80 år med isenkram
Isenkræmmerforretningen Axel W. Nielsen fra Randers kunne i maj fejre 80 års fødselsdag. De 80 år har budt på op- og nedture, et bredt sortiment og tilfredse kunder.
Onsdag den 25. maj i år var en særlig dag for isenkræmmerforretningen Axel W. Nielsen, som kunne fejre 80 års fødselsdag. Virksomheden, der har til huse på Brødregade i Randers, blev nemlig stiftet i 1936 af den nu afdøde Axel William Nielsen, og det er i dag hans børnebørn, der driver butikken med det brede sortiment.
Butikken beskæftiger i alt fem fuldtidsansatte, og en af dem er salgsassistenten Lissa Pedersen, som snart kan fejre 25 års jubilæum.
Lidt historie
Historien bag Axel W. Nielsen starter med et familiært lån på 800 kroner:
Axel W. Nielsen var ansat i en isenkræmmerforretning, men fik en dag lyst til selv at starte virksomhed op. Banken ville dog ikke låne ham penge, så han lånte i stedet 800 kroner af sin svigerinde, fortæller Lissa Pedersen om den spæde opstart.
Virksomheden var gennem både op- og nedture, men i 1949 startede Axel W. Nielsen en succesfuld udlejningsafdeling, som bl.a. lejede porcelæn ud til private:
Alle delene blev kørt ud på en budcykel, senere motorcykel og så kassevogn. Virksomheden var berømt for, at alt var i orden, og at der ikke var skår i porcelænet. Den berøringsflade, Axel W. Nielsen fik gennem udlejningen, skabte således grundlag for en detailbutik. Og på den måde kunne han fortsætte.
I 1950erne købte han ejendommen i Brødregade samt grundene ved siden af med henblik på en ekspansion. Og det var klogt tænkt, for forretningen tog senere grundene i brug og har således i dag en butik på i alt 1.200 m2 fordelt på fire etager.
I 1964 blev Axel W. Nielsen medlem af Imerco, hvilket vi var i 44 år.
I 1973 overtog svigersønnen Niels virksomheden, og i 2006 overtog Niels to børn, Hanne og Michael, fra ham. Det er dem, der ejer og driver den i dag. De er altså Axels børnebørn og dermed tredje generation, fortæller Lissa Pedersen.
Lagkager, søm og Georg Jensen
På mange punkter er Axel W. Nielsen en butik, der skiller sig ud fra mængden. Det skyldes den 80 år lange historik, men også det faktum, at man i butikken kan få stort set alt, hvad man står og mangler.
Vi er en fuldsortimentsforretning. Man kan få alt inden for de kategorier, man også kender fra gamle dage. Det er bl.a. værktøj & beslag, stel, køkkenudstyr og meget mere. Og så har vi eneforhandling af de berømte Lladro-figurer, forklarer den garvede salgsassistent.
Hun fortæller desuden, at forretningen er kendt for at levere det, de andre ikke kan. Og så er de leveringsdygtige i nogle helt særlige, og for en isenkræmmerbutik meget anderledes, ting:
Vi havde en sjov episode med en kunde, som kom ind i butikken og spurgte, hvor man kunne købe en lagkage. Min kollega svarede Det kan man her, vi har lagkagen i morgen. Vi ringede så til bageren og bestilte kagen og havde den dagen efter, fortæller hun med et smil på læben.
Forretningen klarer også diverse søm og skruer, som kan købes stykvis, mærkevarer af enhver art samt mange andre, spændende og praktiske ting, som ikke er at finde i alle byer. Derudover er reparationer også en del af servicen:
Vi er kendt for god service. Vi reparerer alt muligt for kunderne. Hvis de kommer med en gammel taske, som ikke kan holde sammen mere, så laver vi den. Eller en lampe der skal have skiftet en fatning og meget andet.
Det med god service er klart i højsædet hos den østjyske isenkræmmer. Ifølge Lissa Pedersen er god service nøgleordet, når det handler om at drive forretning og skille sig ud fra mængden. Og det er meget sjældent, at vi må sige nej til en kunde, siger hun.
Gode medarbejdere, ærlighed og påpasselighed
Til spørgsmålet om hvad opskriften på et 80 års jubilæum er, svarer Lissa Pedersen, at opskriften, ud over god service, består af følgende dele: Gode medarbejdere, ærlighed, velvillighed og påpasselighed.
Uden gode medarbejdere ville butikken simpelthen ikke være der. Her føler vi os som én stor familie, og det kan kunderne mærke. Derudover er det vigtigt, at vi er ærlige. Hvis vi har lavet en fejl, er det vigtigt, at vi er ærlige omkring det. På den måde er der større chance for, at kunden kommer igen, forklarer hun.
Sidste ingrediens, påpasselighed, spiller også en væsentlig rolle:
Man er nødt til at være påpasselig, når man har en butik. Det gælder hele vejen rundt. Man kan f.eks. ikke købe uanede mængder af varer og ikke få lavet et tilsvarende oplæg med et godt budskab.
Hos Axel W. Nielsen har man, som så mange andre, måttet følge med tidens tendenser og udvikle sig digitalt. Det betyder, at den 80 år gamle forretning er på Facebook og i 2014 fik en webshop.
Kombinationen af fysisk butik og webshop er vejen frem. Webshoppen vokser hver dag, så vi kan se, at det var et godt tiltag, forklarer Lissa Pedersen.
Vil forretningen fejre 100 års fødselsdag?
Ovenstående er et spørgsmål, der er ifølge Lissa Pedersen er svært at gisne om, da alt udvikler sig med lynets hast.
Hvis kunderne stadig ønsker at se og mærke på varerne og have en god kontakt med ekspedienten, flot gaveindpakning og en lille sludder, er der vel intet, der taler imod også at gå efter et 100 års jubilæum, siger hun og fortsætter:
Hvis man kunne blive enige om at holde udsalg om foråret, sommeren og efteråret, så har man julen tilbage, hvor man virkelig kunne få solgt en masse, fordi alle er nødt til at købe julegaver. Så ville tingene se anderledes ud. Men det bliver man nok aldrig enige om ikke en gang i en mindre by.
Uanset hvad bliver det spændende at se, hvad fremtiden byder på. Men der skal større ændringer til, hvis tendensen skal vende.
Det handler om at få ændret udviklingen og folks indkøbsvaner, lyder den afsluttende konstatering.