Brancheprofilen: F&H er altid på jagt efter spændende brands og koncepter

F&H er blevet totaldistributør for Kähler i Skandinavien. Designbase har talt med F&H’s salgsdirektør, Morten Hansen, om den nye aftale, F&H’s jagt på nye brands og om planerne for fremtiden.

25.10.2016

Katrine Larsson Zachariassen, Designbase.dk

Hvad indebærer dit job som salgsdirektør hos F&H?
Mit job indebærer en daglig dialog og sparring med salgschefer og key account managers, som er placeret ud fra kunder og brands på tværs af Danmark, Norge og Sverige samt på vores globale eksport af egne brands. Jeg har også en tæt dialog med vores vigtigste nøglekunder, og jeg er med til møder omkring vores brandmuligheder med de væsentligste aktører i faghandlen. Desuden er det vigtigt, at jeg hele tiden har fingeren på pulsen og holder øje med, hvad der rører sig både internt og eksternt.

Om Morten Hansen

Stilling: 
Salgsdirektør hos F&H siden 2011
 
Uddannelse: 
Handelsuddannelse i grossisthandel, har været i branchen i mere end 30 år
 
Tidligere job:  
Salgsledelse hos bl.a. Aida, Moccamaster, All Styles og A-L Isenkram

F&H skal være totaldistributør for Kähler i Skandinavien – hvad ligger der bag aftalen?
Vi har drevet Kähler i Danmark fra starten, så vi har hele tiden haft al logistikken her på lageret i Viborg. Derfor har vi altid haft en tæt dialog med Kähler. At vi skulle blive skandinavisk distributør er sikkert noget, som Kähler har besluttet ud fra, at de skal fokusere på det, de er bedst til: Produktudvikling, markedsføring og presse. Vi skal koncentrere os om alt det, der hedder indsalg og aktiviteter med kunderne på tværs af Skandinavien. Kähler har forhåbentlig indgået aftalen med god ro i maven, fordi de kender os så godt. De ved, at de er i trygge hænder med det setup, vi har i Norge og Sverige, hvor vi har salgsteams, salgskontorer og showrooms. Og så har vi vist, at vi i Danmark kan løse salgsopgaven.

Hvad indebærer aftalen?
Vi ser et stort potentiale i at få udnyttet det svenske marked, hvor både vi og Kähler tror på, at vi kan vækste markant. Markederne Danmark og Norge er næsten lige store og er Kählers største markeder, men med vores position i Sverige forventer vi, at det er her, det største potentiale ligger. Vi er i gang med at få Kähler integreret i vores svenske salgsteam, vi har fået en Kähler-key account manager med, som skal være tovholder på introduktionen i det svenske team. Desuden skal vi kontakte og besøge design- og interiørbutikker, og vi er også i fuld gang med at opstarte et merchandising setup i både Norge og Sverige, hvilket har været en stor succes i Danmark. Vi har i samarbejde med Kähler ansat en brandmanager med 100 % fokus på Kähler. I tæt sparring med vores salgsteams i Skandinavien skal brandmagageren sikre en ensrettet brandstrategi på tværs i Skandinavien.

Hvilken betydning får aftalen for F&H?
Lige nu betyder aftalen, at vi er i fuld gang og er i Sverige og Norge næsten hver uge. Aftalen er stor og udgør et trecifret millionbeløb. Omsætning er én ting, men Kählers synergier giver også nogle muligheder og åbninger for nogle af vores øvrige brands i den del af markedet, som favner over design- og interiørbutikker. Her kan jeg særligt fremhæve Södahl, som er rigtig stort i Danmark, og som udgør et stort vækstpotentiale i både Norge og Sverige. Vi tror, at Kähler og Södahl hos mange kunder vil gå godt hånd i hånd ligesom i Danmark.

Vil I fremover udvide med flere distributionsaftaler?
Vi er altid i markedet for at sondere og på jagt efter spændende brands og koncepter. Vi lever af innovation, og det er vigtigt for os, at der løbende er udvikling – både for nye brands og nye koncepter. Vi leder altid efter noget nyt, som passer ind i vores univers. Et univers, der vedrører kitchen, living og dining. Jeg tør godt garantere, at vi også i 2017 præsenterer et nyt brand eller nye koncepter. 

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023