Aviendo betyder ”at leve” på portugisisk

Den københavnske livsstilsvirksomhed Aviendo har gjort det til sin mission at bringe glæde og inspiration ind i menneskers hverdag. Under mottoet ”To enrich and inspire” designer virksomheden produkter inden for naturlig skønhedspleje, dansk design og gourmet, som skal øge folks livsglæde og skabe gode oplevelser mellem børn og voksne.

Anders Nielsen er 64 år gammel. Sammen med sin kone, Jo Nielsen, ejer han virksomheden Aviendo, der har eksisteret siden 2013..

I 2013 tog Anders Nielsen og hans kone, Jo Nielsen, en vigtig beslutning. De sagde deres fuldtidsstillinger i shippingbranchen op og startede livsstilsvirksomheden Aviendo. I dag – fire år senere – har virksomheden tre forretningsben, kontor i Danmark, Kina, Taiwan og Canada og 25 ansatte.

”Vi var nået til et sted i vores liv, hvor vi gerne ville prøve noget nyt. Vi ville lave noget, der gav os - og ikke mindst andre - en større livsglæde. Derfor tog vi springet, og det fortryder jeg ikke. Jeg er mere end tilfreds med virksomhedens nuværende situation,” lyder det fra den 64-årige Aviendo-stifter, Anders Nielsen.

”To enrich and inspire”
Aviendo beskæftiger sig med livsstilsprodukter under mottoet “To enrich and inspire” inden for kategorierne dansk design, naturlig skønhedspleje og økologisk chokolade. Selvom virksomheden favner bredt, har de tre produktlinjer dog én ting til fælles: ”Alle vores produkter passer til vores motto, fordi de beriger og inspirerer. Det er for eksempel meningen, at vores skønhedsplejeserie skal inspirere folk til at passe godt på deres hud”, forklarer Anders Nielsen. 

Skønhedsplejeserien med titlen Aviendo Naturel var den første produktlinje, som Aviendo lancerede i 2013. 

”Inden vi skabte Aviendo, havde vi en idé om, at vi gerne ville lave nogle allergivenlige skønhedsplejeprodukter uden kemikalier. Vores familie har altid rejst meget, og på mange af disse rejser har vi altid haft problemer med at finde allergivenlige cremer til vores datter, der har meget sart hud. Derfor var det naturligt for os at starte med noget, som, vi med sikkerhed vidste, ville berige vores og andres liv”, fortæller Aviendo-direktøren. 

Siden da har virksomheden skabt to nye forretningsben – Aviendo Fairy Tales og Aviendo Gourmet – og tilføjet flere produkter til deres sortiment. 

”Vi har altid haft en naturlig interesse for dansk design, og derfor vidste vi også, at vi på et tidspunkt ville skabe noget, som kunne stå i vores hjem. Men det er også vigtigt for mig, at produkterne er funktionelle, og at de hører ind under vores motto ”To enrich and inspire”, siger Anders Nielsen og henviser til produktlinjen Aviendo Fairy Tales, der består af børnebøger og designfigurer, som passer til bøgerne. ”Det er vigtigt for os, at produkterne har en historie, og at de – ud over at berige enkeltpersoner – også kan forbinde eksempelvis små børn og deres forældre”, lyder det fra Anders Nielsen.

Når eventyr og design forenes
Aviendo Fairy Tales forener dansk design med eventyrenes fortryllende verden. 

Indtil videre har Aviendo genfortalt to af H.C. Andersens klassiske eventyr – Den grimme ælling og Nattergalen. 

”Vi kan ikke komme uden om, at mange mennesker i dag har en travl hverdag, hvor teknologi som for eksempel mobiltelefoner og computere fylder meget. Med vores produktlinje Aviendo Fairy Tales vil vi gerne lave noget, som forbinder mennesker, og som børn og forældre kan være sammen om, uden at det indebærer brugen af teknologi”, forklarer Anders Nielsen og fortæller om en oplevelse, som han og konen havde med deres eget barnebarn: ”Vores barnebarn var et år, da hun begyndte at sidde med en iPad. En iPad kan være udmærket til tider, men vi ønskede også at være sammen med hende på andre måder. Det var i den forbindelse, at vi fik ideen til bogen om Den grimme ælling. Vi tænkte, at det kunne være hyggeligt at sidde med en smuk børnebog, der lægger op til dialog og interaktion på en anden måde, end en iPad gør”. 

