Brancheprofilen: “Vi lærer, mens vi er i gang”

Dette forår markerede Skageraks femte år som certificeret B Corp. Derfor har Designbase taget en snak med Mia Møgelgaard, global impact manager, om rejsen til certificeringen, og om hvordan den har givet et ansvarligt perspektiv på leverandører såvel som medarbejderglæde.

Mia Møgelgaard. Foto: Skagerak.

Skagerak har nu været B Corp-certificeret i fem år. Hvad handler den certificering om?
B Corp er en holistisk bæredygtighedscertificering, så den adskiller sig lidt fra andre certificeringer, hvor man fokuserer på et konkret produkt eller et materiale, der indgår i et produkt. Hos B Corp ser man derimod på hele måden, man driver sin forretning. Det er alt fra hvilket type produkt, man producerer, til hvordan man behandler sine ansatte og  samarbejdspartnere, og hvordan man måler og nedbringer sit klimaaftryk gennem hele værdikæden.

Hvordan bliver man certificeret?
For at blive certificeret skal man som virksomhed besvare 250 spørgsmål, og derefter får man en score, der indikerer, hvor bæredygtigt og ansvarligt, man driver sin forretning. Svarene skal selvfølgelig kunne dokumenteres, og hvis man får en høj nok score, opnår man den her certificering. For Skagerak har det givet et rigtig godt indblik, og sikret os, at vi kigger på hele forretningen og kommer rundt omkring alle de emner, der kunne være relevante at betragte, når man gerne vil drive sin virksomhed på en ansvarlig måde. Derudover skal man certificeres igen hvert tredje år, hvor man skal besvare de 250 spørgsmål på ny. Folkene bag B Corp opdaterer værktøjet løbende, så det forventes også, at man som virksomhed forbedrer sine indsatser over tid. Skagerak skal eksempelvis certificeres igen til næste år, og hvis vi gjorde det samme, som vi gjorde for tre år siden, ville vi faktisk ende med at få en lavere score, end den vi har i dag. Det kræver derfor også, at man er klar på løbende at forbedre sine praksisser.

Hvilke udfordringer stødte I på i forbindelse med certificeringen?
Det er klart, når man går gennem en proces som den her, hvor man skal vurdere forretningen på mange forskellige områder, så får man øje på nogle forbedringsmuligheder. Hos Skagerak ser vi dog ikke de her områder som udfordringer, men tværtimod som en god liste til inspiration, der kan gøre Skagerak endnu mere ansvarlig. B Corp er grundlæggende et rigtig godt værktøj til at få ny inspiration til enten nogle områder, vi slet ikke har overvejet før, eller områder, hvor vi mener, vi kan sætte barren endnu højere. Vi prøver os frem og lærer simpelthen, mens vi er i gang.

På hvilken måde har certificeringen påvirket jeres virksomhed og forsyningskæde?
Siden certificeringen er vi begyndt at arbejde mere datadrevet. Vi laver eksempelvis målinger på vores produkter for at få en forståelse af, hvor meget CO2 de udleder. Samtidig vurderer vi, om vi kan ændre noget - enten i valg af materiale, valget af leverandøren, eller måden vi fragter varen på. Vi har derudover samarbejdet med størstedelen af vores leverandører i 20 til 25 år, og værktøjet har faktisk også været med til at styrke vores forhold til vores dem.  Leverandørerne spiller nemlig en essentiel rolle, både når vi taler klimatal, hvordan de håndterer spildevand, kemikalieforbrug, arbejdsforhold og hele den sociale agenda generelt.

Hvilken værdi har certificeringen givet jeres virksomhed?
Siden certificeringen er vi et sted, hvor den er en integreret del af Skagerak. Den er en stor del af vores forståelse af, hvem vi er som virksomhed. Jeg kan mærke, at der på tværs af vores afdelinger er en stor stolthed omkring at være B Corp, og det fungerer som et beslutningskompas i driften af Skagerak. Men konkret har det også givet os værdi, fordi det har gjort os opmærksomme på områder, vi ikke havde øje på før.

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023