5 hurtige til Martin Lundhøj

Martin Lundhøj er købmand med stort K, og han har næse for forretning. Tilbage i 1992 åbnede han Hørsholm Isenkram og derefter fulgte isenkræmmere i Hornbæk, Silkeborg, Helsinge, Helsingør og Farum. Efterfølgende er der kommet endnu en butik i Hørsholm, to webshops og Da’core A/S, som er grossist primært på havemøbler. Nu er en ny kæde også kommet til. Vi taler her med Martin om branchens udvikling, og om hvad den nye kæde ”Designgaven” byder på.

Martin Lundhøj.

Du har haft isenkrambutikker i mere end 25 år, hvad skal der til for at blive i gamet så længe?
Man skal synes, det er sjovt, og så skal man være klar til at rette sin butik til, når tiderne skifter.


At være en af entreprenørerne til Din Isenkræmmer har været hårdt arbejde, men rigtig sjovt og spændende. Din Isenkræmmer startede med 10 butikker, og i dag er vi 30. Konceptet bag Din Isenkræmmer er simpelt, der er én medarbejder, som driver kæden i tæt samarbejde med en del af butikkernes indehavere – og her er jeg så en af de heldige butiksindehavere. 


Vores personale er en af de vigtigste faktorer for at få tingene til at vokse, og som samtidig gør det sjovt at gå på arbejde. Vi har rigtig mange dygtige medarbejdere, som har været med os i mange år.
Næste projekt er at få Designgaven til at vokse sig stor og stærk, hvilket min hustru og jeg, naturligvis i samarbejde med vores personale, vil gøre rigtig meget for at opnå.

Hvad er det bedste ved dit job?
Jeg elsker friheden ved at være selvstændig isenkræmmer og selv være med til at præge tingene. Samtidig er det en stor fornøjelse at arbejde tæt med et bredt udvalg af leverandører, og den vej rundt få tingene til at vokse og udvikle sig.

Hvordan har detailhandlen ændret sig i de 25 år, du har haft butik?
Branchen har ændret sig meget de sidste 25 år. Mange glemmer, at vi skal have en fornuftig indtjening, hvis vi skal eksistere i fremtiden. Indtjening kan komme af god bruttoavance, men også af et fornuftigt omkostningsniveau. Isenkrambranchen bruger meget tid på at kriges internt, men som jeg ser det, er vores ubetinget største konkurrent supermarkederne. De gør alt for at få flere og flere markedsandele inden for vores vareområde.

Du har netop startet en ny kæde af butikker op, hvad er Designgaven for en butik?
Over for kunderne er Designgaven den lækre og indbydende butik, med et sortiment, der er tilpasset lokalområdet. Vi skal være ”firstmovers” på nyheder, og så skal vi give kunderne en professionel betjening. Designgaven er en del af GroupNordic A/S.

Hvordan differentierer Designgaven sig i markedet?
Designgaven differentierer sig ved at have samarbejde med 12-15 leverandører, der nøje er udvalgt ud fra vores ide om, at vores leverandørers varer skal være bredt repræsenteret i vores butikker. Vores markedsføring foregår primært på de sociale medier og via lokalannoncer.


Det helt grundlæggende i Designgaven er, at vi udarbejder et grundsortiment, som butikkerne følger, og så arbejder vi hele tiden på at tilrette, så vi er højaktuelle på nyheder. Samtidig arbejder vi med ”low cost” til administration, da vi tror på, det er vejen frem – helt i tråd med den måde Din Isenkræmmer er bygget op.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023