54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

En ny rapport fra DI Handel giver et overblik over danskernes købsvaner i forskellige produktkategorier. Denne viden kan hjælpe virksomheder til bedre at kunne målrette deres markedsføring

Foto: 123RF.com

Når der skal handles andre ting end dagligvarer, kan det være en fordel for detailhandlen at vide hvilken kanaler danskerne foretrækker. En ny rapport fra DI Handel hjælper brancherne med at gennemskue, hvordan deres markedsføring skal tilrettelægges.

Det er nogenlunde ligeligt fordelt om danskerne køber online eller i fysiske butikker: 54% foretrækker stadig den fysiske købsoplevelse, mens 42% er gået over til de digitale salgskanaler.
Den eneste varekategori, der primært handles digitalt, er fritids- og sportsudstyr. Her udgør de online køb 52% af al salg, mens de fysiske køb udgør 45%. Værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter er den varekategori med mindst onlinesalg, idet det blot udgør 25%, mens køb i fysiske butikker stadig står for 74%.

Bolig- og køkkenudstyr sælges også fortrinsvis i fysiske butikker med 62% salg, mens onlinekøb udgør 35%. 62% af alle køb i kategorien apotek, helse og skønhed sælges ligeledes i fysiske butikker, mens 37% købes online.

Foto: DI Handel

En eller flere kanaler?
Et andet spørgsmål til danskernes købsvaner, som er særligt relevant for virksomhedernes markedsføring, er hvorvidt der under research- og/eller købsfasen er benyttet en eller flere kanaler - eller om købet er et såkaldt single-channel eller omni-channel køb.

Tøj, sko og tilbehør købes i høj grad via single-channel. Kun 19% af købene er omni-channel, hvilket DI Handel tilskriver en høj grad af impulskøb i netop denne varekategori. 

Kategorien værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har den højeste andel af omni-channel køb med hele 42%. Dette kan tilskrives, at produkter som byggevarer og værktøj ofte kræver grundigere research, samt informationssøgning og prissammenligning online.

Og det er en generel tendens, at kategorier med dyrere varegrupper, som fx. elektronik, bolig- og køkkenudstyr og værktøj, byggevarer, haveudstyr og planter har en højere andel af omni-channel køb. For elektronik er 40% af alle køb omni-channel, mens 60% er single-channel. Bolig- og køkkenudstyr har tilsvarende 35% omni-channel køb og 65% single-channel.

Foto: DI Handel

Det er desuden afhængig af aldersgruppe, hvorvidt et køb er single- eller omnichannel. De ældre generationer foretrækker stadig køb og research i fysiske butikker, mens yngre generationer er tilbøjelige til at finde viden og varer både online og fysisk.

Læs mere på DI Handels hjemmeside.

SINGLE- OG OMNI CHANNEL KØB

SINGLE-CHANNEL KØB: Der har kun været benyttet en type kanal (enten online eller fysisk butik) gennem købs- og researchfasen

OMNI-CHANNEL KØB: Forbrugeren har både har været forbi både en online og fysisk kanal gennem købs- og researchfasen

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023