. Desuden skal vi kontakte og besøge design- og interiørbutikker, og vi er også i fuld gang med at opstarte et merchandising setup i både Norge og Sverige, hvilket har været en stor succes i Danmark. Vi har i samarbejde med Kähler ansat en brandmanager med 100 % fokus på Kähler. I tæt sparring med vores salgsteams i Skandinavien skal brandmagageren sikre en ensrettet brandstrategi på tværs i Skandinavien.
Hvilken betydning får aftalen for F&H?
Lige nu betyder aftalen, at vi er i fuld gang og er i Sverige og Norge næsten hver uge. Aftalen er stor og udgør et trecifret millionbeløb. Omsætning er én ting, men Kählers synergier giver også nogle muligheder og åbninger for nogle af vores øvrige brands i den del af markedet, som favner over design- og interiørbutikker. Her kan jeg særligt fremhæve Södahl, som er rigtig stort i Danmark, og som udgør et stort vækstpotentiale i både Norge og Sverige. Vi tror, at Kähler og Södahl hos mange kunder vil gå godt hånd i hånd ligesom i Danmark.
Vil I fremover udvide med flere distributionsaftaler?
Vi er altid i markedet for at sondere og på jagt efter spændende brands og koncepter. Vi lever af innovation, og det er vigtigt for os, at der løbende er udvikling både for nye brands og nye koncepter. Vi leder altid efter noget nyt, som passer ind i vores univers. Et univers, der vedrører kitchen, living og dining. Jeg tør godt garantere, at vi også i 2017 præsenterer et nyt brand eller nye koncepter.