Vi bevarer Thuesen Jensen-identiteten
Thuesen Jensen DNA’et fastholdes, selv om man tidligere på året blev en del af F&H. Det siger kommerciel direktør Martin B. Larsen. Han mener kun, fusionen har gjort Thuesen Jensen endnu bedre, man er mere markedstilpassede i forhold til detailhandlen, og mere koncentrerede om salg og udvikling. ”Vores mål er at gøre faghandlen endnu skarpere”.
Der er en god energi, masser af spændende produkter, og nye øjne på tingene – men med en stor respekt for det DNA Jens Peter Thuesen Jensen skabte for snart 50 år siden, og som er en del af den store succes, virksomheden har i dag.
Sådan kan man beskrive den vej, Thuesen Jensen har taget, siden F&H overtog virksomheden tidligere på året, og ganske symbolsk er det også sådan, man allerbedst beskriver den nye Illum Gastro shop, hvor Thuesen Jensen præsenterer sine premium produkter side om side med Holms lækre brød og Irmas delikatesser i Illums kælderetage.
Kommerciel direktør Martin B. Larsen og jeg har sat hinanden i stævne i Illums Gastro shop, hvor vi mødes med Tine Rovsing, der er nyansat merchandiser og ansvarlig for Thuesen Jensen.
Ideen om, at Thuesen Jensen skulle indrette og drive Illum Gastro shop, opstod i en snak mellem Martin B. Larsen og Illum. ”Vores målgrupper er de samme, og med Thuesen Jensens gastronomiske profil ville vi skabe et univers, hvor vi på et mindre afgrænset areal i ”foodhall” tilbyder forbrugeren kvalitetsprodukter, der kan gøre det lettere at tilberede de indkøbte madvarer”, fortæller Martin – i øvrigt som det sker i de fleste high end varehuse i London, Berlin og Paris.
Vi bevarer identiteten
I forbindelse med F&H’s opkøb af Thuesen Jensen har det været vigtigt, for ikke at sige altafgørende, for Thuesen Jensen at bevare sin egen identitet og markedsposition. ”Forsvinder identiteten er det jo bare flere brands, F&H har købt”, siger Martin og slår fast, at 2+2 ikke altid er 4 i den sammenhæng.
”Man køber en virksomheds værdier, menneskene bag og markedspositionen, og F&H har igennem hele processen haft stor respekt for netop at bevare Thuesens Jensens position på markedet, og videreudvikle den”.
Thuesen Jensen arbejder med europæiske brands i det højere prissegment, og det har man egentlig gjort fra begyndelsen. ”Vores store force er, at vi er forholdsvis agile, og der er heller ingen tvivl om, at der vil komme nye brands til fremadrettet. Vi tør mere end tidligere, og vi kigger fremad med respekt for DNA’et”.
Vi har tilpasset os markedet
”Vi er og forbliver faghandelsleverandør, og den position vil vi styrke yderligere. Vi skal være endnu skarpere, og vi skal gøre faghandlen endnu skarpere. Blandt andet kan vi med egne brands som Gense og Pillivuyt styre distributionen og sikre, at detailhandlen differentierer sig fra både web og dagligvarehandelen”.
Spørger man Martin, hvad detailbutikkerne mærker til fusionen med F&H, siger han efter en kort overvejelse, at Thuesen Jensen er blevet mere markedstilpassede.
”Vi søger fremadrettet i højere grad at tilpasse os butikkernes behov frem for at sætte nogle rammer, de efterfølgende skal tilpasse sig”.
Samtidig slår han også fast, at man har tilpasset sig markedssituationen i forhold til den europæiske prissætning. ”I dag er der en stor gennemsigtighed i markedet og med Amazons indtræden i Norden bliver den kun større dag for dag, så for at forbrugeren fortsat vil foretage sine køb gennem faghandlen, kræver det at priserne i hele Norden er harmoniseret med de europæiske priser.
Ellers, fortæller Martin, er de store forandringer fortrinsvis sket i Thuesens Jensens backoffice.
”Vores forhandlere møder de samme sælgere, og det er den samme kundeservice, der svarer telefonen, når der ringes ind. Til gengæld trækker vi nu på F&H’s 50.000 kvadratmeter store lager, bogholderiet, marketing, IT og andre backoffice-funktioner – der, hvor der er synergier”.
Men man står selv for brandstrategien og den visuelle identitet, og kunderne vil også fortsat modtage en faktura fra Thuesen Jensen – selvom varerne leveres fra F&H’s store lager. ”Det betyder jo blandt andet, at det er lettere for den enkelte butik at nå op på fragtgrænserne, fordi Thuesen Jensens brands kan kombineres med F&H’s”.
Der er områder, hvor Thuesen Jensen og F&H konkurrerer, men som Martin smilende siger det: ”Konkurrence er sundt, specielt når vi kun vil hinanden det bedste”.
I Norge, Sverige og Finland har man i øvrigt lagt selskaberne sammen, fordi det gav bedst mening på de markeder, mens det i Danmark ikke gjorde det. ”Men når alt kommer til alt, vil store kæder helst handle med store leverandører. Det kan vi nu give dem på alle markeder”.
Vi kan koncentrere os om salg
Martin mener, det er en stor fordel for Thuesen Jensen, at man kan koncentrere sig fuldt og helt om salg, indkøb og produktudvikling.
”Vi skal ikke bruge tid på andet, og dermed ser jeg en fremtid, hvor vi bliver en ”lean mean selling machine”, og hvor jeg som ansvarlig ikke behøver at bruge energi på lager og andre ting, men hvor jeg kan fokusere på udvikling af brands både for os selv og for detailbutikkerne”.
Man vil fastholde de to områder, Thuesen Jensen har arbejdet med de seneste mange år nemlig gastronomi og det dækkede bord. ”Det er her, vi har vores goodwill hos kunderne, så det giver bedst mening”.
Martin medgiver, at 2020 har været et hårdt år for medarbejderne, og at man har måttet sige farvel til nogle dygtige og værdsatte kolleger. ”Men nu har vi fået tilpasset organisationen, og fremadrettet har vi fokus på de menneskelige værdier, der er en stor del af Thuesen Jensen DNA’et, og hvor det handler om tryghed og om at have hjertet med”.