Bæredygtig produktion og kunstig intelligens er fremtiden
Heimtextil slutter med en stigning i udstillere og et plus i besøgende og sætter samtidig nye standarder for en bæredygtig og AI-drevet tekstilindustri. Heimtextil 2024 sluttede med 46,000 besøgende fra omkring 130 nationer og 2,838 udstillere fra 60 nationer med 25 procent vækst.
Som det ser ud, Bæredygtig produktion og handlinger samt kunstig intelligens er to af de vigtigste nøgleemner i de kommende årtier. Og på Heimtextil kunne transformationen opleves mere intensivt end nogensinde før.
Med interkontinental styrke lagde Heimtextil 2024 grundlaget for et rekordår for Messe Frankfurt. 46.000 indkøbere fra omkring 130 nationer benyttede lejligheden til at besøge messen og være en del af det globale tekstilmarked - fra polstring og dekorative stoffer, senge- og badeværelsestekstiler, madrasser, funktionelle tekstiler og tæpper til tapeter, udendørs stoffer, kunstlæder, gardiner, fibre, garn, sovesystemer og dekorative puder.
På trods af landsdækkende jernbanestrejker registrerede man et plus i besøgstal og med 2,838 udstillere fra 60 nationer, en stigning på 25 procent i udstillerantallet sammenlignet med 2023.
"Heimtextil slutter med overvældende deltagelse. Stigningen i kvadratmeter, udstillere og besøgende i 2024 gør følgende klart: Heimtextil forbliver på vej mod vækst - og sætter nye standarder for en bæredygtig og AI-drevet tekstilindustri", siger Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt.
Der var en stigning i antallet af udstillere fra Belgien, Bulgarien, Kina, Indien, Japan, Polen, Sverige, Tjekkiet, USA og Egypten. På besøgssiden kom flere besøgende fra Kina, Tyskland, Indien, Japan, Kroatien, Makedonien, Pakistan, Slovakiet og Cypern.
Antallet af tyske indkøbere steg med omkring ti procent. Besøgstilfredsheden steg denne gang til gennemsnitligt 93 procent både nationalt og internationalt, og blandt tyske indkøbere steg den samlede tilfredshed med syv procentpoint til 88 procent. Over 90 procent af alle besøgende nåede deres messemål.
Udstillerne var også tilfredse med den øgede besøgskvalitet og indkøbskompetence: Andelen af topbeslutningstagere blandt købere steg med seks procentpoint til 78 procent. Omkring 80 procent af udstillerne nåede deres messemål.
God start for Carpets & Rugs
Carpets & Rugs-segment var en succes. For første gang præsenterede den globale tæppeindustri sig i én hal, herunder adskillige internationale markedsledere, der udstillede i Frankfurt for første gang eller igen efter lang tids fravær - med overvældende tilfredshed.
"Til vores debut her i Frankfurt præsenterede vi bevidst hele vores kollektion, hvilket viste sig at være den rigtige strategi. Standen var velbesøgt hele vejen igennem, og vi fik mange nye globale kontakter - fra Europa til udlandet, fra Asien til Skandinavien", siger Katrien Vandenbroucke, administrerende direktør for Ragolle Rugs, et af Belgiens førende mærker. "Vi kom tilbage, fordi vi så potentiale i det nye koncept. Og jeg må sige, at vi blev mere end glædeligt overrasket", opsummerer Raghav Gupta, direktør for e-handel hos det indiske firma The Rug Republic, der sælger håndlavede tæpper af høj kvalitet.
AI i tekstilproduktdesign og bæredygtige løsninger
Aldrig før har forandringer som kunstig intelligens og bæredygtighed været så intensivt i centrum for Heimtextil. For første gang i gav messen en indsigt i tekstilanvendelsen af kunstig intelligens og brugen af AI-styret sortering til at raffinere genanvendt tekstilaffald til nye garner.
På trendomområdet blev de besøgendes tekstildesignidéer bragt til live på interaktive stationer ved hjælp af værktøjer som ChatGPT4 og Midjourney. Derudover gjorde Heimtextil endnu en gang state-of-the-art bæredygtig produktion og handling håndgribelig.
Et af de vigtigste kontaktpunkter var netop Heimtextil Trends with New Sensitivity: Konceptet fokuserede på den igangværende transformation af tekstilindustrien og præsenterede adskillige markedsklare og skalerbare løsninger.
Med der var også god respons på udvalget af senge-, badeværelses- og sovesystemer. Fra sengetøj, sengelinned og badeværelsestekstiler til madrasser og sovesystemer - det brede Smart Bedding-sortiment til alle former for detailhandel samt mærkerne og private label ekspertise inden for Bed & Bath-segmentet. "I en nøddeskal: Heimtextil har altid været garantien for international styrke og det globale marked for os", sagde Roeland Smits, administrerende direktør, Essenza Home.
I 2024 var fokus igen på viden af høj kvalitet til sengedetail- og hotelbranchen. Leverandørerne var meget tilfredse med kvaliteten af de besøgende og var i stand til at åbne nye markeder og kontakter: "Vi har deltaget på Heimtextil i 16 år og er meget tilfredse. Kvaliteten af besøgende er steget igen i år, og vi skrev flere ordrer," siger Nishant Kumar Singh, Export Sales Manager, GM Syntex.
The Interior.Architecture.Hospitality-program på Heimtextil var mere omfattende og internationalt end nogensinde og bragte arkitekter og hospitality-eksperter sammen med leverandører til kontraktbranchen.
Slutteligt blev det annonceret, at man fra 2025 har indgået et partnerskab med Studio Urquiola, der er en af de mest indflydelsesrige internationale designstudier. Det sker med en banebrydende installation, som vil muliggøre en fordybende og unik designoplevelse. Med dette samarbejde understreger det Milano-baserede designstudie og den førende messe for bolig- og kontrakttekstiler deres fælles engagement i innovation, bæredygtighed og design i hele tekstilindustrien.