Vi ønsker alle en god nats søvn
NorviGroup tæller Quilts of Denmark, Temprakon, Nænsom, Borås Cotton, Turiform og Butterfly Silk of Copenhagen. Alle sammen brands, der sikrer den gode nats søvn. Og selvom der sker masser af udvikling på både forretnings- og produktfronten, vil omdrejningspunktet være den gode søvn, fortæller kommerciel direktør Martin Lassen.
En god nats søvn er mantraet hos NorviGroup. Det betyder, at man arbejder med de lækreste dyner og puder og det mest behagelige og flot designede sengetøj.
I 2019 styrkede man samarbejdet imellem den danske virksomhed Quilts of Denmark og den norske virksomhed Nordicform - og NorviGroup blev født. Det betyder, at man i dag kan tilbyde et bedre og bredere sortiment af produkter til at sove godt. Virksomhedens kerneprodukt er dundyner -og puder, som både produceres i Danmark og Norge. I dag har man dog også en meget bred vifte af andre beddingprodukter, blandt andet sengetøj, lagner og meget andet. ”Vi har samarbejdet i en del år, men nu er samarbejdet og det fælles ejerskab officielt, og vi er blevet meget bedre til at udnytte hinandens kompetencer”, fortæller Martin Lassen, der er kommerciel direktør i NorviGroup, og fortsætter: ”Vi arbejder i det daglige som to selvstændige virksomheder med egne kundegrupper og markeder, men især på produktudvikling er samarbejdet tæt”.
Mange af de velkendte brands fortsætter naturligvis. ”Siden 2000 har vores virksomhed heddet Quilts of Denmark, og det navn er i dag kendt for gode kvalitetsprodukter. Derfor skal det selvfølgelig leve videre som brand, og det samme gælder Temprakon, Turiform, Borås Cotton og Nænsom, der alle er stærke mærker hos brugerne, og har mange år på bagen”.
For nyligt lancerede Quilts of Denmark en ny serie; Øer, som en hyldest til de danske øer og den skandinaviske livsstil.
”Temprakon var det den første dyne i verden, hvor man benyttede NASA spaceteknologi til at bevare den samme behagelige temperatur natten igennem. Det er den eneste dyne med spacecertificering, og på 4. generation, så TEMPRAKON også i fremtiden kan leve op til sit slogan: Verdens bedste søvn. En del af TEMPRAKON er også specialdesignede, ergonomiske puder, der former sig efter liggestilling og kroppen”, fortæller Martin, som gode eksempler på, hvordan de forskellige brands differentiere sig.
Men ikke nok med det – faktisk overtog man for nyligt endnu et brand nemlig Butterfly Silk of Copenhagen, der producerer dynevår og sengetøj i silke og bambus.
”Vi har overvejet silke i vores udvikling i lang tid. Det er selvfølgelig et nicheprodukt, men det falder godt i tråd med vores mantra: En god nats søvn, for der er en del forbrugere for hvem en kvalitets silkedyne er lig med en god nats søvn – især om sommeren”, lyder det fra Martin.
Borås Cotton og Turiform designes hos NorviGroup i Norge. Her tegner Borås Cotton sig for det klassiske udtryk, mens der leges lidt mere på Turiform.
Netop for at leve op til virksomhedens mantra, har man også vægtdyner og andre specialprodukter til bl.a. børn og babyer, mennesker med søvnproblemer og meget mere i sortimentet.
Produktion i Vamdrup
Som nogle af de få tilbageværende, sker produktionen af Quilts of Denmark dyner og puder på virksomhedens egen fabrik i Vamdrup.
”Vi benytter os kun af vindenergi, og vi har den vigtige Downpass certificering, der bekræfter, at ænderne og gæssene, der leverer dunene til dynerne og puderne, er vokset op under etisk korrekte forhold. Vi har fokus på kvalitet og dyrevelfærd, og vi stiller de samme høje krav til vores underleverandører, som vi stiller til os selv”.
På spørgsmålet om, om man også fortsat vil producere i Danmark, siger Martin meget klart; ja.
”Vi er stolte af at have en kvalitetsproduktion i Danmark, og vi udvikler løbende nye løsninger, der gør, vi kan være med til at sikre en dansk produktion fremadrettet”, siger han.
