Brancheprofilen: Ansvarligheden skal altid komme først
Nordstjernes startskud skete med lysets hastighed. Efter marmor-boost og ny kurs står design- og interiørvirksomheden nu klar med den nye Sustain-kollektion, der bygger videre på en linje, hvor socialt ansvar, skarp æstetik og god samvittighed er grundstenene.
Kan du fortælle lidt om din virksomhed Nordstjerne?
Jeg startede Nordstjerne tilbage i 2012, og det var faktisk en fuldstændig spontan beslutning, udsprunget af naturlig interesse. Jeg er økonom-uddannet og har absolut ingen baggrund i interiør og design, men har altid været en ‘Karen Kreativ’, der kan lide at have ting mellem hænderne. Det startede med, at jeg var begyndt at lave noget sælskindsjulepynt til mig selv, som skabte stor efterspørgsel blandt mine veninder og deres veninder. Så det var egentlig dem og deres entusiasme, der spirede idéen i mig og fik mig til at tænke, kan det her blive til en forretning? Det skulle vise sig at tage god fart ude på markedet – hvilket det stadig gør. 80 procent af vores omsætning ligger i de sidste tre måneder af året, og sidste år udgjorde julepynt 30 procent af vores omsætning.
Hvad var det, der gjorde Nordstjerne så succesfuld, da I startede?
Foruden julepynten begyndte vi i 2013 at lave produkter af marmor. Et materiale, som på daværende tidspunkt blev set som lidt retro med referencepunkter til 1980’erne. Og vi voksede simpelthen med rakethastighed. Marmor blev som bekendt en kæmpe trend, en trend vi nok har skubbet lidt til, og til sidst blev markedet oversvømmet af materialet. Så i Danmark blev vi i begyndelsen hurtigt kendt som dem, der lavede ting i marmor, noget vi gerne har villet nedtone en smule efterfølgende. Selvfølgelig er marmor stadig en stor del af vores brand, og er et materiale jeg holder rigtig meget af, og som jeg stadig udvikler produkter i. Nu rummer vores kollektioner også bare mange andre materialer.
Hvad har I så valgt at gøre nu?
Jeg drives intuitivt, og det skal stadig være i højsædet, når det kommer til Nordstjernes DNA fremover. Det, der er vigtigt for os, er også, at materialer er det, de giver sig ud for at være. Alt, der er sten, er sten og alt, der er messing, er messing. Nu fokuserer vi på at være så bæredygtige som muligt, hvor målet om ansvarlighed står højest. Vi har dog måttet sande, at man ikke kan formå at være en 100 procent bæredygtig forretning, men vi kan sørge for at lave produkter, der er det bl.a. qua af deres levetid. Så alt, der kan laves bæredygtigt, skal laves bæredygtigt. Hele værdikæden skal have bæredygtighed integreret – fra produktion til produkt og emballage. Vores foldede julepynt blev f.eks. sidste år lavet fuldstændigt af tekstilrester fra modeindustrien. Det har også åbnet døre for nogle helt nye forhandlere, der har samme mindset som os.
I har lige lanceret den nye kollektion, Sustain. Hvad gør den unik?
Vi samarbejder med en producent, der hjælper mennesker i social nød, og som prøver at løfte dem ud af fattigdom. Jeg faldt over producenten på en messe, de er kompromisløse og har høje standarder, når det kommer til bæredygtighed, hvilket jeg godt kan lide at arbejde med. Det unikke i Sustain ligger derved også i bæredygtigheden - alle produkterne er nemlig produceret i genbrugsmaterialer. Vores Sculptural Bowl er håndlavet af lokale, indiske kvinder efter ældgamle indiske traditioner af papmaché i genbrugspapir med et bindemiddel af bukkehornsfrø. Vi kan godt lide at få historien med i produkterne, så ikke to skåle er ens. Hver skål har sin egen lille personlighed. Det menneskelige perspektiv er også så vigtigt og at vide, at de her skåle er med til at bringe mad på bordet for de socialt udsatte, er uvurderligt.
Hvad synes du det giver at arbejde med bæredygtige materialer?
Det giver jo en mega god mavefornemmelse. Vi har den holdning, at vi må forholde os til de problematikker, der er aktuelle ved miljøet, og der, hvor det er oplagt at gøre noget, har vi en pligt til simpelthen at gøre det. De steder, hvor vi ikke kan være helt bæredygtige i materialerne, må produkternes levetid være essensen. Vi vil bare gerne blive ved med at følge vores DNA, og det er en rejse, hvor man konstant bliver inspireret.