Eventyrene om Den grimme ælling og Nattergalen er skrevet i et moderne sprog, som gør det nemt for de helt små at følge med. Derudover har Aviendo også designet en figur, som børnene kan bruge sammen med bøgerne. 

”Vi har både designet en ælling og en nattergal. Ud over at figurerne i sig selv er smukke designfigurer, så er de jo også en form for legetøj. Ællingens næb og krop kan eksempelvis drejes, så den skifter udtryk i forhold til historiens udvikling, og nattergalen kan også bruges som en fløjte. ”Vi vil som sagt gerne lave noget, som folk ikke har set før, og det har vi heldigvis ramt med de her eventyr”, lyder det fra Anders Nielsen, der indtil nu kun har fået roser for sine genfortællinger af H.C. Andersens eventyr.

”Unge designere inspirerer”
Anders Nielsen forbinder dog ikke kun de mennesker, der køber Aviendos produkter. Flere af de designere, der i dag arbejder for Aviendo, er unge nyuddannede designere, der endnu ikke var fast etablerede i den danske designbranche, da Anders og Jo Nielsen ansatte dem. 

”Jeg synes, at det er givende og inspirerende at arbejde sammen med de unge designere og at være med til at promote dem. Verden ligger totalt åben for nye ideer hos de unge designere, og det er sjovt at arbejde med”, siger Anders Nielsen, der også henter meget inspiration fra virksomhedens designere i udarbejdelsen af nye produkter og linjer. 

”Vi vælger historien, og så arbejder vi tæt sammen med de unge designere om at forme det endelige produkt. Det er utrolig spændende og lærerigt at høre alle deres ideer”, fastslår Anders Nielsen.

Om Aviendo:

Aviendo er en dansk familieejet virksomhed med kontor i blandt andet Kina, Taiwan og Canada. Virksomheden beskæftiger sig med livsstilsprodukter under mottoet “To enrich and inspire” indenfor kategorierne design, naturlig skønhedspleje og økologisk chokolade. De tre kategorier hedder henholdsvis Aviendo Fairy Tales, Aviendo Natural og Aviendo Gourmet.

Et designikon for fremtiden
Anders Nielsen er kommet for at blive. Sådan udtrykker han det i hvert fald selv. Sammen med sin kone har den 64-årige Aviendo-stifter en ambition om at lave produkter, som fremtidige generationer har lyst til at eje, fordi de skaber glæde i og beriger tilværelsen. ”Vi vil lave produkter, der er mere end ”bare” et produkt. Hvis vi præsenterer noget, som folk har set før, har vi lavet en fejl,” slår Anders Nielsen fast. Han påpeger dog, at det har været en udfordring for virksomheden at vide, hvordan den skulle brandes. 

”Vi har flere gange måtte diskutere, om vi i virkeligheden er ét brand eller tre forskellige brands. På nuværende tidspunkt forsøger vi at brande os som tre forskellige mærker, da vi ikke vil skabe forvirring omkring virksomheden. De tre brands har dog en fællesnævner, som netop er det her med at berige og inspirere. Om ti år håber jeg dog, at vi er ét samlet brand”, fortæller Anders Nielsen, der ikke lægger skjul på, at han har store ambitioner for virksomheden. 

”Navnet Aviendo skal være et kendt brand, som man taler om og har lyst til at eje på samme måde som andre store danske mærker. Vores produkter skal være tidsløse, så de bliver ved med at være populære og ikke bliver smidt ud som så meget andet i dag”, fortæller direktøren, der også kan løfte sløret for, at der er et nyt H.C. Andersen eventyr til Aviendo Fairy Tales på vej og sågar et fjerde forretningsben. 

”Jeg kan desværre ikke løfte sløret for, hvilket eventyr det er. Det skal helst være en overraskelse. Men det er et H.C. Andersen eventyr, da vi godt kan lide hans moraler, og så er hans eventyr også enormt populære i Asien og Nordamerika, så der gør produkterne sig også godt”, siger Anders Nielsen og fortsætter: ”Og så er vi også i gang med et større projekt, der har fokus på, hvordan man kan hjælpe ældre mennesker med genoptræning. Det kan eksempelvis være ældre mennesker, der er faldet og som skal have hjælp til at gå igen. Det bliver et fjerde forretningsben, som også lever op til kravet om, at vores produkter skal berige folks liv”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023