30.11.2018  |  Business  |  Branchenyt

Vi vil eje en større del af værdikæden

Tidligere så vi detailbutikkerne som vores kunder, i dag ser vi i højere grad forbrugerne som vores kunder. Det betyder, at vi skal være med til at sælge oplevelser og koncepter”. Det siger Knud Lomborg, adm. direktør i F&H, og det er en del af baggrunden for den udvikling, der sker hos F&H, hvor man har stort fokus på egenejede brands.

”Fremadrettet vil vi gerne eje en større del af værdikæden, og det mest naturlige er selvfølgelig at kigge bagud. Ved selv at eje flere brands, reducerer vi afhængigheden af andre, og vi kan tilbyde vores kunder andet og mere end ”bare” at flytte brune papkasser”. Sådan lyder det fra F&H’s adm. direktør Knud Lomborg.

Netop derfor har man igennem de senere år taget mere og mere ejerskab af det, man arbejder med, og det betyder, at man ikke længere nøjes med at kigge skandinavisk men i stedet kigger globalt. Den strategi er yderligere blevet intensiveret i den strategiplan F&H lagde i 2015 frem mod 2020.
Med Södahl lød startskuddet til ejerskabsstrategien dog allerede i 2006, siden er Nuance kommet til i 2011, A Simple Mess i 2016 samt Bitz og Zone i 2018. I år har F&H desuden indgået et globalt samarbejde med Medusa Copenhagen, og lavet en global licensaftale med Morsø. Hertil kommer eksisterende partnerskaber ikke mindst med kendisser som Mette Blomsterberg og Claus Holm.
”Zone er vores seneste køb, og da 65 pct. af omsætningen her allerede ligger uden for Danmark, passede det perfekt ind i porteføljen”, lyder det fra Knud Lomborg, der fortæller, at man går efter brands, hvor synergien er god, som kan give mere værdi til den øvrige portefølje, og som ikke kannibaliserer på de eksisterende brands.

Med udgangen af 2018 mister F&H, som det er mange bekendt, Kähler i sin portefølje. ”Det har været spændende at være med på den eventyrrejse, det har været med Kähler fra 2008 med kulminationen i 2016, men nu må vi bare kigge fremad”.

Knud Lomborg fortæller videre, at man hele tiden holder øjne og ører åbne i forhold til at købe flere brands til virksomheden. ”Vi holder øje med brands, der er til salg, men vi holder også øje med brands, der endnu ikke er til salg, men som, vi synes, kunne matche godt med vores øvrige brands under paraplyen: Kitchen, Living og Dining”.

F&H går efter brands, der er på vej opad, og som har en selvstændig profil og DNA. ”Det kan være historisk eller stilmæssigt. Og har et brand globalt potentiale, er vi ekstra interesserede”, lyder det smilende fra Knud Lomborg.
Hvor mange brands, man gerne vil samle i huset i Viborg, vil han dog ikke sætte tal på. ”Der er i princippet ingen antalsmæssig grænse. Det afhænger meget af, og om brandene passer sammen, og om der er synergi i det for både os og for kunderne. Men designbranchen er lidt som modebranchen; brands bevæger sig opad og nedad i bølger, og når nogen bevæger sig nedad, skal man også helst have nogen, der bevæger sig opad på popularitetskurven”.

I øjeblikket fokuserer man sin eksportstrategi omkring Skandinavien, Tyskland og Benelux. ”Men kommer der en indkøber fra et andet land på en messe, siger vi naturligvis ikke nej”.

Samtidig slår Knud Lomborg fast, at Bitz er F&H’s absolut hurtigst voksende brand lige nu – både nationalt og internationalt. Også selv om Christian Bitz primært er kendt i Danmark.
”De udenlandske indkøbere falder for Christian Bitz’ professionelle tilgang til at leve og spise sundere”.


Nordisk design binder sammen
Den røde tråd i F&H’s portefølje er det nordiske designudtryk, og det DNA, der peger tilbage på det skandinaviske. ”Det er det, vi fornemmer, man gerne vil have ude i verden netop nu, hvor vi rider på en nordisk bølge ikke mindst båret frem af gastronomien og møbeldesignet”.

Knud Lomborg er ikke i tvivl om, at man netop skal finde en anden indgangsvinkel til forbrugerne end kun produkt og pris, og han er heller ikke i tvivl om, at branchen går nogle turbulente år i møde i forhold til et brands vej fra producent til forbruger.

