Aviendo betyder at leve på portugisisk
Den københavnske livsstilsvirksomhed Aviendo har gjort det til sin mission at bringe glæde og inspiration ind i menneskers hverdag. Under mottoet To enrich and inspire designer virksomheden produkter inden for naturlig skønhedspleje, dansk design og gourmet, som skal øge folks livsglæde og skabe gode oplevelser mellem børn og voksne.
I 2013 tog Anders Nielsen og hans kone, Jo Nielsen, en vigtig beslutning. De sagde deres fuldtidsstillinger i shippingbranchen op og startede livsstilsvirksomheden Aviendo. I dag fire år senere har virksomheden tre forretningsben, kontor i Danmark, Kina, Taiwan og Canada og 25 ansatte.
Vi var nået til et sted i vores liv, hvor vi gerne ville prøve noget nyt. Vi ville lave noget, der gav os - og ikke mindst andre - en større livsglæde. Derfor tog vi springet, og det fortryder jeg ikke. Jeg er mere end tilfreds med virksomhedens nuværende situation, lyder det fra den 64-årige Aviendo-stifter, Anders Nielsen.
To enrich and inspire
Aviendo beskæftiger sig med livsstilsprodukter under mottoet To enrich and inspire inden for kategorierne dansk design, naturlig skønhedspleje og økologisk chokolade. Selvom virksomheden favner bredt, har de tre produktlinjer dog én ting til fælles: Alle vores produkter passer til vores motto, fordi de beriger og inspirerer. Det er for eksempel meningen, at vores skønhedsplejeserie skal inspirere folk til at passe godt på deres hud, forklarer Anders Nielsen.
Skønhedsplejeserien med titlen Aviendo Naturel var den første produktlinje, som Aviendo lancerede i 2013.
Inden vi skabte Aviendo, havde vi en idé om, at vi gerne ville lave nogle allergivenlige skønhedsplejeprodukter uden kemikalier. Vores familie har altid rejst meget, og på mange af disse rejser har vi altid haft problemer med at finde allergivenlige cremer til vores datter, der har meget sart hud. Derfor var det naturligt for os at starte med noget, som, vi med sikkerhed vidste, ville berige vores og andres liv, fortæller Aviendo-direktøren.
Siden da har virksomheden skabt to nye forretningsben Aviendo Fairy Tales og Aviendo Gourmet og tilføjet flere produkter til deres sortiment.
Vi har altid haft en naturlig interesse for dansk design, og derfor vidste vi også, at vi på et tidspunkt ville skabe noget, som kunne stå i vores hjem. Men det er også vigtigt for mig, at produkterne er funktionelle, og at de hører ind under vores motto To enrich and inspire, siger Anders Nielsen og henviser til produktlinjen Aviendo Fairy Tales, der består af børnebøger og designfigurer, som passer til bøgerne. Det er vigtigt for os, at produkterne har en historie, og at de ud over at berige enkeltpersoner også kan forbinde eksempelvis små børn og deres forældre, lyder det fra Anders Nielsen.
Når eventyr og design forenes
Aviendo Fairy Tales forener dansk design med eventyrenes fortryllende verden.
Indtil videre har Aviendo genfortalt to af H.C. Andersens klassiske eventyr Den grimme ælling og Nattergalen.
Vi kan ikke komme uden om, at mange mennesker i dag har en travl hverdag, hvor teknologi som for eksempel mobiltelefoner og computere fylder meget. Med vores produktlinje Aviendo Fairy Tales vil vi gerne lave noget, som forbinder mennesker, og som børn og forældre kan være sammen om, uden at det indebærer brugen af teknologi, forklarer Anders Nielsen og fortæller om en oplevelse, som han og konen havde med deres eget barnebarn: Vores barnebarn var et år, da hun begyndte at sidde med en iPad. En iPad kan være udmærket til tider, men vi ønskede også at være sammen med hende på andre måder. Det var i den forbindelse, at vi fik ideen til bogen om Den grimme ælling. Vi tænkte, at det kunne være hyggeligt at sidde med en smuk børnebog, der lægger op til dialog og interaktion på en anden måde, end en iPad gør.
