Vi bevarer Thuesen Jensen-identiteten

Thuesen Jensen DNA’et fastholdes, selv om man tidligere på året blev en del af F&H. Det siger kommerciel direktør Martin B. Larsen. Han mener kun, fusionen har gjort Thuesen Jensen endnu bedre, man er mere markedstilpassede i forhold til detailhandlen, og mere koncentrerede om salg og udvikling. ”Vores mål er at gøre faghandlen endnu skarpere”.

Martin B. Larsen og Tine Rovsing i Illum Gastro..

Der er en god energi, masser af spændende produkter, og nye øjne på tingene – men med en stor respekt for det DNA Jens Peter Thuesen Jensen skabte for snart 50 år siden, og som er en del af den store succes, virksomheden har i dag.
Sådan kan man beskrive den vej, Thuesen Jensen har taget, siden F&H overtog virksomheden tidligere på året, og ganske symbolsk er det også sådan, man allerbedst beskriver den nye Illum Gastro shop, hvor Thuesen Jensen præsenterer sine premium produkter side om side med Holms lækre brød og Irmas delikatesser i Illums kælderetage.
Kommerciel direktør Martin B. Larsen og jeg har sat hinanden i stævne i Illums Gastro shop, hvor vi mødes med Tine Rovsing, der er nyansat merchandiser og ansvarlig for Thuesen Jensen.
Ideen om, at Thuesen Jensen skulle indrette og drive Illum Gastro shop, opstod i en snak mellem Martin B. Larsen og Illum. ”Vores målgrupper er de samme, og med Thuesen Jensens gastronomiske profil ville vi skabe et univers, hvor vi på et mindre afgrænset areal i ”foodhall” tilbyder forbrugeren kvalitetsprodukter, der kan gøre det lettere at tilberede de indkøbte madvarer”, fortæller Martin – i øvrigt som det sker i de fleste high end varehuse i London, Berlin og Paris.

Pillivuyt spiller en stor rolle i shoppen..


Vi bevarer identiteten
I forbindelse med F&H’s opkøb af Thuesen Jensen har det været vigtigt, for ikke at sige altafgørende, for Thuesen Jensen at bevare sin egen identitet og markedsposition. ”Forsvinder identiteten er det jo bare flere brands, F&H har købt”, siger Martin og slår fast, at 2+2 ikke altid er 4 i den sammenhæng.
”Man køber en virksomheds værdier, menneskene bag og markedspositionen, og F&H har igennem hele processen haft stor respekt for netop at bevare Thuesens Jensens position på markedet, og videreudvikle den”.
Thuesen Jensen arbejder med europæiske brands i det højere prissegment, og det har man egentlig gjort fra begyndelsen. ”Vores store force er, at vi er forholdsvis agile, og der er heller ingen tvivl om, at der vil komme nye brands til fremadrettet. Vi tør mere end tidligere, og vi kigger fremad med respekt for DNA’et”.


Vi har tilpasset os markedet
”Vi er og forbliver faghandelsleverandør, og den position vil vi styrke yderligere. Vi skal være endnu skarpere, og vi skal gøre faghandlen endnu skarpere. Blandt andet kan vi med egne brands som Gense og Pillivuyt styre distributionen og sikre, at detailhandlen differentierer sig fra både web og dagligvarehandelen”.
Spørger man Martin, hvad detailbutikkerne mærker til fusionen med F&H, siger han efter en kort overvejelse, at Thuesen Jensen er blevet mere markedstilpassede.
”Vi søger fremadrettet i højere grad at tilpasse os butikkernes behov frem for at sætte nogle rammer, de efterfølgende skal tilpasse sig”.
Samtidig slår han også fast, at man har tilpasset sig markedssituationen i forhold til den europæiske prissætning. ”I dag er der en stor gennemsigtighed i markedet og med Amazons indtræden i Norden bliver den kun større dag for dag, så for at forbrugeren fortsat vil foretage sine køb gennem faghandlen, kræver det at priserne i hele Norden er harmoniseret med de europæiske priser.
Ellers, fortæller Martin, er de store forandringer fortrinsvis sket i Thuesens Jensens backoffice.
”Vores forhandlere møder de samme sælgere, og det er den samme kundeservice, der svarer telefonen, når der ringes ind. Til gengæld trækker vi nu på F&H’s 50.000 kvadratmeter store lager, bogholderiet, marketing, IT og andre backoffice-funktioner – der, hvor der er synergier”.
Men man står selv for brandstrategien og den visuelle identitet, og kunderne vil også fortsat modtage en faktura fra Thuesen Jensen – selvom varerne leveres fra F&H’s store lager. ”Det betyder jo blandt andet, at det er lettere for den enkelte butik at nå op på fragtgrænserne, fordi Thuesen Jensens brands kan kombineres med F&H’s”.
Der er områder, hvor Thuesen Jensen og F&H konkurrerer, men som Martin smilende siger det: ”Konkurrence er sundt, specielt når vi kun vil hinanden det bedste”.
I Norge, Sverige og Finland har man i øvrigt lagt selskaberne sammen, fordi det gav bedst mening på de markeder, mens det i Danmark ikke gjorde det. ”Men når alt kommer til alt, vil store kæder helst handle med store leverandører. Det kan vi nu give dem på alle markeder”.

Alle typer produkter til gastro er samlet i den nye Illum Gastro, som Thuesen Jensen står bag..


Vi kan koncentrere os om salg
Martin mener, det er en stor fordel for Thuesen Jensen, at man kan koncentrere sig fuldt og helt om salg, indkøb og produktudvikling.
”Vi skal ikke bruge tid på andet, og dermed ser jeg en fremtid, hvor vi bliver en ”lean mean selling machine”, og hvor jeg som ansvarlig ikke behøver at bruge energi på lager og andre ting, men hvor jeg kan fokusere på udvikling af brands både for os selv og for detailbutikkerne”.
Man vil fastholde de to områder, Thuesen Jensen har arbejdet med de seneste mange år nemlig gastronomi og det dækkede bord. ”Det er her, vi har vores goodwill hos kunderne, så det giver bedst mening”.
Martin medgiver, at 2020 har været et hårdt år for medarbejderne, og at man har måttet sige farvel til nogle dygtige og værdsatte kolleger. ”Men nu har vi fået tilpasset organisationen, og fremadrettet har vi fokus på de menneskelige værdier, der er en stor del af Thuesen Jensen DNA’et, og hvor det handler om tryghed og om at have hjertet med”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Eva Solo: Sådan måler vi klimaftrykket fra design til bortskaffelse

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nyhed i SINGLES-serien: FSC-certificeret skærebræt med unik detalje

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Håndlavet stentøj fra Villa Collection Denmark

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023