”Jeg tror, der kommer til at ske store forandringer i forbrugernes forbrugsmønstre. Ikke mindst de unge har en helt ny holdning til, hvordan man skal handle, og de fysiske butikker skal derfor kunne tilbyde andet og mere end produkter og pris. Den kamp vinder internettet. Jeg tror derfor, vi kommer til at se en radikal udvikling af detailhandlen, der fremadrettet skal være mere værdiskabende for forbrugeren”, fastslår Knud Lomborg.

I dag har F&Hs egenejede brands hver deres webshop, der i høj grad benyttes til profilering.
”Forbrugere, der handler på nettet i dag, vil enten have størst muligt udvalg, eller de er brandloyale og synes, det er federe at handle på brandets egen webshop. Det er ikke prisjægerne, der handler her. Det er forbrugere, der eksempelvis synes, det er sjovt at få en Södahl-pude, der ikke lige er at finde i den lokale butik”.

I det hele taget, mener Knud Lomborg, det rabatræs, der kører, ikke er til gavn for nogen.
”Kører man konstant kampagner på en vare, bliver det til sidst den nye normalpris. Det er som en gammeldags skralde; det bevæger sig kun én vej. Jeg tror hverken, det er fordi forbrugerne ikke kan eller vil betale normalprisen. De vil bare ikke føle sig snydt! Og i øvrigt; kan man ikke få fuld pris for varerne i 4. kvartal, hvornår kan man så…?”


F&H i vækst
F&H ejes i dag af norske Canica, der også ejer 25 pct. af Orkla Gruppen, og Knud Lomborg fortæller, at det generelt går godt for F&H.
”Når vi kigger ind i 2019, rammer vi vores mål i strategiplanen frem mod 2020. Vi ser en markant vækst i vores egenejede brands – ikke mindst når det gælder den globale omsætning. På det skandinaviske marked skal vi selvfølgelig befæste vores position. Men jeg tror på, at vi kan holde momentum”.

I Sverige har F&H haft eget selskab F&H AB siden 2002, hvor man købte 50 pct. af Jestrade. Kort tid efter købte man virksomheden 100 pct., og siden har man udviklet den svenske organisation, så man i dag er 12-15 ansatte i Stockholm, hvor showroom og kontor er placeret. Varerne leveres til kunderne fra lageret i Danmark.

”Vi fandt hurtigt ud af, at det var mest hensigtsmæssigt i forhold til de svenske kunder, at have en svensk organisation”, lyder det fra Knud Lomborg, og det passer meget fint med F&H’s filosofi om, at gør man noget, går man ”all-in”.

F&H-organisationen er delt i to. Den ene del, der beskæftiger sig med de egenejede brands, og den anden del, der arbejder med volumenvarer og private label. Når det gælder sidstnævnte del, har man i dag bygget et set-up i Asien med 20 medarbejdere og et eget lager.

”Vi vil gerne springe det gammeldags trader-led over. Derfor har vi både import- og eksportlicens samt en domestic licens. Samtidig er vi nu i færd med at ansætte en salgschef i Asien. I Skandinavien er vi nemlig rigtig dygtige til konceptudvikling, og vi ville sagtens kunne tilbyde eksempelvis et fransk bagekoncept á la Blomsterberg, men med en fransk konditor bag til det franske marked. Ydermere er planen fremadrettet, at vi vil se på salg af egne brands i Kina. Alene i den by, vores asiatiske organisation ligger, er indbyggertallet på størrelse med hele Skandinavien, så markedet er kæmpestort. Kineserne vil gerne have alt vestligt – og det må gerne koste penge”, forklarer Knud Lomborg.
Generelt set, vil F&H også gerne arbejde med flere kendiskoncepter, netop ud fra filosofien om, at det kan tilføre et brand mere værdi.

”Der er selvfølgelig både fordele og ulemper ved at arbejde med kendisser, for brandet står og falder med dem. Derfor er et vigtigt også at tilføre kvalitet, professionel faglighed og viden om produkterne, som med Blomsterberg serien, der rummer bagetilbehør, der jo er Mette Blomsterbergs speciale – og der vil ikke pludselig være en cykel i sortimentet, fordi man cykler til bageren. Det er Mettes faglighed, der skal gå igen i produkterne”, lyder det fra Knud Lomborg.

Fælles er, at kendisserne selv er med inde over alle produkterne, og har sagt god for dem.
Således har alle brands en brandstrategigruppe, der tager sig af salg, marketing og produktudvikling. Nogle brands arbejder med interne designere, andre med eksterne designere, men fælles er, at de alle skal bevare deres DNA og have deres egen profil.

Når det gælder fremtiden, er Knud Lomborg ikke i tvivl om, at F&H vil være større end i dag med flere medarbejdere, flere egenejede brands, større eksport og større omsætning og indtjening.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere