23.04.2019  |  Business  |  Ledelse & drift

5 hurtige til Martin Lundhøj

Martin Lundhøj er købmand med stort K, og han har næse for forretning. Tilbage i 1992 åbnede han Hørsholm Isenkram og derefter fulgte isenkræmmere i Hornbæk, Silkeborg, Helsinge, Helsingør og Farum. Efterfølgende er der kommet endnu en butik i Hørsholm, to webshops og Da’core A/S, som er grossist primært på havemøbler. Nu er en ny kæde også kommet til. Vi taler her med Martin om branchens udvikling, og om hvad den nye kæde ”Designgaven” byder på.

Du har haft isenkrambutikker i mere end 25 år, hvad skal der til for at blive i gamet så længe?
Man skal synes, det er sjovt, og så skal man være klar til at rette sin butik til, når tiderne skifter.


At være en af entreprenørerne til Din Isenkræmmer har været hårdt arbejde, men rigtig sjovt og spændende. Din Isenkræmmer startede med 10 butikker, og i dag er vi 30. Konceptet bag Din Isenkræmmer er simpelt, der er én medarbejder, som driver kæden i tæt samarbejde med en del af butikkernes indehavere – og her er jeg så en af de heldige butiksindehavere. 


Vores personale er en af de vigtigste faktorer for at få tingene til at vokse, og som samtidig gør det sjovt at gå på arbejde. Vi har rigtig mange dygtige medarbejdere, som har været med os i mange år.
Næste projekt er at få Designgaven til at vokse sig stor og stærk, hvilket min hustru og jeg, naturligvis i samarbejde med vores personale, vil gøre rigtig meget for at opnå.

Hvad er det bedste ved dit job?
Jeg elsker friheden ved at være selvstændig isenkræmmer og selv være med til at præge tingene. Samtidig er det en stor fornøjelse at arbejde tæt med et bredt udvalg af leverandører, og den vej rundt få tingene til at vokse og udvikle sig.

Hvordan har detailhandlen ændret sig i de 25 år, du har haft butik?
Branchen har ændret sig meget de sidste 25 år. Mange glemmer, at vi skal have en fornuftig indtjening, hvis vi skal eksistere i fremtiden. Indtjening kan komme af god bruttoavance, men også af et fornuftigt omkostningsniveau. Isenkrambranchen bruger meget tid på at kriges internt, men som jeg ser det, er vores ubetinget største konkurrent supermarkederne. De gør alt for at få flere og flere markedsandele inden for vores vareområde.

Du har netop startet en ny kæde af butikker op, hvad er Designgaven for en butik?
Over for kunderne er Designgaven den lækre og indbydende butik, med et sortiment, der er tilpasset lokalområdet. Vi skal være ”firstmovers” på nyheder, og så skal vi give kunderne en professionel betjening. Designgaven er en del af GroupNordic A/S.

Hvordan differentierer Designgaven sig i markedet?
Designgaven differentierer sig ved at have samarbejde med 12-15 leverandører, der nøje er udvalgt ud fra vores ide om, at vores leverandørers varer skal være bredt repræsenteret i vores butikker. Vores markedsføring foregår primært på de sociale medier og via lokalannoncer.


Det helt grundlæggende i Designgaven er, at vi udarbejder et grundsortiment, som butikkerne følger, og så arbejder vi hele tiden på at tilrette, så vi er højaktuelle på nyheder. Samtidig arbejder vi med ”low cost” til administration, da vi tror på, det er vejen frem – helt i tråd med den måde Din Isenkræmmer er bygget op.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere