54% af danskerne foretrækker fysiske butikker
En ny rapport fra DI Handel giver et overblik over danskernes købsvaner i forskellige produktkategorier. Denne viden kan hjælpe virksomheder til bedre at kunne målrette deres markedsføring
Når der skal handles andre ting end dagligvarer, kan det være en fordel for detailhandlen at vide hvilken kanaler danskerne foretrækker. En ny rapport fra DI Handel hjælper brancherne med at gennemskue, hvordan deres markedsføring skal tilrettelægges.
Det er nogenlunde ligeligt fordelt om danskerne køber online eller i fysiske butikker: 54% foretrækker stadig den fysiske købsoplevelse, mens 42% er gået over til de digitale salgskanaler.
Den eneste varekategori, der primært handles digitalt, er fritids- og sportsudstyr. Her udgør de online køb 52% af al salg, mens de fysiske køb udgør 45%. Værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter er den varekategori med mindst onlinesalg, idet det blot udgør 25%, mens køb i fysiske butikker stadig står for 74%.
Bolig- og køkkenudstyr sælges også fortrinsvis i fysiske butikker med 62% salg, mens onlinekøb udgør 35%. 62% af alle køb i kategorien apotek, helse og skønhed sælges ligeledes i fysiske butikker, mens 37% købes online.
En eller flere kanaler?
Et andet spørgsmål til danskernes købsvaner, som er særligt relevant for virksomhedernes markedsføring, er hvorvidt der under research- og/eller købsfasen er benyttet en eller flere kanaler - eller om købet er et såkaldt single-channel eller omni-channel køb.
Tøj, sko og tilbehør købes i høj grad via single-channel. Kun 19% af købene er omni-channel, hvilket DI Handel tilskriver en høj grad af impulskøb i netop denne varekategori.
Kategorien værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har den højeste andel af omni-channel køb med hele 42%. Dette kan tilskrives, at produkter som byggevarer og værktøj ofte kræver grundigere research, samt informationssøgning og prissammenligning online.
Og det er en generel tendens, at kategorier med dyrere varegrupper, som fx. elektronik, bolig- og køkkenudstyr og værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har en højere andel af omni-channel køb. For elektronik er 40% af alle køb omni-channel, mens 60% er single-channel. Bolig- og køkkenudstyr har tilsvarende 35% omni-channel køb og 65% single-channel.
Det er desuden afhængig af aldersgruppe, hvorvidt et køb er single- eller omnichannel. De ældre generationer foretrækker stadig køb og research i fysiske butikker, mens yngre generationer er tilbøjelige til at finde viden og varer både online og fysisk.
Læs mere på DI Handels hjemmeside.
SINGLE- OG OMNI CHANNEL KØB
SINGLE-CHANNEL KØB: Der har kun været benyttet en type kanal (enten online eller fysisk butik) gennem købs- og researchfasen
OMNI-CHANNEL KØB: Forbrugeren har både har været forbi både en online og fysisk kanal gennem købs- og researchfasen