Vi vil stikke ud og begejstre
Købsbeslutningen skulle flyttes fra hjernen til hjertet, da Brabantia for tre år siden besluttede sig for at relancere brandet med mere kant og med større fokus på design men med samme gode funktion.
Anna er intelligent, succesrig og har god smag. Og Anna er den, man vender blikket mod, når der designes og videreudvikles hos Brabantia.
Vi har sat Anna i centrum for vores verden. Hun er et resultat af vores research, indsigt og intuition. Hun er vores inspiration, og hun repræsenterer alt det, vi ved om vores slutbrugere, fortæller Tonny Larsen, der er market manager hos Brabantia Danmark.
Brabantia er en virksomhed med 100 år på bagen, og i alle årene har virksomheden leveret en høj kvalitet til en god pris.
Men vi var stille og roligt blevet kedeligere, så da vores nye CEO kom til for tre år siden gennemførte han markedsundersøgelser med en række fokusgrupper, og resultatet var, at de yngre forbrugere primært kvinder egentlig godt kunne lide produkterne og kvaliteten, men at de ikke var interesserede i at have præcis det samme stående i deres hjem, som deres mor havde stående, da de var børn, fortæller Tonny Larsen.
Derfor blev det besluttet, at Brabantias image skulle opgraderes og forynges.
Vi ville flytte købsbeslutningen fra hjernen til hjertet. Vi ville turde stikke ud og begejstre frem for at blende ind.
Det har betydet, at Brabantia igennem de seneste år har designet en række signaturprodukter med kant. Der er blevet skabt nyt, mere tidssvarende reklamekampagner og annoncemateriale, hvor tingene ses i et slutbrugerorienteret miljø, logoet er ændret, og ikke mindst er hele kollektionen blevet opdateret, så den matcher den tid, vi lever i og de krav, forbrugerne stiller.
Vi har speedet udviklingen af nye produkter op, men vi bruger stadig tid på produktudviklingen, så kvaliteten holder.
Der er også skabt en ny vision såvel som mission i Brabantia, der i dag opererer i 60 lande og tæller godt 1.000 medarbejdere.
Vi er stadig en familievirksomhed, og vi sætter en ære i det, vi gør. Vi lancerede den første pedalspand i 1955, og i 1997 fik vi installeret solenergi på fabrikken i Tyskland. Vi renser det vand, vi bruger i produktionen, og i det hele taget tager vi et ansvar for den by, virksomheden ligger i, hvor en stor del af indbyggerne er ansat. Samtidig skal vi også gøre en forskel for de forbrugere, der benytter Brabantias produkter. Vi skal gøre en visuel forskel, og vi skal gøre en funktionel forskel, fastslår Tonny Larsen.
Målgruppen er blevet yngre
Tidligere var Brabantias målgruppe de 25-65 årige med overvægt af den ældre generation. Men siden man for tre år siden skabte Anna og byggede en ny profil op, er alderen på målgruppen faldet.
Brabantia-produkterne skal i dag i langt højere grad skal være en del af hjemmets personlighed. Derfor har vi bl.a. lanceret flatback spanden i nye farver og med nye overflader, der matcher ind i moderne hjem.
Det er vigtigt for Brabantia, at produkterne er gennemtænkte efter from cradle to cradle-princippet. Det vil sige, at produktionen såvel som materialerne så vidt muligt er bæredygtige, og at 25 pct. af materialerne er genanvendte.
Vi gør, hvad vi kan for at tage hensyn til miljøet, og det er i øvrigt også noget, vores målgruppe lægger vægt på.
På internationalt plan arbejder virksomheden også med miljøet. Således har Brabantia indledt et samarbejde med WeForest, der får midler til at plante et træ og sikre væksten i de næste 10 år hver gang, der sælges et tørrestativ i 2015.
Det bliver på verdensplan til 275.000-300.000 træer, der plantes i Burkina Faso, fortæller Tonny Larsen, og han fastslår, at når virksomheden bruger ressourcer og udleder CO2, skal regnskabet gøres op et andet sted.
Videreudviklinger
I arbejdet med at forynge Brabantia arbejdes der løbende på at videreudvikle nye vasketøjsløsninger, men virksomheden har også givet betrækkene til strygebrætterne et mere trendy look ved at arbejde med eksterne designere, ligesom badeværelsesserien er tilpasset badeværelsets nye funktion i boligen; ikke bare som et badeværelse, men som et velværerum.
Det betyder, at man ikke bare anbringer en 10 kr.s toiletbørste på det smukke granitgulv, men vælger en designet toiletbørste, der matcher rummet, lyder det fra Tonny Larsen.
Selv Brabantias emballage er fornyet, forynget og ophøjet fra at være et lag, der beskyttede mod buler til at være et element, der kan være med til at sælge produkter ude i butikkerne.
Hertil kommer tiltag, der involverer forbrugerne, som kan designe og uploade deres eget design til en pedalspand. Vinderdesignet sættes i produktion i en begrænset periode.
Så vi inddrager forbrugerne, og kombinerer det med designs udarbejdet af eksterne designere og designs fra vore egne designeres hænder. Dermed skaber vi et produkt, der lever op til vores nye mål om designprodukter til hverdagen. Produkter, der er lette at betjene, er funktionelle og som har kant, understreger Tonny Larsen.
Nu skal vi have plads i butikkerne
Da Brabantia for tre år siden besluttede sig for en rebranding, omfattede det også, at virksomheden stoppede samarbejdet med en del af de forhandlere, Brabantia havde.
Vi vil fremover sikre en profilbranding, og vi vil ligge i et højere brandsegment end tidligere. Vi valgte nogle kunder fra, fordi vi mener, det ikke er at gøre nogen en tjeneste at sælge brandet ind i butikker, der ikke længere har den rette profil. I stedet vil vi gerne ligge i detailbutikker, hvor forbrugeren kan sætte Brabantia op imod andre brands i samme kategori. Vi vil gerne skabe design med kant, og vore forhandlere skal kunne formidle og sælge designet.
Således er Brabantia-mærket ikke så stort i Danmark, som det var det for seks-otto år siden, men Tonny Larsen ser masser af potentiale i det danske marked. Ikke mindst fordi, affaldssortering i dag foregår i en lang række hjem.
Brabantia har været igennem en alvorlig forandringsproces over de seneste år. Det betyder, at brandet i dag fremstår nyt og friskt, og at personerne bag tænker fremadrettet og nyt. Det gælder design og funktion, og det gælder produkter med kant til de moderne hjem.