Metervarer produceres dog andre steder i verden. ”Vi producerer metervarer og andre delelementer der, hvor kvaliteten er høj, og prisen er rigtig. Dermed sikrer vi, at vi kan fortsætte selve dyne- og pudeproduktionen i Danmark”.
Det er især eksportmarkederne der efterspørger ”Made in Denmark”, og Martin kunne godt tænke sig, at der kom endnu mere fokus på at produktet kommer fra en dansk kvalitetsproduktion, med styr på certificeringer og processer, fra de danske forbrugere.
Styrken i den danske del af virksomheden er især dyner og puder, hvor nordmændenes styrke er design af sengetøj og øvrige bedding og interiørprodukter. ”Men det gør, at vi samlet set kan tilbyde et bredt, skandinavisk sortiment af egne produkter, og med den specialviden vi hver især har, har vi også god mulighed for at udvikle os løbende – måske endda i nye retninger”, siger Martin, der dog holder fast i, at omdrejningspunktet altid vil være den gode nats søvn.
”Det er også afgørende for os, at forbrugerne og vores forhandlere altid kan stole på kvaliteten og på, at alle certificeringer er i orden”. Dog slår han fast, at man ikke udvikler bare for at udvikle. ”Vi skal udvikle, fordi der er et behov forankret i at sove godt. Det kan være med den rigtige dyne og pude, men det kan også være i et flot designet sæt sengetøj i en høj kvalitet. For holder kvaliteten, gør det jo ikke noget, at det ser flot ud”, siger Martin med et smil.
Kunder over hele verden
NorviGroup har kunder over hele verden; Australien, Kina, England, Israel og naturligvis i hele Europa. ”Vi har krævende kunder, men det er kun godt, for dem udvikler vi produkter sammen med. Kunderne har et behov, og vi søger at opfylde det – og uanset om det er en lille butik i Frederikshavn eller en stor kæde i London, har vi en fleksibilitet og en forståelse, der gør, at vi har et forslag til et sortiment”.
Blandt NorviGroups kunder er netop både små og store detailhandlere over hele verden, som man leverer både brandede produkter og private label til. Nogle er man eneleverandører til, og i andre kæder indgår man som en del af et bredt sortiment typisk i den højere ende af kvalitetsskalaen. Til at forestå både produktion, design, administration og salg med videre, er der godt 100 medarbejdere i NorviGroup i Danmark og Norge. Martin fortæller, at omsætningen trods en fin eksport er drevet af nærmarkederne og e-commerce lige nu.
”Vi har stadig mange eksportmarkeder, der bløder i forbindelse med coronapandemien, og så har vi ganske enkelt ikke kunne få alle de råvarer, som vi skulle bruge. Men der er ingen tvivl om, at vi glæder os rigtig meget til igen at komme ud og møde vores kunder på Formland og på andre internationale messer. Blandt andet er vi med på den danske pavillon på Verdensudstillingen i Dubai, vi udstiller på Tokyo Interior lifestyle living og selvfølgelig på Heimtextil i Frankfurt, for det er på eksportmarkederne, vi har behov for at få genstartet motoren”.
Positivt på fremtiden
Martin ser positivt på fremtiden. ”Vi har et godt team, vi har nogle gode produkter, og vi har nogle fantastiske kunder. Dog har vi en sort sky foran os”, siger han, og henviser til det problem, som rigtig mange af branchens leverandører står overfor; nemlig at få råvarer hjem fra især Fjernøsten, og med prisstigninger, der kan være svære at absorbere for markedet.
”Containerpriserne fra Fjernøsten er helt ude af trit med virkeligheden, og det er vi alle sammen ramt af. Det er svært at få varerne hjem til tiden, samtidig med stort set alle råvarer er blevet meget dyrere. Heldigvis købte vi godt ind, da corona satte ind, men fortsætter situationen vil hele branchen have en udfordring i forhold til at få varer på hylderne i butikkerne og til den samme pris som hidtil”.
Han mener, vi kigger ind i prisstigninger, og han har ikke noget bud på, hvornår tingene normaliserer sig. ”Men jeg tror desværre ikke, det bliver inden julehandlen i år”, slutter han.