Wiinblad vender tilbage

Rosendahl lancerer Björn Wiinblad 2.0.

Keramikeren Bjørn Wiinblad er kendt for sin fabulerende streg og sine frodige kvindeskikkelser og hans enorme produktion tegner sig for et af de mest farverige kapitler i dansk brugskunsthistorie. De seneste årtier har der været lidt stille omkring Wiinblad men ikke længere.

Dette efterår genopstår Wiinblad nemlig som brand, når Rosendahl Design Group skriver videre på fortællingen om den livsglade multikunstner og lancerer Bjørn Wiinblad 2.0. Kollektionen hylder Wiinblads autentiske og eventyrlige univers, men har samtidig et moderne, funktionelt formsprog, der bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.

Multikunstneren og levemanden Bjørn Wiinblad (1918-2006) satte gennem en menneskealder sin snørklede signaturstreg og fantasifulde kvindeansigter på mange forskellige flader fra keramik til scenografi og totalindretning. Modsat sine samtidige, der dyrkede funktionalismen og det rene, hvide udtryk, var Wiinblad maximalist. Både når det kom til sin produktion og i sit kunstneriske udtryk, som op gennem 1960’er og 70’erne tog hans popularitet til utrolige højder også internationalt. 

Ethvert dansk hjem med respekt for sig selv boede således med Wiinblad-design og indfriede dermed Bjørn Wiinblads kunstneriske mission om at nå ud i folks stuer og sprede glæde med sit finurlige og farverige design. I takt med tiden gik Wiinblad dog gradvist fra cool til kitsch – men nu rører han på sig igen. Efter mange år i skyggen er Wiinblads produkter i dag blevet trendy loppefund og eftertragtede samlerobjekter – ja ligefrem kult og denne tendens griber Rosendahl Design Group fat i med relanceringen og revitaliseringen af Bjørn Wiinblad anno 2014. 

Inspiration ud af det blå
Bjørn Wiinblad var verdenskunstner og verdensmand, men intet sted stod hans hjerte så nær som Det Blå Hus i Kgs. Lyngby. Det var her, han boede og arbejdede fra 1966 og frem til sin død, og huset er i dag den vigtigste kilde til forståelsen og videreførelsen af Wiinblads kunstneriske arv og DNA. 

En stor del af arbejdet med revitaliseringen af Bjørn Wiinblad-brandet er derfor foregået i Det Blå Hus, hvor tusindvis af motiver er blevet gennemgået med samme legesyge tilgang, som Bjørn Wiinblad selv havde til designprocessen. Resultatet er en kollektion på 47 nye Wiinblad-dele med motiver, der er genskabt 100 procent efter Bjørn Wiinblads originale streg, men indsat i et moderne farve- og produktunivers, der rummer en autentisk og tidssvarende fortælling om Wiinblad.

Samarbejdet med Rosendahl Design Group støtter desuden op om fortællingen om Bjørn Wiinblad ved at yde økonomisk støtte til, at Det Blå Hus omdannes til et arbejdende museum præcis efter Wiinblads eget ønske. 

På fornavn med farverigt og personligt design 
Som kunstner skabte Bjørn Wiinblad både unikadesign og bredere produktioner - altid med kvinderne som gennemgående motiv. Ikke mindst deres blikke er helt særlige; sørgmodige, mystiske, blide eller nysgerrige. Måske fordi Wiinblad, uanset hvor mange ansatte han havde, altid malede øjnene selv.

Dermed blev kvinderne til små personligheder, der fik poetiske navne og karakteristiske træk som rosenkålsører, korte arme, små bryster og kantede næser. 

I respekt for designarven sætter Rosendahl Design Group også kvinderne i centrum for efterårets nylanceringer og byder velkommen til Rosalinde, Felicia, Cecilia, Amelia og Rosemunde, der er produceret på krus, termokrus, skåle, vaser, urtepotteskjulere, skærebrætter, lysestager, kagedåser og bakker. Formsproget er enkelt og organisk, og motiverne er skabt på en hvid baggrund i seks gennemgående farver, der kan mixes på kryds og tværs - eller føres igennem med forkærlighed for en enkelt farve.

Wiinblads signaturfarve blå er naturligvis selvskreven på paletten og suppleres af fem andre tidsløse farver; lilla, sort, grøn, gul og rød Ganske som den farveelskende og flamboyante Wiinblad selv ville have haft det.  

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023