Eventyrene om Den grimme ælling og Nattergalen er skrevet i et moderne sprog, som gør det nemt for de helt små at følge med. Derudover har Aviendo også designet en figur, som børnene kan bruge sammen med bøgerne.
Vi har både designet en ælling og en nattergal. Ud over at figurerne i sig selv er smukke designfigurer, så er de jo også en form for legetøj. Ællingens næb og krop kan eksempelvis drejes, så den skifter udtryk i forhold til historiens udvikling, og nattergalen kan også bruges som en fløjte. Vi vil som sagt gerne lave noget, som folk ikke har set før, og det har vi heldigvis ramt med de her eventyr, lyder det fra Anders Nielsen, der indtil nu kun har fået roser for sine genfortællinger af H.C. Andersens eventyr.
Unge designere inspirerer
Anders Nielsen forbinder dog ikke kun de mennesker, der køber Aviendos produkter. Flere af de designere, der i dag arbejder for Aviendo, er unge nyuddannede designere, der endnu ikke var fast etablerede i den danske designbranche, da Anders og Jo Nielsen ansatte dem.
Jeg synes, at det er givende og inspirerende at arbejde sammen med de unge designere og at være med til at promote dem. Verden ligger totalt åben for nye ideer hos de unge designere, og det er sjovt at arbejde med, siger Anders Nielsen, der også henter meget inspiration fra virksomhedens designere i udarbejdelsen af nye produkter og linjer.
Vi vælger historien, og så arbejder vi tæt sammen med de unge designere om at forme det endelige produkt. Det er utrolig spændende og lærerigt at høre alle deres ideer, fastslår Anders Nielsen.
Om Aviendo:
Aviendo er en dansk familieejet virksomhed med kontor i blandt andet Kina, Taiwan og Canada. Virksomheden beskæftiger sig med livsstilsprodukter under mottoet To enrich and inspire indenfor kategorierne design, naturlig skønhedspleje og økologisk chokolade. De tre kategorier hedder henholdsvis Aviendo Fairy Tales, Aviendo Natural og Aviendo Gourmet.
Et designikon for fremtiden
Anders Nielsen er kommet for at blive. Sådan udtrykker han det i hvert fald selv. Sammen med sin kone har den 64-årige Aviendo-stifter en ambition om at lave produkter, som fremtidige generationer har lyst til at eje, fordi de skaber glæde i og beriger tilværelsen. Vi vil lave produkter, der er mere end bare et produkt. Hvis vi præsenterer noget, som folk har set før, har vi lavet en fejl, slår Anders Nielsen fast. Han påpeger dog, at det har været en udfordring for virksomheden at vide, hvordan den skulle brandes.
Vi har flere gange måtte diskutere, om vi i virkeligheden er ét brand eller tre forskellige brands. På nuværende tidspunkt forsøger vi at brande os som tre forskellige mærker, da vi ikke vil skabe forvirring omkring virksomheden. De tre brands har dog en fællesnævner, som netop er det her med at berige og inspirere. Om ti år håber jeg dog, at vi er ét samlet brand, fortæller Anders Nielsen, der ikke lægger skjul på, at han har store ambitioner for virksomheden.
Navnet Aviendo skal være et kendt brand, som man taler om og har lyst til at eje på samme måde som andre store danske mærker. Vores produkter skal være tidsløse, så de bliver ved med at være populære og ikke bliver smidt ud som så meget andet i dag, fortæller direktøren, der også kan løfte sløret for, at der er et nyt H.C. Andersen eventyr til Aviendo Fairy Tales på vej og sågar et fjerde forretningsben.
Jeg kan desværre ikke løfte sløret for, hvilket eventyr det er. Det skal helst være en overraskelse. Men det er et H.C. Andersen eventyr, da vi godt kan lide hans moraler, og så er hans eventyr også enormt populære i Asien og Nordamerika, så der gør produkterne sig også godt, siger Anders Nielsen og fortsætter: Og så er vi også i gang med et større projekt, der har fokus på, hvordan man kan hjælpe ældre mennesker med genoptræning. Det kan eksempelvis være ældre mennesker, der er faldet og som skal have hjælp til at gå igen. Det bliver et fjerde forretningsben, som også lever op til kravet om, at vores produkter skal berige folks liv.