Vi skal overraske, og vi skal turde
For kort tid siden åbnede Bahne en ny stor butik på Trianglen i København i de mest fantastiske lokaler, der giver klar mulighed for nytænkning og udvikling. Butikken skal da også differentiere sig fra de øvrige butikker i kæden – og være en oplevelse af kurateret design og mode.
“Vi skal overraske, og vi skal ikke være bange for at turde mere”. Det siger Benjamin Røpke, der er administrerende direktør i Bahne, som for kort tid siden åbnede en ny butik i de smukke og specielle lokaler på Østerbrogade, der tidligere rummede Normann Copenhagen, og som i sin tid blev bygget som en biograf til byens borgere.
”Vi valgte at overtage lokalet, fordi det er fantastisk fedt. Planen er at skabe en butik, der differentierer sig fra de øvrige Bahne-butikker i både sortiment og stil. I den nye butik har vi et kurateret udvalg af design og mode, og kunderne vil ikke finde stegepander og køkkenrulleholdere på hylderne”, fastslår Benjamin, der klart mener, at i en butik som den nye Bahne, handler det om at købe dristigt ind, for det honoreres af kunderne.
Derfor findes der heller ikke mange traditionelle mærker på hylderne, og slet ikke mærker, hvor prisen er omdrejningspunktet. ”I udgangspunktet har vi kun de varer, vi selv kan lide, for vores mål har været at skabe en anderledes butik på Trianglen i samarbejde med Damngoodpeople”.
90 procent af inventaret i den 900 kvadratmeter store butik er specialdesignet som en del af den installation, butikken er. På hylderne findes unikaglas fundet i en retrobutik i Paris, lysestager fra Pols Potten, Louise Ro vaser, coffeetable books, tøj designet af danske Henrik Vibskov, smykker fra Pernille Corydon og Silfen-tasker. Royal Copenhagen og Kay Bojesen vil også være at finde i butikken – men kurateret, så det matcher stilen.
“Og så har vi indstillet kanonerne på at arbejde med farver”, siger Benjamin. I butikken findes mange farver, og de skifter naturligvis hver sæson, så de matcher tendenserne, og ikke mindst skabes der en ny oplevelse for kunderne. ”For nye oplevelser er det, der skal til. Det vi viser, skal være det bedste, og så går vi efter samarbejder med virksomheder og designere med noget på hjerte”.
Et internationalt udtryk
Målet er dermed at skabe en butik, der absolut ikke slås med de traditionelle isenkramkæder, men som er helt sin egen, og det, må man sige, er lykkes. Udtrykket i butikken er internationalt, og den fornemmelse, man får, når man går rundt i butikken, er klart, at her er noget, der kan måle sig med de internationale designbutikker, vi besøger i Paris og Milano.
Indgangspartiet er en lang bred gang med reminiscenser fra biograftiden, og her vil være vekslende udstillinger af boligdesign og møde. “Og vi planlægger også leverandør-events ved indgangen, så der sker noget, der kan trække kunder til”, lyder det.
I kælderen er et wellness-område indrettet med produkter, der hører den kategori til fra cremer, sæber og dufte til håndklæder, badekåber og sengetøj.
“Wellness-universet er blevet en stor kategori for os, og den er i fremgang. Både på dufte og cremer og indenfor GOTS-certificerede og økologiske tekstiler”.
“Med den nye Bahne skal vi skabe en butik, der rykker ud over det velkendte. Vi skal inspirere, vi skal flytte grænser, og vi skal vise, at tør man bevæge sig, sker der noget godt”, slutter Benjamin.