Vi er med i alle faser fra ide til hylde

”Vi bruger vores netværk og vores viden til at hjælpe virksomheder med at skabe nye produkter”. Det siger Jan Freij, der er adm. direktør i Global Design Partner. Vi er med i alle faser fra ide til hylde.

”Vi forsøger at blive en del af udviklingen af produkter så tidligt som muligt, for vi ønsker at samarbejde tæt med vores kunder omkring nye ideer og artikler”, fortæller Jan Freij. Foto: Vesty.dk .

”For flere af vores kunder har vi udviklet nye produktlinjer, som tager udgangspunkt i deres design DNA, men som vi har taget et nyt sted hen”, siger Jan. Foto: Vesty.dk.

Vi brænder for design og produktion, og vores styrke er vores store netværk indenfor udvikling og produktion. Sådan lyder det fra Jan Freij, der er adm. direktør i Global Design Partner, der hjælper virksomheder i designbranchen med at udvikle og producere nye produkter. 

Global Design Partner arbejder med stort set alle materialer og indenfor produktområder som gaveartikler i alle kategorier, borddækning, køkkenudstyr, lamper, ure og møbler. 

”Vi forsøger at blive en del af udviklingen af produkter så tidligt som muligt, for vi ønsker at samarbejde tæt med vores kunder omkring nye ideer og artikler”, fortæller Jan, der understreger, at det er vigtigt at komme på banen i den tidlige fase af produktudviklingen, fordi man allerede her kan rådgive om produktionsmetoder, materialevalg samt fordele og ulemper i forhold til både tid og økonomi. ”Ved at kende kundens tanker tidligt i idéfasen, kan vi spare mange omkostninger for vores kunder”, siger Jan.

Et godt eksempel på det, er serien ”Lightweight” kollektionen, som Global Design Partner har været med inde over for Form & Refine. 

”Ønsket var her at skabe en smuk, tidløs og klassisk produkt-serie, der står så enkel og minimalistisk i udtrykket som muligt baseret på egetræs-lister, og igennem præcision og håndværk at frembringe en styrke i samlinger og flade, så den kan holde i mange år frem”.

Når Global Design Partner tager fat på en opgave har man en række producenter, man samarbejder med.

”Vi har fokus på udvalgte markeder som Portugal, Polen og Kina, hvor vi finder de nødvendige produktionsmaterialer og processer, så vi kan tilbyde en så bred palet af produkter til vores kunder som muligt, samtidig med at vi nedbringer omkostningerne og fokuserer ressourcerne. 

”Vi har et stærkt fokus på, de producenter, vi bruger, og vi kan stå inde for, at de lever op til de standarder, som kræves i dag i forhold til miljø og arbejdsvilkår”, lyder det, og Jan fortæller videre, at alle ansatte i Global Design Partner har en baggrund i udvikling og produktion og har arbejdet i internationale virksomheder på begge sider af bordet. 

”Det betyder, at vi er bekendt med vigtigheden af krav til produkternes kvalitet, omkostninger, tidsplaner osv. selvom vi selvfølgelig også – som alle andre - bliver udfordret af verdens omstændigheder i forhold til energi, arbejdskraft mv. Men vi vil gerne gå foran og udfordre designet, også selvom det kan tage ekstra kræfter at komme i mål”. 

Bonfire Taper Candle Holders fra Uyuni Lighting. Foto: Vesty.dk.

Hvad kan I bidrage med?

”Vores styrke ligger i udviklings -og produktionsfasen, herigennem også at tilbyde det enkelte brand forslag til nye ideer, koncepter og tanker. 

Design og konceptgenerering er blevet et af vores kerneområder og et sted, hvor vi vil lægge langt flere ressourcer i fremtiden.  Det giver mening gennem det tætte samarbejde med vores kunder at komme med forslag til nye produktionsmetoder, nye producenter, nye materialesammensætninger og hermed også idegrundlag. 

For flere af vores kunder har vi udviklet nye produktlinjer som tager udgangspunkt i deres design DNA og gennem andre materialer/sammensætninger vist, hvordan vi kan tage enkelte artikler eller kollektioner et nyt sted hen. 

Fordelen ved det er, at vi allerede ved gennemgangen med kunden kan præsentere prispunkter, lanceringstidsplaner og ofte færdige prøver til beslutningsprocessen. 

Så vi varetager med andre ord hele udviklingsopgaven for kunden med tegningsgrundlag, billedsimuleringer, prototyper, udarbejdelse af emballage, og styrer projektet indtil det er godkendt, kvalitetskontrolleret og klar til levering”.

Et godt eksempel på det er ”Bonfire”, som er udviklet til Uyuni Lighting til en del af deres univers.

Ideen udspringer af Uyuni Lighting vokslys og give slutkunden mulighed for at skabe deres eget hyggebål med lys, og med mulighed for selv at bestemme størrelsen på bålet ved at bygge stagen større. Ideen er også at give mulighed for at introducere stagen i mange forskellige materialer, hvoraf den første nu er lanceret. 

Foto: Vesty.dk .

Er det et fordyrende led at bruge Global Design Partner?

”Hvis man som virksomhed gerne vil se på nye artikler og segmenter, der ikke nødvendigvis hører til under ens egne kernekompetencer, vil det give 100% mening at bruge GDP. Vi arbejder som en freelancepartner uden faste kapacitetsomkostninger for virksomheden, og vi kan tage fat i områder, som ellers ville kræve store ressourcer i eget personale at analysere og finde egnede producenter inden for et nyt område. Samtidig kan vi være hos producenterne dagen efter opgaven er stillet og gå i gang med arbejdet”.

Fordelen for kunden er også, at risikoen ved at afprøve nye veje dermed ikke bindes i tunge, interne lønudgifter”

Vi benyttes også til at undersøge andre løsninger, muligheder eller nye producenter på eksisterende artikler, for løbende at sikre, at man til stadighed er konkurrencedygtig. Da vi ikke arbejder som agenter for en specifik producent, er vi frie til at tage opgaven hen, hvor det er rigtigt at være med henblik på både produktion, pris og kvalitet. Og det koster absolut ikke noget at få et tilbud hos os”.

I princippet mener Jan, at GDP skal ses som en partner, en ekstra ressource og en støtte til virksomheden, der går det muligt at gøre en forskel ved at gå foran, være kreative, kvalitetsbevidste og flittige. 

”Vi vil gerne være med til at frembringe produkter, der holder på den lange bane, og samtidig ønsker vi at give vores samarbejdspartnere en tryghed i forhold til, at opgaven løses optimalt og med den fornødne, korrekte viden. Derfor siger vi også til, såfremt opgaven ligger udenfor vores kompetenceområde”, slutter Jan.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023