54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

En ny rapport fra DI Handel giver et overblik over danskernes købsvaner i forskellige produktkategorier. Denne viden kan hjælpe virksomheder til bedre at kunne målrette deres markedsføring

Foto: 123RF.com

Når der skal handles andre ting end dagligvarer, kan det være en fordel for detailhandlen at vide hvilken kanaler danskerne foretrækker. En ny rapport fra DI Handel hjælper brancherne med at gennemskue, hvordan deres markedsføring skal tilrettelægges.

Det er nogenlunde ligeligt fordelt om danskerne køber online eller i fysiske butikker: 54% foretrækker stadig den fysiske købsoplevelse, mens 42% er gået over til de digitale salgskanaler.
Den eneste varekategori, der primært handles digitalt, er fritids- og sportsudstyr. Her udgør de online køb 52% af al salg, mens de fysiske køb udgør 45%. Værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter er den varekategori med mindst onlinesalg, idet det blot udgør 25%, mens køb i fysiske butikker stadig står for 74%.

Bolig- og køkkenudstyr sælges også fortrinsvis i fysiske butikker med 62% salg, mens onlinekøb udgør 35%. 62% af alle køb i kategorien apotek, helse og skønhed sælges ligeledes i fysiske butikker, mens 37% købes online.

Foto: DI Handel

En eller flere kanaler?
Et andet spørgsmål til danskernes købsvaner, som er særligt relevant for virksomhedernes markedsføring, er hvorvidt der under research- og/eller købsfasen er benyttet en eller flere kanaler - eller om købet er et såkaldt single-channel eller omni-channel køb.

Tøj, sko og tilbehør købes i høj grad via single-channel. Kun 19% af købene er omni-channel, hvilket DI Handel tilskriver en høj grad af impulskøb i netop denne varekategori. 

Kategorien værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har den højeste andel af omni-channel køb med hele 42%. Dette kan tilskrives, at produkter som byggevarer og værktøj ofte kræver grundigere research, samt informationssøgning og prissammenligning online.

Og det er en generel tendens, at kategorier med dyrere varegrupper, som fx. elektronik, bolig- og køkkenudstyr og værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har en højere andel af omni-channel køb. For elektronik er 40% af alle køb omni-channel, mens 60% er single-channel. Bolig- og køkkenudstyr har tilsvarende 35% omni-channel køb og 65% single-channel.

Foto: DI Handel

Det er desuden afhængig af aldersgruppe, hvorvidt et køb er single- eller omnichannel. De ældre generationer foretrækker stadig køb og research i fysiske butikker, mens yngre generationer er tilbøjelige til at finde viden og varer både online og fysisk.

Læs mere på DI Handels hjemmeside.

SINGLE- OG OMNI CHANNEL KØB

SINGLE-CHANNEL KØB: Der har kun været benyttet en type kanal (enten online eller fysisk butik) gennem købs- og researchfasen

OMNI-CHANNEL KØB: Forbrugeren har både har været forbi både en online og fysisk kanal gennem købs- og researchfasen

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023