Wiinblad vender tilbage

Rosendahl lancerer Björn Wiinblad 2.0.

Keramikeren Bjørn Wiinblad er kendt for sin fabulerende streg og sine frodige kvindeskikkelser og hans enorme produktion tegner sig for et af de mest farverige kapitler i dansk brugskunsthistorie. De seneste årtier har der været lidt stille omkring Wiinblad men ikke længere.

Dette efterår genopstår Wiinblad nemlig som brand, når Rosendahl Design Group skriver videre på fortællingen om den livsglade multikunstner og lancerer Bjørn Wiinblad 2.0. Kollektionen hylder Wiinblads autentiske og eventyrlige univers, men har samtidig et moderne, funktionelt formsprog, der bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.

Multikunstneren og levemanden Bjørn Wiinblad (1918-2006) satte gennem en menneskealder sin snørklede signaturstreg og fantasifulde kvindeansigter på mange forskellige flader fra keramik til scenografi og totalindretning. Modsat sine samtidige, der dyrkede funktionalismen og det rene, hvide udtryk, var Wiinblad maximalist. Både når det kom til sin produktion og i sit kunstneriske udtryk, som op gennem 1960’er og 70’erne tog hans popularitet til utrolige højder også internationalt. 

Ethvert dansk hjem med respekt for sig selv boede således med Wiinblad-design og indfriede dermed Bjørn Wiinblads kunstneriske mission om at nå ud i folks stuer og sprede glæde med sit finurlige og farverige design. I takt med tiden gik Wiinblad dog gradvist fra cool til kitsch – men nu rører han på sig igen. Efter mange år i skyggen er Wiinblads produkter i dag blevet trendy loppefund og eftertragtede samlerobjekter – ja ligefrem kult og denne tendens griber Rosendahl Design Group fat i med relanceringen og revitaliseringen af Bjørn Wiinblad anno 2014. 

Inspiration ud af det blå
Bjørn Wiinblad var verdenskunstner og verdensmand, men intet sted stod hans hjerte så nær som Det Blå Hus i Kgs. Lyngby. Det var her, han boede og arbejdede fra 1966 og frem til sin død, og huset er i dag den vigtigste kilde til forståelsen og videreførelsen af Wiinblads kunstneriske arv og DNA. 

En stor del af arbejdet med revitaliseringen af Bjørn Wiinblad-brandet er derfor foregået i Det Blå Hus, hvor tusindvis af motiver er blevet gennemgået med samme legesyge tilgang, som Bjørn Wiinblad selv havde til designprocessen. Resultatet er en kollektion på 47 nye Wiinblad-dele med motiver, der er genskabt 100 procent efter Bjørn Wiinblads originale streg, men indsat i et moderne farve- og produktunivers, der rummer en autentisk og tidssvarende fortælling om Wiinblad.

Samarbejdet med Rosendahl Design Group støtter desuden op om fortællingen om Bjørn Wiinblad ved at yde økonomisk støtte til, at Det Blå Hus omdannes til et arbejdende museum præcis efter Wiinblads eget ønske. 

På fornavn med farverigt og personligt design 
Som kunstner skabte Bjørn Wiinblad både unikadesign og bredere produktioner - altid med kvinderne som gennemgående motiv. Ikke mindst deres blikke er helt særlige; sørgmodige, mystiske, blide eller nysgerrige. Måske fordi Wiinblad, uanset hvor mange ansatte han havde, altid malede øjnene selv.

Dermed blev kvinderne til små personligheder, der fik poetiske navne og karakteristiske træk som rosenkålsører, korte arme, små bryster og kantede næser. 

I respekt for designarven sætter Rosendahl Design Group også kvinderne i centrum for efterårets nylanceringer og byder velkommen til Rosalinde, Felicia, Cecilia, Amelia og Rosemunde, der er produceret på krus, termokrus, skåle, vaser, urtepotteskjulere, skærebrætter, lysestager, kagedåser og bakker. Formsproget er enkelt og organisk, og motiverne er skabt på en hvid baggrund i seks gennemgående farver, der kan mixes på kryds og tværs - eller føres igennem med forkærlighed for en enkelt farve.

Wiinblads signaturfarve blå er naturligvis selvskreven på paletten og suppleres af fem andre tidsløse farver; lilla, sort, grøn, gul og rød Ganske som den farveelskende og flamboyante Wiinblad selv ville have haft det.  

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023