5 hurtige til Niels Bastrup
I over et halvt århundrede har kendte, kongelige og et bredt udsnit af landets kreative kræfter dækket juleborde med Royal Copenhagens porcelæn. Udstillingen besøges hver jul af mere end 200.000 gæster fra ind- og udland. Julebordenes popularitet undrer dog ikke Niels Bastrup, der er kreativ direktør i Royal Copenhagen. Ifølge ham er udstillingen nemlig til stor gavn for forbrugerne.
Hvordan udvælger I temaet til jeres årlige juleborde?
Da jeg sidder som kreativ direktør, har jeg en bærende rolle i også at komme med ideer til temaerne. Det gør jeg i samarbejde med vores medarbejdere fra vores flagskibsbutik på Amagertorv, da de kender vores kunder rigtig godt. Sammen plejer vi at diskutere, om temaet er stærkt nok til at bære syv kendte danskere, og om der er inspiration nok til, at kunderne også vil finde temaet interessant.
Hvordan udvælger I de kendte danskere, der laver julebordene?
Vi udvælger normalt de kendte personer ud fra vores overordnede tema. Hvis temaet eksempelvis er blomsterkunstnere eller møbelarkitekter, så vælger vi de personer, der stikker ud for at være særligt sublime i deres håndværk. Generelt vælger vi de personer, der passer til det overordnede tema, og som har en hvis kendisfaktor inden for det fag, de mestrer. Det giver et friskt pust, når nogle andre øjne tolker vores ting på en ny måde.
Hvor meget er de kendte med inde over i processen?
De fleste gange har de dekoratører, håndværkere og medhjælpere, der også indgår i projektet, kun en lille birolle. Det er stort set kun borddækkeren og navnet selv, der har indflydelse på processen. Vi oplever, at de kendte navne er meget engageret og meget bevidste om, hvad de helt ned i mindste detalje vil have på deres bord. De kendte har frit spil, så længe at de ikke bruger andet porcelæn end vores. Det betyder dog ikke, at de skal bruge porcelænet i den konstellation, som vi tænker. En middagstallerken behøver ikke at blive brugt som middagstallerken friheden er kunstnerens.
Hvem får mest glæde ud af jeres juleborde - branchen eller forbrugeren?
Jeg tror, at forbrugeren har en stor fornøjelse af vores juleborde. Forbrugeren lader sig inspirere af den kreative tilgang til borddækningen og den anderledes iscenesættelse af vores produkter. Det giver forbrugeren mulighed for selv at gå hjem og lege med borddækningen. De flotte juleborde og den kreative tilgang til processen inspirerer dog også os selv.
Kan du løfte sløret for, hvordan i har udvalgt tema og personer i år?
Årets tema er en hel del anderledes, idet der ligger et budskab i det fra vores side, som vi rigtig gerne vil støtte op om, og som har stor værdi for vores virksomhed. Vi har derfor for første gang lavet et samarbejde med nogle andre, og derfor er udvælgelsen af de kendte personer også sket under andre forudsætninger i år. I år er de kendte ambassadører for en rigtig god sag, og det er den gode sag, der har været det overordnede tema i første henseende.