70 år med skandinavisk design
Stockholm viste sig fra sin bedste side, da designverdenen i starten af februar var samlet for at fejre den 70. udgave af Stockholm Furniture & Light Fair. Solen skinnede, byen summede af events, og messen selv havde opdateret sit look med ny halinddeling og temaer.
70 år med skandinavisk design er værd at fejre, og Stockholm må siges at have fået noget så godt fat som Nordens førende mødested for design, møbler og belysning. 700 udstillere, hvoraf de 300 er internationale udstillede på Stockholm Furniture & Light Fairs 70.000 kvadratmeter, hvor knap 80 % af udstillerne kom fra Skandinavien.
Kontraktmarkedet er vigtigt
Det er de store ordrer fra arkitekter, bygherrer, indretningsfirmaer og lignende, der er vigtige for mange brands. Derfor havde messen denne gang yderligere fokus på at opdele hallerne herefter, for dermed at gøre det nemmere for de eftertragtede besøgende at finde rundt og desuden blive inspireret.
”Efterhånden som antallet af virksomheder, der ønsker at vise møbler i et offentligt miljø med fokus på design, øger vi området Design & Contract Market, der tidligere var placeret i hal B, til nu at være både i hal A og C. Flytningen giver plads til flere virksomheder, som sammen med alle eksisterende udstillere bidrager til at styrke Stockholm Furniture & Light Fairs position som verdens førende mødested for skandinavisk design”, lyder det fra arrangørerne bag messen.
Besøgstallet er ikke offentliggjort, men stemningen i hallerne var ikke til at tage fejl af. Særligt i hal A og C var der travlt, og udstillerne var tilfredse med messen og kvaliteten af de besøgende.
Som sædvanligt var de danske brands velrepræsenterede med store flotte stande i hal A, og som noget nyt var en del rykket ind i hal C, der denne gang husede toneangivende udstillere inden for segmenterne design og kontraktmarkedet, heriblandt &tradition, Carl Hansen & Søn, Kvadrat, New Works med mange flere. Desuden bød C-hallen også på Greenhouse-området for de uetablerede designere samt design- og arkitektskoler, der denne gang var gennemført iscenesat af den Københavnsk-baserede designduo Wang & Söderström.
Indsigt i designprocessen
Den indisk-britiske duo Doshi Levien var dette års Guest of Honour, og med deres installation i forhallen ønskede de at give de besøgende på udstillingen indsigt i selve designprocessen og skabelsen af et objekt, som netop handler mindst lige så meget om arkitektur som om individuelle genstande: "En stol er ikke et objekt, det er en rumskaber", forklarer Levien og fortsætter: ”Udstillingen skal ses som en genfortolkning af de enkle prototyper, vi eksperimenterer med i vores London-studie. Der arbejder vi med træ og pap. Mens vi her har brugt en massiv trækonstruktion betrukket med fyrretræ. En skind-og-ben-struktur. Alt er produceret lokalt for at minimere transporten og for at handle så bæredygtigt som muligt. Og ophængt på krydsfinervæggene, direkte ved siden af det færdige produkt, har vi placeret vores prototyper for at give de besøgende indsigt i vores arbejdsproces."
Bæredygtigt fokus
Når det drejer sig om bæredygtighed i design- og møbelbranchen er emnet hot. Flere og flere firmaer sætter ord på deres bæredygtighedsstrategi eller grønne agenda, og det var også tydeligt på messen. Når der tales bæredygtighed er især virksomheder som Baux, Tarkett, Kvadrat og Bolon ikke til at komme udenom. Derudover blev Norske Vestres stand kåret som den bedste i Editors’ Choice Awards 2020 – og det i høj grad på grund af deres miljøprofil. ”Denne stand tager bæredygtighed til et nyt niveau. Ikke alene kan hvert element af displayet genbruges, hvad der også er overbevisende, er, at mærket har beregnet hvert enkelt produkts carbon footprint”, lød det fra juryen, der består af redaktører fra toneangivende medier som Dezeen, græske Yatzer og australske Yellowtrace.
Events en masse
I takt med at messen vokser sig større og byder på et mere og mere omfattende program af talks og specialudstillinger, vokser mængden af events inde i byen ligeledes. Sidste år slog designugen rekord med mere end 400 events fordelt over syv dage i hele Stockholm. Dobbelt så mange events som i 2018. Og Stockholm Design Week skiltene var i år da heller ikke til at overse, og flere brands holdt specialevents i deres showrooms, mens også museer, butikker og restauranter stemte i med aktiviteter og inviterede interesserede indenfor.
Næste udgave af Stockholm Furniture & Light Fair er 9.-13. februar 2021.