Brancheprofilen: “Vi lærer, mens vi er i gang”
Dette forår markerede Skageraks femte år som certificeret B Corp. Derfor har Designbase taget en snak med Mia Møgelgaard, global impact manager, om rejsen til certificeringen, og om hvordan den har givet et ansvarligt perspektiv på leverandører såvel som medarbejderglæde.
Skagerak har nu været B Corp-certificeret i fem år. Hvad handler den certificering om?
B Corp er en holistisk bæredygtighedscertificering, så den adskiller sig lidt fra andre certificeringer, hvor man fokuserer på et konkret produkt eller et materiale, der indgår i et produkt. Hos B Corp ser man derimod på hele måden, man driver sin forretning. Det er alt fra hvilket type produkt, man producerer, til hvordan man behandler sine ansatte og samarbejdspartnere, og hvordan man måler og nedbringer sit klimaaftryk gennem hele værdikæden.
Hvordan bliver man certificeret?
For at blive certificeret skal man som virksomhed besvare 250 spørgsmål, og derefter får man en score, der indikerer, hvor bæredygtigt og ansvarligt, man driver sin forretning. Svarene skal selvfølgelig kunne dokumenteres, og hvis man får en høj nok score, opnår man den her certificering. For Skagerak har det givet et rigtig godt indblik, og sikret os, at vi kigger på hele forretningen og kommer rundt omkring alle de emner, der kunne være relevante at betragte, når man gerne vil drive sin virksomhed på en ansvarlig måde. Derudover skal man certificeres igen hvert tredje år, hvor man skal besvare de 250 spørgsmål på ny. Folkene bag B Corp opdaterer værktøjet løbende, så det forventes også, at man som virksomhed forbedrer sine indsatser over tid. Skagerak skal eksempelvis certificeres igen til næste år, og hvis vi gjorde det samme, som vi gjorde for tre år siden, ville vi faktisk ende med at få en lavere score, end den vi har i dag. Det kræver derfor også, at man er klar på løbende at forbedre sine praksisser.
Hvilke udfordringer stødte I på i forbindelse med certificeringen?
Det er klart, når man går gennem en proces som den her, hvor man skal vurdere forretningen på mange forskellige områder, så får man øje på nogle forbedringsmuligheder. Hos Skagerak ser vi dog ikke de her områder som udfordringer, men tværtimod som en god liste til inspiration, der kan gøre Skagerak endnu mere ansvarlig. B Corp er grundlæggende et rigtig godt værktøj til at få ny inspiration til enten nogle områder, vi slet ikke har overvejet før, eller områder, hvor vi mener, vi kan sætte barren endnu højere. Vi prøver os frem og lærer simpelthen, mens vi er i gang.
På hvilken måde har certificeringen påvirket jeres virksomhed og forsyningskæde?
Siden certificeringen er vi begyndt at arbejde mere datadrevet. Vi laver eksempelvis målinger på vores produkter for at få en forståelse af, hvor meget CO2 de udleder. Samtidig vurderer vi, om vi kan ændre noget - enten i valg af materiale, valget af leverandøren, eller måden vi fragter varen på. Vi har derudover samarbejdet med størstedelen af vores leverandører i 20 til 25 år, og værktøjet har faktisk også været med til at styrke vores forhold til vores dem. Leverandørerne spiller nemlig en essentiel rolle, både når vi taler klimatal, hvordan de håndterer spildevand, kemikalieforbrug, arbejdsforhold og hele den sociale agenda generelt.
Hvilken værdi har certificeringen givet jeres virksomhed?
Siden certificeringen er vi et sted, hvor den er en integreret del af Skagerak. Den er en stor del af vores forståelse af, hvem vi er som virksomhed. Jeg kan mærke, at der på tværs af vores afdelinger er en stor stolthed omkring at være B Corp, og det fungerer som et beslutningskompas i driften af Skagerak. Men konkret har det også givet os værdi, fordi det har gjort os opmærksomme på områder, vi ikke havde øje på før.