Keramikeren Bjørn Wiinblad er kendt for sin fabulerende streg og sine frodige kvindeskikkelser og hans enorme produktion tegner sig for et af de mest farverige kapitler i dansk brugskunsthistorie. De seneste årtier har der været lidt stille omkring Wiinblad men ikke længere.
Dette efterår genopstår Wiinblad nemlig som brand, når Rosendahl Design Group skriver videre på fortællingen om den livsglade multikunstner og lancerer Bjørn Wiinblad 2.0. Kollektionen hylder Wiinblads autentiske og eventyrlige univers, men har samtidig et moderne, funktionelt formsprog, der bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.
Multikunstneren og levemanden Bjørn Wiinblad (1918-2006) satte gennem en menneskealder sin snørklede signaturstreg og fantasifulde kvindeansigter på mange forskellige flader fra keramik til scenografi og totalindretning. Modsat sine samtidige, der dyrkede funktionalismen og det rene, hvide udtryk, var Wiinblad maximalist. Både når det kom til sin produktion og i sit kunstneriske udtryk, som op gennem 1960er og 70erne tog hans popularitet til utrolige højder også internationalt.
Ethvert dansk hjem med respekt for sig selv boede således med Wiinblad-design og indfriede dermed Bjørn Wiinblads kunstneriske mission om at nå ud i folks stuer og sprede glæde med sit finurlige og farverige design. I takt med tiden gik Wiinblad dog gradvist fra cool til kitsch men nu rører han på sig igen. Efter mange år i skyggen er Wiinblads produkter i dag blevet trendy loppefund og eftertragtede samlerobjekter ja ligefrem kult og denne tendens griber Rosendahl Design Group fat i med relanceringen og revitaliseringen af Bjørn Wiinblad anno 2014.
Inspiration ud af det blå
Bjørn Wiinblad var verdenskunstner og verdensmand, men intet sted stod hans hjerte så nær som Det Blå Hus i Kgs. Lyngby. Det var her, han boede og arbejdede fra 1966 og frem til sin død, og huset er i dag den vigtigste kilde til forståelsen og videreførelsen af Wiinblads kunstneriske arv og DNA.
En stor del af arbejdet med revitaliseringen af Bjørn Wiinblad-brandet er derfor foregået i Det Blå Hus, hvor tusindvis af motiver er blevet gennemgået med samme legesyge tilgang, som Bjørn Wiinblad selv havde til designprocessen. Resultatet er en kollektion på 47 nye Wiinblad-dele med motiver, der er genskabt 100 procent efter Bjørn Wiinblads originale streg, men indsat i et moderne farve- og produktunivers, der rummer en autentisk og tidssvarende fortælling om Wiinblad.
Samarbejdet med Rosendahl Design Group støtter desuden op om fortællingen om Bjørn Wiinblad ved at yde økonomisk støtte til, at Det Blå Hus omdannes til et arbejdende museum præcis efter Wiinblads eget ønske.
På fornavn med farverigt og personligt design
Som kunstner skabte Bjørn Wiinblad både unikadesign og bredere produktioner - altid med kvinderne som gennemgående motiv. Ikke mindst deres blikke er helt særlige; sørgmodige, mystiske, blide eller nysgerrige. Måske fordi Wiinblad, uanset hvor mange ansatte han havde, altid malede øjnene selv.
Dermed blev kvinderne til små personligheder, der fik poetiske navne og karakteristiske træk som rosenkålsører, korte arme, små bryster og kantede næser.
I respekt for designarven sætter Rosendahl Design Group også kvinderne i centrum for efterårets nylanceringer og byder velkommen til Rosalinde, Felicia, Cecilia, Amelia og Rosemunde, der er produceret på krus, termokrus, skåle, vaser, urtepotteskjulere, skærebrætter, lysestager, kagedåser og bakker. Formsproget er enkelt og organisk, og motiverne er skabt på en hvid baggrund i seks gennemgående farver, der kan mixes på kryds og tværs - eller føres igennem med forkærlighed for en enkelt farve.
Wiinblads signaturfarve blå er naturligvis selvskreven på paletten og suppleres af fem andre tidsløse farver; lilla, sort, grøn, gul og rød Ganske som den farveelskende og flamboyante Wiinblad selv ville have haft det.